Αργεί η χρήση καυσίμου LNG στην ακτοπλοΐα

Ο ΔΕΣΦΑ έχει εντάξει την ανάπτυξη «small scale LNG» στις στρατηγικές προτεραιότητές του, χωρίς όμως να δεσμεύεται για το χρόνο ολοκλήρωσης. Τα προβλήματα και το ενδιαφέρον διεθνών παικτών.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Αργεί η χρήση καυσίμου LNG στην ακτοπλοΐα
Θα αργήσει πολύ ακόμη η χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου για την κίνηση των επιβατικών πλοίων, παρά τη «βιασύνη» της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Πέραν των θεμάτων που αφορούν τη ρύθμιση της συγκεκριμένης αγοράς και τα οικονομικά δεδομένα της δραστηριότητας του bunkering πλοίων με LNG, ο αρμόδιος φορέας που είναι ο ΔΕΣΦΑ μεταθέτει για τα επόμενα χρόνια την υλοποίηση παρόμοιων σχεδίων.

Συγκεκριμένα, σε αιτήματα που έθεσαν στον ΔΕΣΦΑ άμεσα ενδιαφερόμενοι στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού αερίου, ο ΔΕΣΦΑ απαντά ότι η υποδομή της Ρεβυθούσας, όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μεταφόρτωση μεγάλων φορτίων πριν από τη λειτουργία της 3ης δεξαμενής, λόγω της υφιστάμενης στενότητας αποθηκευτικού χώρου στην εγκατάσταση. Για τη μεταφόρτωση σε μικρά πλοία χωρητικότητας 1.000-5.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου αερίου, ο ΔΕΣΦΑ πρόκειται να εκπονήσει μελέτη σκοπιμότητας που θα προσδιορίσει τις παρεμβάσεις και το κόστος αυτών.

Σημειώνεται ότι η εφοδιαστική αλυσίδα για την τροφοδοσία πλοίων με υγροποιημένο αέριο προβλέπει τη χρήση μικρών τάνκερ (υποκαθιστούν τα σλέπια μεταφοράς πετρελαίου) τα οποία φορτώνουν στις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις το υγροποιημένο αέριο και στη συνέχεια προσεγγίζουν τα εμπορικά ή επιβατικά πλοία στα οποία και το μεταγγίζουν.

Το μόνο «παρήγορο» για το υπουργείο αλλά και για τους πλοιοκτήτες είναι ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει εντάξει την ανάπτυξη «small scale LNG» στις στρατηγικές προτεραιότητές του, χωρίς όμως να δεσμεύεται για τον χρόνο ολοκλήρωσης. Τέλος δεν πρέπει να διαφεύγει και το ότι για την άσκηση της δραστηριότητας αυτής θα πρέπει να προβλεφθούν ρυθμιστικές παρεμβάσεις για τη συγκεκριμένη αγορά.

Πάντως όπως αναφέρουν στο Euro2day.gr παράγοντες της αγοράς, για τη λειτουργία εφοδιαστικής αλυσίδας υγροποιημένου αερίου ως καύσιμου κίνησης των πλοίων καθοριστική είναι η σημασία του ύψους των διακινούμενων όγκων.

Δηλαδή μόνο με τη διακίνηση όγκων που θα εγγυώνται την απόσβεση του σχετικά υψηλού κόστους κεφαλαίου για ένα μικρό τάνκερ LNG, όπως και του λειτουργικού του κόστους, θα γίνει δυνατή η δημιουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι στο κόστος μετατροπής των επιβατικών πλοίων για υποκατάσταση του πετρελαίου με LNG, θα υπάρξει γενναία επιδότηση από κοινοτικά προγράμματα.

Τέλος να σημειωθεί ότι ενδιαφέρον για την επέκταση της χρήσης του LNG στην κίνηση των πλοίων, έχουν επιδείξει τόσο η ρωσική Gazprom, όσο και η καταρινή QPI.

Η δεύτερη δε μέσω εκπροσώπου της στον Πειραιά, σχεδιάζει τη δημιουργία σταθμών εφοδιασμού πλοίων με LNG στα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v