Οι δύο γραμμές που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων έγιναν χθες εμφανείς κατά τις τελετές παράδοσης - παραλαβής των υπουργείων.
Από τις δηλώσεις των νέων υπουργών προκύπτει πως όσοι διαγωνισμοί πώλησης μετοχών κρατικών εταιρειών ή κρίσιμων υποδομών δεν έχουν ολοκληρωθεί θα σταματήσουν. Αντίθετα, θα προχωρήσουν ελάχιστοι εξ αυτών για τους οποίους είτε έχουν υπογραφεί αρχικές ή τελικές συμβάσεις, είτε αφορούν συνεργασία με κρατικούς ομίλους άλλων χωρών, με τις οποίες επιδιώκεται στρατηγική συνεργασία όπως για παράδειγμα η Κίνα ή το Αζερμπαϊτζάν.
Στην πρώτη κατηγορία φαίνεται πως ανήκουν οι περιπτώσεις των περισσότερων ενεργειακών εταιρειών (ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ, ΕΛΠΕ), των περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού (αν και χθες δεν αναφέρθηκε κάποιος ειδικά στο συγκεκριμένο διαγωνισμό-σύμβολο για την αντιπολιτευτική τακτική του ΣΥΡΙΖΑ). Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν οι περιπτώσεις του ΔΕΣΦΑ και της σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογραφεί με την κινεζική Cosco για τη διαχείριση του τερματικού σταθμού στο λιμάνι του Πειραιά.
Τον τόνο έδωσε ο νέος υπερυπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης. Από το (πρώην) υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρθηκε στην προσπάθεια ενίσχυσης του Πειραιά ως διεθνούς εμπορευματικού κόμβου μέσω καλύτερης συνεργασίας με την Cosco. Λίγο αργότερα, από το (πρώην) υπουργείο Υποδομών, ο κ. Σταθάκης ανακοίνωσε πως σταματάει ο διαγωνισμός παραχώρησης 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Οι συμφωνίες σε διακρατικό επίπεδο, όπως με τους Κινέζους, είναι κεντρική επιλογή της κυβέρνησης είπε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας. Ο ίδιος δικαιολόγησε την ακύρωση του διαγωνισμού πώλησης του 67% του ΟΛΠ ως απάντηση στο αίτημα της τοπικής κοινωνίας, επιχειρήσεων κ.λπ. Προς ακύρωση βαίνει και ο διαγωνισμός για τον ΟΛΘ αν και χθες δεν υπήρξε συγκεκριμένη αναφορά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Τα ίδια ισχύουν και στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ στο διαγωνισμό για την πώληση του οποίου κατατέθηκε μόνο μία προσφορά, από τη Socar, την κρατική εταιρεία ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν. Η συμφωνία πώλησης του ΔΕΣΦΑ έχει ήδη υπογραφεί και έχει δοθεί προκαταβολή. Μάλιστα, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε προεκλογικά ξεκαθαρίσει πως θα προχωρήσει η συγκεκριμένη συμφωνία, με ταξίδι της σημερινής αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών Νάντιας Βαλαβάνη στο Μπακού.
Όπως έχει επισημάνει τις τελευταίες εβδομάδες το Euro2day.gr το νέο μοντέλο αξιοποίησης της κρατικής περιουσίας που προωθεί η κυβέρνηση θα βασίζεται στις συμβάσεις παραχώρησης και στις διακρατικές συμφωνίες. Ορισμένοι θα αναρωτηθούν για ποιο λόγο σταματάει ο ολοκληρωμένος διαγωνισμός παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στον οποίο είχε επικρατήσει σχήμα υπό τη γερμανική Fraport με κατ’ αποκοπήν τίμημα 1,2 δισ. ευρώ.
Χθες ο κ. Σταθάκης υποστήριξε πως ο διαγωνισμός σταματάει, ενώ σε αντίστοιχο κλίμα κινήθηκε και ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος αναφέρθηκε γενικά στο μπλόκο που βάζει η νέα κυβέρνηση στις ιδιωτικοποιήσεις υποδομών.
Αρκετοί αναρωτιούνται ποια θα είναι η τύχη του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), το οποίο προωθούσε τους περισσότερους από τους διαγωνισμούς που ακυρώνονται. Οι πληροφορίες διίστανται: Ορισμένοι επισημαίνουν πως στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπεται η σύσταση Ταμείου Κρατικής Περιουσίας και προεξοφλούν το λουκέτο στο ΤΑΙΠΕΔ. Κάποιοι άλλοι επισημαίνουν πως οι Βρυξέλλες έχουν ήδη ενημερωθεί πως το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα κλείσει, αλλά θα μετονομαστεί και θα αλλάξει λειτουργία.
Ήδη κυκλοφορούν διάφορες πληροφορίες και για την τύχη της σημερινής διοίκησης υπό τους Μανώλη Κονδύλη και Πασχάλη Μπουχώρη.
Τέλος στους διαγωνισμούς πώλησης ενεργειακών εταιρειών
Ιδιωτικοποιήσεις «στοπ» προανήγγειλε ο υπερυπουργός Ενέργειας, Γεωργίας, Βιομηχανίας και Περιβάλλοντος Παναγιώτης Λαφαζάνης. Στην ουσία ωστόσο η μόνη ιδιωτικοποίηση που σταμάτησε είναι αυτή του Διαχειριστή του Δικτύου Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), για την εξαγορά του οποίου το ενδιαφέρον είναι σοβαρό και το κυριότερο από σοβαρές εταιρείες.
Ειδικότερα, προς ιδιωτικοποίηση είναι η λεγόμενη «μικρή ΔΕΗ», η οποία θα προέκυπτε με απόσχιση από τη μητρική ΔΕΗ του 30% του παραγωγικού δυναμικού και του πελατολόγιου της ΔEΗ και στη συνέχειά πώλησή της σε ιδιωτικά κεφάλαια. Ωστόσο η σχετική διαδικασία βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο, καθώς η μητρική δεν έχει επιλέξει ακόμη τον σύμβουλό της για τη διαδικασία απόσχισης.
Συνέχεια έχει η πώληση του 17% της μητρικής ΔEΗ, για την οποία δεν έχει γίνει καμία κίνηση. Αμφότερες οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν μνημονιακές υποχρεώσεις προκειμένου να ανοίξει στον ανταγωνισμό η πρόσβαση τρίτων στη λιγνιτική και υδροηλεκτρική παραγωγή, να εκσυχγρονιστεί η ίδια η ΔEΗ και να διαμορφωθούν συνθήκες για άσκηση του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Όσον αφορά τον ΑΔΜΗΕ, εταιρεία για το 66% της οποίας ενδιαφέρθηκαν η ιταλική ΤΕRNA και η βελγική ELIA, όπως και μία κινεζική εταιρεία διαχείρισης δικτύου και ένα καναδικό fund, ο διαγωνισμός βρίσκεται στη φάση της προετοιμασίας των φακέλων των προσφορών εκ μέρους των υποψήφιων αγοραστών. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Λαφαζάνη η διαδικασία ιδιωτικοποίησης δεν πρόκειται να προχωρήσει.
Για την πώληση της ΔΕΠΑ (εισαγωγή και προμήθεια φυσικού αερίου) και των μετοχών του Δημοσίου στα ΕΛ.ΠΕ., δεν έχει γίνει καμία προετοιμασία, λόγω κυρίως της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας, αλλά και του ότι το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών των ΕΛ.ΠΕ. (περίπου 42%) το ελέγχει η οικογένεια Λάτση με την οποία θα πρέπει να συμφωνήσει όποιος ενδιαφερθεί να ελέγξει το μάνατζμεντ των ΕΛ.ΠΕ.
Γιατί προχωρά η πώληση του ΔΕΣΦΑ
Η μόνη ιδιωτικοποίηση του ενεργειακού τομέα που ολοκληρώθηκε είναι του Διαχειριστή του Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), ο οποίος κατακυρώθηκε στην αζέρικη Socar. Με την εταιρεία αυτή υπεγράφησαν πριν από ένα χρόνο οι συμφωνίες αγοράς των μετοχών και μετόχων, ενώ η αζέρικη εταιρεία κατέβαλε και προκαταβολή 40 εκατομμυρίων έναντι του συνολικού τιμήματος των 400 εκατομμυρίων. Ωστόσο η μεταβίβαση δεν ολοκληρώνεται γιατί αναμένεται η έγκρισή της από τις γενικές διευθύνσεις ενέργειας και ανταγωνισμού της Ευρ. Επιτροπής.
Όλα δείχνουν ότι λόγω της δομής της κρατικής Socar (παραγωγή, μεταφορά και εμπορία φυσικού αερίου) αλλά και της συμμετοχής της στο 20% του αγωγού ΤΑΡ που διέρχεται από την Ελλάδα, δύσκολα θα ληφθεί η άδεια μεταβίβασης για το σύνολο των μετοχών που πωλούνται. Η προοπτική να ζητήσει η Επιτροπή μείωση του ποσοστού της Socar στο ΔΕΣΦΑ, κάτω από το 50% προκειμένου να εγκρίνει τη μεταβίβαση, κάτι που φημολογείται, είναι άγνωστο ακόμη αν θα γίνει αποδεκτή από την αζέρικη εταιρεία, στελέχη της οποίας εμφανίζονται ιδιαίτερα δυσαρεστημένα με την τροπή που έχουν λάβει τα πράγματα.
Σε κάθε περίπτωση, όλα αναμένεται να κριθούν στο τέλος πρώτου τριμήνου, οπότε και αναμένεται η απάντηση της Ευρ. Επιτροπής.