Μόνο το 60% των Ελλήνων εργαζόμενων είναι πρόθυμο να μετακομίσει στο εξωτερικό για να εργαστεί, με τους νέους να είναι ακόμα λιγότερο... περιπετειώδεις, θέλοντας πρώτα να εξαντλήσουν τις ευκαιρίες εργασίας στην Ελλάδα.Η οικονομική αβεβαιότητα, πρωτίστως όμως η εκτίμηση του εργοδότη γι' αυτούς, είναι οι κύριες αιτίες αναζήτησης εργασίας στο εξωτερικό, ενώ στους βασικούς προορισμούς συγκαταλέγονται το Ηνωμένο Βασίλειο με 18% και η Ελβετία με 13%.
Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα για την Ελλάδα της παγκόσμιας έρευνας που διεξήγαγε η The Boston Consulting Group.
Στην έρευνα συμμετείχαν πάνω από 200.000 άτομα παγκοσμίως, ενώ ειδικά για την Ελλάδα η έρευνα διεξήχθη σε συνεργασία με το σε συνεργασία με το skywalker.gr και διενεργήθηκε μεταξύ Απριλίου και Νοεμβρίου σε 1.235 άτομα.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα «Decoding Global Talent», που διεξήχθη σε 189 χώρες, σχεδόν τα δύο τρία του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού δηλώνουν ότι θα απαντούσαν θετικά σε πρόταση εργασίας στο εξωτερικό.
"Από την έρευνα, αναδεικνύεται ότι τα σύνορα στο θέμα της εργασίας έχουν πέσει και ιδιαίτερα για τους πιο ταλαντούχους και μορφωμένους", όπως λέει και ο κ. Βασίλης Αντωνιάδης, επικεφαλής της BCG στην Αθήνα. "Στην Ελλάδα, οι νέοι δείχνουν προτίμηση για εύρεση εργασίας στην χώρα τους σε υψηλότερο ποσοστό από άλλες χώρες και το βασικό κίνητρο για αναζήτηση ευκαιριών είναι η εκτίμηση της δουλειάς τους από τους εργοδότες."
Ταυτόχρονα όμως υπάρχει και ένας σοβαρός κίνδυνος: Αν οι εταιρείες και οι κυβερνήσεις δεν συνειδητοποιήσουν τις τεράστιες αλλαγές και την αυξανόμενη κινητικότητα, θα χάσουν το ανθρώπινο δυναμικό τους, και μάλιστα το πιο ταλαντούχο, που θα φεύγει από τη χώρα του.
Αυτή τη νέα πραγματικότητα, συμπληρώνει και μια άλλη σημαντική αλλαγή. Οι εργαζόμενοι αναζητούν κίνητρα για τη δουλειά τους σε παράγοντες πέρα του μισθού, χωρίς ο τελευταίος να παραβλέπεται. Έτσι, η εκτίμηση για την εργασία τους, οι καλές σχέσεις με τους συναδέλφους και η ισορροπία επαγγελματικής-προσωπικής ζωής είναι οι τρεις βασικότερες συνισταμένες, που διαμορφώνουν την ικανοποίηση την οποία αντλεί κανείς από το εργασιακό περιβάλλον.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά κατοίκων από τις αναπτυγμένες οικονομίες της Ευρώπης δηλώνουν πρόθυμοι να μετακινηθούν σε ξένες χώρες για επαγγελματικές ευκαιρίες. Σε αυτή την κατηγορία, ανήκουν πάνω από το 75% των κατοίκων της Ελβετίας και περισσότεροι από το 90% των κατοίκων της Ολλανδίας και της Γαλλίας. Οι Η.Π.Α. είναι η πιο δημοφιλής χώρα προορισμού παγκοσμίως και την ακολουθούν η Μεγάλη Βρετανία και ο Καναδάς. Τη δεκάδα συμπληρώνουν η Γερμανία και ευρωπαϊκές χώρες, που είτε έχουν ισχυρές οικονομίες είτε είναι γνωστές για την πολιτισμική τους προσφορά (ή και τα δύο).
Η χώρα μας συμμετείχε σε αυτή την παγκόσμια έρευνα και τα αποτελέσματα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον:
• Στο σύνολό της η Ελλάδα είναι στη 35η θέση σε σχέση με την διεθνή εμπειρία (σπουδές, πρόγραμμα ανταλλαγής, μαθητεία ή πλήρη απασχόληση).
• Μόνο το 5% των Ελλήνων ερωτηθέντων ήδη ζει στο εξωτερικό, ενώ 55% επιπλέον ερωτηθέντες θα μετακόμιζαν στο εξωτερικό για δουλειά, ποσοστά χαμηλότερα από τον μέσο όρο.
• Οι τρεις πρώτες χώρες στις οποίες θα πήγαιναν οι Έλληνες είναι οι αγγλόφωνες Μ. Βρετανία (18%) στη πρώτη θέση, οι Η.Π.Α. (12%) στην τρίτη θέση και η οικονομικά σταθερή Ελβετία (13%) στη δεύτερη. Τη δεκάδα συμπληρώνουν οι Γερμανία, Γαλλία, Σουηδία, Ιταλία, Καναδάς, Κύπρος και Μεξικό.
• Εκτός από τους Έλληνες όμως που εκφράζουν επιθυμία να εργαστούν σε αυτές τις χώρες, υπάρχουν και κάτοικοι άλλων χωρών οι οποίοι επιθυμούν να έρθουν για δουλειά στη χώρα μας. Μεταξύ των πρώτων δέκα χωρών, 3 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Φιλανδία (3η θέση), Γαλλία (5η θέση), και Ολλανδία (7η θέση).
Τέλος, ενδιαφέρον εύρημα είναι το τι κινητοποιεί εμάς τους Έλληνες στην εργασία μας. Ο καλός μισθός τοποθετείται τελευταίος στη λίστα των 10 σημαντικότερων κινήτρων. Πρώτο σε σημασία είναι η εκτίμηση για τη δουλειά μας, δεύτερο η οικονομική σταθερότητα της εταιρείας και τρίτο πόσο ενδιαφέρουσα είναι η δουλειά μας. Η δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης, οι καλές σχέσεις με τους συναδέλφους μας και τους προϊσταμένους μας, η ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, το δημιουργικό και καινοτόμο εργασιακό περιβάλλον και η αίσθηση επαγγελματικής ασφάλειας, η οποία άλλωστε προκύπτει από μια οικονομικά σταθερή εταιρεία (το δεύτερο κίνητρο) συμπληρώνουν τα σημαντικότερα κίνητρα.
Η κ. Ελένη Ροκά, διευθύντρια marketing του skywalker.gr σχολιάζει: «Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, θα λέγαμε ότι η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση κινητικότητας. Προκαλεί έκπληξη όμως το γεγονός ότι δεν παρουσιάζει τα υψηλά ποσοστά των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Παράλληλα, η οικονομική κρίση μας ώθησε στην αναθεώρηση των κινήτρων μας στη δουλειά. Γνωρίζοντας ότι δεν μπορούμε να έχουμε έναν ικανοποιητικό μισθό, επικεντρωνόμαστε σε άλλους παράγοντες, που μας ικανοποιούν στην εργασία μας».