Ολοκληρώθηκαν οι συμφωνίες χρηματοδότησης τεσσάρων έργων με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), συνολικού ύψους 300 εκατ. ευρώ, και μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να υπογραφούν οι συμβάσεις.
Πρόκειται για το έργο ανάπτυξης και λειτουργίας του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας (που ανέλαβε η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή - LG), προϋπολογισμού περί τα 70 εκατ. ευρώ, και για τα τρία έργα εγκατάστασης δικτύου οπτικών ινών σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, συνολικού ύψους περί τα 230 εκατ. ευρώ. Τις δύο ζώνες (1 και 3) αναλαμβάνει ο ΟΤΕ, ενώ η κοινοπραξία Intracom Holdings, Intrakat και Hellas On Line ανέλαβε τη ζώνη 2.
Μετά τις συμφωνίες χρηματοδότησης, οι τέσσερις συμβάσεις οδεύουν προς το Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου στη συνέχεια να πέσουν οι υπογραφές. Μαζί με τα τέσσερα νέα έργα, το υπουργείο Ανάπτυξης θα έχει φέτος υπογράψει συνολικά επτά συμβάσεις ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 430 εκατ. ευρώ, όταν τα έξι προηγούμενα χρόνια είχε υπογραφεί μόνο μία σύμβαση 25,9 εκατ. ευρώ (για την κατασκευή πυροσβεστικών σταθμών ανά την Ελλάδα).
Σημειώνεται πως μόνο με τα τρία έργα που υπεγράφησαν στο πρώτο εξάμηνο η Ελλάδα είχε βρεθεί στην τέταρτη θέση της Ευρώπης με βάση τις συμβάσεις ΣΔΙΤ για το 2014. Στο πρώτο εξάμηνο είχαν υπογραφεί δύο συμβάσεις για την κατασκευή σχολικών μονάδων στην Αττική καθώς και η αντίστοιχη για το έργο τηλεματικής στις αστικές συγκοινωνίες. Και τα τρία έργα βρίσκονται σε φάση υλοποίησης.
Στην αγορά επισημαίνουν το γεγονός πως μια ξένη τράπεζα, ο κρατικός φορέας χρηματοδότησης των εξαγωγών της Νοτίου Κορέας, η Korea Eximbank (KEXIM), συμμετέχει στη χρηματοδότηση του έργου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Στα έργα των ευρυζωνικών δικτύων οι ανάδοχοι λαμβάνουν χρηματοδότηση από την Εθνική Τράπεζα η οποία εμφανίζεται εξαιρετικά κινητική στον χώρο των ΣΔΙΤ.
Στην περίπτωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, η σύμβαση που θα υπογράψει ο ανάδοχος προβλέπει πως θα αναλάβει τη χρηματοδότηση (50% ιδιωτικά κεφάλαια, 50% πόροι ΕΣΠΑ), μελέτη, εγκατάσταση, υποστήριξη λειτουργίας, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου για 12 έτη, ενώ θα αποπληρώνεται κατά την περίοδο λειτουργίας του, βάσει μηχανισμού πληρωμών ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Στόχος του έργου είναι να αποκτήσει επιτέλους η Αθήνα τις υποδομές που θα επιτρέψουν την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής στις αστικές συγκοινωνίες (μετρό, τρόλεϊ, λεωφορεία κ.λπ.) που στοιχίζει δεκάδες εκατομμύρια ετησίως στους οργανισμούς.
Το σημερινό χάρτινο εισιτήριο θα αντικατασταθεί από ηλεκτρονικό το οποίο θα είναι δύο τύπων, και θα επικυρώνεται εξ αποστάσεως, χωρίς ο επιβάτης να χρειάζεται να εισαγάγει την κάρτα του στο μηχάνημα. Ο πρώτος τύπος θα αντικαταστήσει τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και ο δεύτερος τις δεσμίδες εισιτηρίων. Θα υπάρξει όμως ένα μεταβατικό στάδιο κάποιων μηνών μέχρι να εκπαιδευτεί ο κόσμος, όπου θα λειτουργεί και το συμβατικό σύστημα. Στο μετρό και στον προαστιακό θα εγκατασταθούν πύλες στο πλαίσιο της μετατροπής του συστήματος σε κλειστό.
Μέσω των έργων ανάπτυξης ευρυζωνικών υποδομών περίπου 600.000 άνθρωποι, που ζουν σε περισσότερες από 5.400 αγροτικές και νησιωτικές περιοχές (δηλ. περίπου στο 40% της χώρας), θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο με υψηλές ταχύτητες. Οι ανάδοχοι θα αναλάβουν την εγκατάσταση και τη λειτουργία των δικτύων για 17 χρόνια.