Το χερσαίο τμήμα του ελληνοϊταλικού αγωγού φυσικού αερίου επανέκαμψε στο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ.
Ο αγωγός μήκους 613 χιλιομέτρων από την Κομοτηνή έως τη Θεσπρωτία είχε εξαιρεθεί από το πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ στο αρχικό σχέδιο του δεκαετούς που είχε θέσει σε διαβούλευση.
Το γεγονός προκάλεσε τις έντονες διαμαρτυρίες της εταιρείας Ποσειδών (ΔΕΠΑ και ιταλική Edison) που είναι ο φορέας υλοποίησης του ελληνοϊταλικού αγωγού φυσικού αερίου. Τα επιχειρήματα του ΔΕΣΦΑ για την απένταξη του χερσαίου τμήματος του ελληνοϊταλικού αγωγού προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ στηρίζονταν στο γεγονός ότι ενώ ο αγωγός αυτός προοριζόταν για τη μεταφορά του αερίου από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν, τελικά τον Ιούνιο του 2013 η κοινοπραξία που το αναπτύσσει επέλεξε τον αγωγό ΤΑΡ.
Η εξέλιξη αυτή, λαμβανομένης υπόψη και της απουσίας οποιασδήποτε ανακοινωμένης εξέλιξης σχετικά με το έργο του ελληνοϊταλικού αγωγού, καθώς και οποιασδήποτε ανακοινωμένης συμφωνίας για την τροφοδότησή του με φυσικό αέριο, καθιστά σκόπιμη την απένταξη του έργου «Αγωγός Κομοτηνή-Θεσπρωτία» από το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, ΕΣΦΑ, αναφερόταν στο σχέδιο του δεκαετούς του ΔΕΣΦΑ.
Συμπλήρωνε μάλιστα η εταιρεία ότι «σε κάθε περίπτωση το έργο του IGI (σ.σ. ελληνοϊταλικός αγωγός) μπορεί να υλοποιηθεί οποιαδήποτε στιγμή και από οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο ως ΑΣΦΑ (σ.σ. Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου), σύμφωνα με την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία».
Η προοπτική αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση της ελληνοϊταλικής εταιρείας η οποία προωθεί το σχέδιο, το οποίο συνεχίζει σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, να έχει τη στήριξη της ελληνικής και της ιταλικής κυβέρνησης. Σε επιστολή της εταιρείας Ποσειδών, αναφερόταν συγκεκριμένα μεταξύ άλλων ότι:
* Ο ελληνοϊταλικός αγωγός έχει χαρακτηριστεί έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, καθώς θα μπορεί να μεταφέρει αέριο από άλλες πηγές πέραν του Αζερμπαϊτζάν (για το αέριό του επελέγη ο ΤΑΡ) και συγκεκριμένα από τη Μέση Ανατολή και τα νέα κοιτάσματα της Μεσογείου. Ως εκ τούτου δεν είναι εναλλακτικός του ΤΑΡ, καθώς εστιάζει σε διαφορετικές πηγές παραγωγής και έτσι δεν επηρεάζεται η βιωσιμότητά του από την επιλογή του ΤΑΡ.
* Ο ελληνοϊταλικός αγωγός στο χερσαίο τμήμα του έχει χαρακτηριστεί μέρος του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου που θα κατασκευαστεί και θα διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ. Έτσι, κατά την άποψη της εταιρείας δεν μπορεί με μια απλή απόφαση του ΔΕΣΦΑ να εξαιρεθεί.
Χαρακτήριζε δε τις προτάσεις του ΔΕΣΦΑ στο δεκαετές και πάντα σε ό,τι αφορά το χερσαίο τμήμα του ελληνοϊταλικού αγωγού, αναιτιολόγητες, δυνητικά παράνομες, λόγω της ένταξής του στα PCIs, και εν τέλει αντίθετες με τους ευρωπαϊκούς στόχους για τη διαφοροποίηση των πηγών και την ασφάλεια εφοδιασμού, καθώς ο ελληνοϊταλικός θα λειτουργεί συμπληρωματικά του ΤΑΡ.
Καταληκτικά να σημειωθεί ότι η ελληνική κυβέρνηση και η ΔΕΠΑ ενδιαφέρονται να διατηρούν το σχετικό πρόγραμμα ανοικτό. Το συνδέουν εν πολλοίς με τις προοπτικές που ενδεχομένως θα δημιουργήσει η εύρεση φυσικού αερίου στον ελλαδικό χώρο από τις έρευνες που θα ξεκινήσουν, ή ως συμπληρωματικό έργο του αγωγού East MEd (κυπριακή - ισραηλινή ΑΟΖ προς Ιταλία μέσω Ελλάδας).
Σε κάθε περίπτωση κρίνουν ότι από τη στιγμή που το κόστος για ένα παρόμοιο πρόγραμμα θα ξεκινήσει από τη στιγμή της υλοποίησής του, δεν συντρέχει λόγος στην παρούσα φάση να εμφανίζεται η Ελλάδα ότι το θέτει εκτός προγραμματισμού.