Αέριο: Ενδιαφέρον για εξαγωγές προς Βουλγαρία

Εντός του 2014 η απόφαση για την έναρξη κατασκευής του εληνοβουλγαρικού αγωγού, μέσα στο 2015 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες. Ιδιαίτερα θετικά τα αποτελέσματα του market test, με σημαντική υπερκάλυψη της δυναμικότητας του αγωγού.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Αέριο: Ενδιαφέρον για εξαγωγές προς Βουλγαρία

Ξεκινάει η δεύτερη φάση του market test για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου IGB, στο πλαίσιο του οποίου θα οριστικοποιηθεί το ενδιαφέρον προμηθευτών για δέσμευση χωρητικότητας.

Η διαδικασία αυτή με βάση τις ενεργειακές οδηγίες της ΕΕ, είναι απαραίτητη για την χορήγηση άδειας από τις ρυθμιστικές αρχές, προκειμένου οι αγωγοί να λειτουργούν ως ανεξάρτητα συστήματα φυσικού αερίου –ΑΣΦΑ κατ΄εξαίρεση των ρυθμίσεων που προβλέπουν οι οδηγίες για τα εθνικά συστήματα.

Το ενδιαφέρον για τον IGB είναι ότι κατά την πρώτη φάση του market test που πραγματοποιήθηκε στα μέσα του 2013, οι προτάσεις των ενεργειακών εταιρειών, υπερκάλυψαν τη δυναμικότητα του αγωγού.

Συγκεκριμένα, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού IGB 3-5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το χρόνο, υπεβλήθησαν καταρχήν προτάσεις για δέσμευση χωρητικότητας που αντιστοιχεί σε 12,94 δισ. κ.μ. για την κατεύθυνση Ελλάδα –Βουλγαρία, 3,78 δισ. κ.μ. για την κατεύθυνση Βουλγαρία-Ελλάδα και 1,1 δισ. κ.μ. για την κατεύθυνση Ελλάδα-Βουλγαρία σε διακοπτόμενη βάση.

Από αυτά γίνεται σαφές ότι η δυναμικότητα του αγωγού αξιοποιείται κυρίως για την τροφοδοσία της Βουλγαρίας με αέριο από άλλες πηγές πέραν της Ρωσίας (Αζερμπαϊτζάν, υγροποιημένο κ.λπ.), καθώς αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο προωθείται και ενισχύεται από την ΕΕ η κατασκευή του συγκεκριμένου αγωγού.

Η επενδυτική απόφαση για την έναρξη κατασκευής του IGB αναμένεται να ληφθεί αργότερα το 2014 και οι εργασίες να ξεκινήσουν το 2015, καθώς έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για τον αγωγό και έχουν ληφθεί οι περιβαλλοντικές άδειες από τα αρμόδια υπουργεία Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Στο επιχειρηματικό σχήμα που θα κατασκευάσει και εκμεταλλεύεται τον αγωγό, συμμετέχουν με ίσα ποσοστά η ελληνοιταλική Poseidon (ΔΕΠΑ- EDISON) και η κρατική βουλγαρική ΒΕΗ. Ο IGB θα έχει μήκος 182 χιλιόμετρα, διάμετρο 32 ίντσες και αρχική μεταφορική ικανότητα 3 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο με δυνατότητα αναβάθμισης (με την προσθήκη συμπιεστή) στα 5 δισ. κ.μ. Ο IGB προβλέπεται να ξεκινήσει την λειτουργία του το 2016. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται στα 250 εκατομμύρια ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v