Η ετήσια έρευνα της Randstad Hellas σχετικά με τα προγράμματα Outplacement, πραγματοποιήθηκε για 4η συνεχή χρονιά, παρακολουθώντας και καταγράφοντας την εξέλιξη της συγκριμένης υπηρεσίας στην ελληνική αγορά.
Το Outplacement είναι ένα πρόγραμμα επανατοποθέτησης εργαζομένων στην αγορά εργασίας μετά τη λήξη της εργασιακής τους συνεργασίας και κατά τη διαδικασία εύρεσης της επόμενης επαγγελματικής τους θέσης. Πρόκειται για μια ευέλικτη, προσωποποιημένη λύση που αφορά στο σχεδιασμό πλάνου καριέρας, την υποστήριξη στη σύνταξη βιογραφικού, την ενημέρωση για την αγορά εργασίας, την προετοιμασία στις τεχνικές συνέντευξης και κυρίως την ενεργή αναζήτηση εργασίας. Βασικός στόχος είναι η στήριξη των υποψηφίων μέσα από ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει σωστή καθοδήγηση ως προς την εύρεση της καταλληλότερης θέσης εργασίας.
Η έρευνα διεξήχθη το διάστημα Μαΐου – Ιουνίου 2014, μέσω ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου 15 ερωτήσεων με συμμετοχή 325 στελεχών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, ανεξαρτήτως κλάδου.
Ενδεικτικά καταγράφονται τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας:
• Το 38% των εταιρειών προχώρησε σε μείωση προσωπικού το 2013 με κύριο λόγο την εσωτερική αναδιοργάνωση της εταιρείας (65%). Από αυτές, το 40% προσέφερε Outplacement στο συνολικό πακέτο αποζημίωσης.
• Το 62% δεν προσέφερε Outplacement κυρίως λόγω πολιτικής της εταιρείας (34%). Επίσης, σημαντικοί λόγοι στη μη προσφορά φαίνεται να ήταν το κόστος των προγραμμάτων (46%) και η προσφορά άλλων παροχών (46%).
• Το 89% των εταιρειών που προσέφεραν Outplacement το 2013 ήταν πολυεθνικές και το 8% ελληνικές. 26% αυτών προέρχεται από τον τραπεζικό/χρηματοοικονομικό κλάδο και 21% από το φαρμακευτικό. Μικρότερα ποσοστά προέρχονται από εταιρείες κλάδων ενέργειας & περιβάλλοντος (16%) και εμπορίου & λιανικής (16%).
• Στις εταιρείες που προσέφεραν Outplacement το 2013, το 67% το προσέφερε σε όλα τα άτομα που αποχώρησαν, ενώ το 33% το προσέφερε επιλεκτικά, λαμβάνοντας υπόψη κατά κύριο λόγο το επίπεδο θέσης του ατόμου (67%), καθώς και την πολυετή συνεργασία μαζί με τη δυσκολία εύρεσης θέσης λόγω ειδικότητας (33%).
• Ο βαθμός ικανοποίησης από τη χρήση της υπηρεσίας κατά το 2013 έδωσε ένα μέσο όρο ικανοποίησης 7,8/10. Παράγοντες που επηρέασαν θετικά συνδέονται με την αποτελεσματικότητα του προγράμματος ως προς την εύρεση επόμενης εργασίας και με τον επαγγελματισμό των συμβούλων.
• Τα σημαντικότερα στοιχεία σε ένα πρόγραμμα Outplacement θεωρούνται η βοήθεια που λαμβάνουν οι συμμετέχοντες σε πρακτικά θέματα αναζήτησης εργασίας (60%) και η πρόσβαση σε ευκαιρίες στην αγορά εργασίας (59%).
• Η ενίσχυση του κοινωνικού προφίλ της εταιρίας (65%) είναι το σημαντικότερο όφελος που προκύπτει για την εταιρεία που χρηματοδοτεί το πρόγραμμα, ενώ ακολουθεί (59%) η διευκόλυνση της διαδικασίας αποχώρησης για τα άτομα που αποχωρούν.
• Ο κυριότερος παράγοντας που θα επηρέαζε τη μελλοντική χρήση Outplacement είναι το κόστος (61%).
• Το σημαντικότερο ίσως εύρημα της έρευνας είναι ότι το 97% των επαγγελματιών του συνολικού δείγματος που γνωρίζει τη συγκεκριμένη υπηρεσία θα την πρότεινε σε άλλους συναδέλφους, ενώ το 100% από αυτούς που τη χρησιμοποίησαν εντός του 2013 θα προχωρούσαν σε τέτοια σύσταση.
Συμπεράσματα και τάσεις
Συνοψίζοντας, βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας:
• Όλοι –ποσοστό 100%- θα την πρότειναν σε άλλες εταιρείες/συναδέλφους με σημαντικό κριτήριο την αποτελεσματικότητα της, εάν την έχουν χρησιμοποιήσει ξανά, και το κόστος της, εάν τη χρησιμοποιούν για πρώτη φορά.
• Σχεδόν όλοι οι συμμετέχοντες εξέφρασαν θετική εντύπωση από τη χρήση της υπηρεσίας σε ποσοστά βαθμού ικανοποίησης μεγαλύτερα από προηγούμενα έτη.
• Η αναγνωρισιμότητα της υπηρεσίας έχει αυξηθεί συγκριτικά με προηγούμενα έτη, ενώ παράλληλα η παροχή της έχει παραμείνει σταθερή.
• Παράγοντες που επηρεάζουν θετικά την αξιολόγηση της υπηρεσίας βασίζονται τόσο στην αποτελεσματικότητά της, όσο και στον επαγγελματισμό και την εξειδίκευση των συμβούλων.
• Σχετικά με τη μεθοδολογία του Outplacement, φαίνεται ότι ιδιαίτερη σημασία δίνεται σε εξατομικευμένα προγράμματα που προσαρμόζονται στις ανάγκες του κάθε συμμετέχοντα.
• Η απόφαση και η επιλογή εταιρείας συμβούλων συνήθως έγκειται σε τυχόν προηγούμενη συνεργασία καθώς και σε συστάσεις αλλά και τη φήμη της εταιρείας στην αγορά.