Με τη συνέντευξη τύπου που παραχωρεί την προσεχή Τρίτη ο όμιλος Λάτση προκειμένου να παρουσιάσει αναλυτικά το επενδυτικό σχέδιο για το Ελληνικό αρχίζει ο νέος γύρος εξελίξεων για τις αποκρατικοποιήσεις. Περιλαμβάνει ομοβροντία δεσμευτικών προσφορών σε σειρά κρίσιμων διαγωνισμών και την προκήρυξη νέων μέσα στον Ιούλιο.
Εντός του επόμενου μήνα αναμένεται να οριστικοποιηθεί και το μοντέλο προεξόφλησης μελλοντικών εσόδων από ακίνητα, μέσω είτε τιτλοποίησης που θα γίνει το φθινόπωρο είτε της ίδρυσης επενδυτικής εταιρείας που θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο.
Μέσω της τιτλοποίησης, πάντως, είναι πιο εύκολη η άντληση περίπου μισού δισ. ευρώ εντός του 2014 ώστε να μην εκτροχιαστεί πλήρως το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων από πλευράς εσόδων. Ο πήχης έχει τεθεί στο 1,5 δισ. ευρώ, στόχος που δύσκολα θα επιτευχθεί χωρίς τα έσοδα από τα ακίνητα. Μάλιστα εγκυμονεί ο κίνδυνος τα έσοδα του 2014 να κινηθούν κάτω από το 1 δισ. ευρώ, αν καταγραφούν καθυστερήσεις σε διαγωνισμούς που έχουν μεν ολοκληρωθεί, αλλά δεν εγκριθεί η συμφωνία από ρυθμιστικές αρχές (π.χ. ΔΕΣΦΑ).
Εδώ και έναν χρόνο εκκρεμεί η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου (μαζί με τους τουριστικούς λιμένες Ύδρας, Νέας Επιδαύρου και Πόρου). Όλα δείχνουν πως θα υποβληθούν αυτές τις ημέρες, ενώ άγνωστη είναι η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τις Μαρίνες Χίου και Πύλου που επίσης είχαν προκηρυχθεί προ πολλών μηνών. Ενδιαφέρον για τη Μαρίνα Αλίμου είχαν εκδηλώσει 11 σχήματα, τα οποία είχαν περάσει όλα στο τελικό στάδιο. Με ενδιαφέρον αναμένεται ο αριθμός των ομίλων που θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές. Θέμα εβδομάδων είναι, με βάση το επίσημο χρονοδιάγραμμα, και η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη Μαρίνα Λαυρίου, η οποία θα φιλοξενεί mega-yachts.
Εντός του Ιουλίου προγραμματίζεται (χωρίς να είναι σίγουρο πώς θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο) η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς και για την εταιρεία διαχείρισης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ROSCO). Στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού για τα περιφερειακά αεροδρόμια (έχουν χωριστεί σε δύο ομάδες) πέρασαν οι κοινοπραξίες Zurich Airport (Ελβετία) - J&P ΑΒΑΞ, Athens International Airport (διαχειρίζεται το «Ελευθέριος Βενιζέλος»), Fraport (Γερμανία) - Όμιλος Κοπελούζου, Aeroports De La Cote d Azur (Γαλλία), Corporacion America (Αργεντινή) - ΜΕΤΚΑ, Vinci (Γαλλία) - ΕΛΛΑΚΤΩΡ και η επενδυτική εταιρεία Αdvent.
Με ενδιαφέρον αναμένονται και οι δεσμευτικές προσφορές για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO καθώς είναι σίγουρο πως ο αριθμός των υποψηφίων (τρεις κατά τη φάση των μη δεσμευτικών προσφορών) θα είναι αισθητά περιορισμένος… Οι Ρώσοι της RZD θεωρούνται το φαβορί καθώς η ρουμανική Grup Feroviar Roma (GFR) αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, ενώ η γαλλική Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) λέγεται πως κατέβηκε για …πολιτικούς λόγους. Υπενθυμίζεται πως η RZD μαζί με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί τόσο τη ROSCO, όσο και τον ΟΛΘ. Αντίπαλοι των Ρώσων για την RZD είναι η κοινοπραξία της γαλλικής Alstom με τον όμιλο Κοπελούζου και η γερμανική Siemens.
Αν τηρηθούν αυτήν τη φορά τα χρονοδιαγράμματα, εντός των προσεχών εβδομάδων, αναμένεται και η προκήρυξη για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αλλά και του διαγωνισμού για την πώληση του 55% που κατέχει το ελληνικό δημόσιο στην «Αερολιμήν Αθηνών» που διαχειρίζεται το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με πιθανότερο αγοραστή τον μέτοχο μειοψηφίας, τον καναδικό επενδυτικό όμιλο PSP.
Εντός του επόμενου τριμήνου αναμένονται και οι δεσμευτικές προσφορές από τους πέντε ομίλους που πέρασαν στο τελικό στάδιο για τον ΟΛΠ. Εκτός της δεύτερης φάσης έμεινε μόνο ένας όμιλος, η αμερικανική επενδυτική εταιρεία Cartesian Group, η οποία λέγεται πως θα συμμαχήσει με την Ports America Group Holdings που πέρασε στο τελικό στάδιο.
Οι Αμερικανοί θα μονομαχήσουν με την APM Terminals, B.V., την COSCO (Hong Kong) Group Limited, την International Container Terminal Services και τη Utilico Emerging Markets Limited από τη Νέα Ζηλανδία.