Συνεχίζονται τα «παζάρια» για τη χωροθέτηση του TAP

Αυξάνει τη συμμετοχή της η Τουρκία σε αγωγούς και κοινοπραξίες κοιτασμάτων φυσικού αερίου. Εν τω μεταξύ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για τα σημεία διέλευσης του αγωγού TAP στη β. Ελλάδα αλλά και για τη χωροθέτηση του συμπιεστή.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Συνεχίζονται τα «παζάρια» για τη χωροθέτηση του TAP

Στο 30% από 20% αυξάνει τα ποσοστά της η Τουρκία στον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΝΑΡ (Trans Anatolian Pipeline), ο οποίος κατασκευάζεται επί τουρκικού εδάφους για να μεταφέρει το αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην κεντρική Ευρώπη μέσω Ελλάδας και Αλβανίας.

Η σχετική συμφωνία υπεγράφη την Παρασκευή στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ των υπουργών ενέργειας Αζερμπαϊτζάν και Τουρκίας Νατίγκ Αλίγιεφ και Τανέρ Γιλντίζ, ενώ σηματοδοτεί το μεγάλο ενδιαφέρον της γειτονικής χώρας στην εκμετάλλευση του φυσικού αερίου της Κασπίας.

Η αύξηση του ποσοστού των τουρκικών κρατικών εταιρειών Botas και Tpao στον ΤΑΝΑΡ, αποτελεί συνέχεια της εξαγοράς από τη δεύτερη του 10% που κατείχε η γαλλική TOTAL στην κοινοπραξία του κοιτάσματος Sah Deniz II, το αέριο του οποίου θα μεταφέρει ο ΤΑΝΑΡ και στη συνέχεια ο ΤΑΡ στην Ευρώπη. Σε ό,τι αφορά στην εξέλιξη των έργων του συγκεκριμένου αγωγού, σημειώνεται ότι την περασμένη εβδομάδα οριστικοποιήθηκε η ανάθεση της κατασκευής του στην αυστραλιανή κατασκευαστική Worley Parsons.

Η αρχική ετήσια δυναμικότητα του αγωγού ανέρχεται σε 16 δισ. κυβικά μέτρα, αλλά θα αυξηθεί καθώς προβλέπεται από τον ίδιο αγωγό να περάσουν επιπλέον ποσότητες είτε από την Κασπία, είτε από το Ιράκ (Κουρδιστάν).

Το ύψος του συμβολαίου ανέρχεται σε 11,7 δισ. δολάρια σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν σε εξειδικευμένα διεθνή Μέσα. Περιλαμβάνει δε τον λεπτομερή σχεδιασμό, προμήθεια και κατασκευή του αγωγού.

Ο αρχικός σχεδιασμός του έργου έγινε από την αμερικανική Bechtel σε συνεργασία με την τουρκική Enka, ενώ την περίοδο αυτή ολοκληρώνεται μελέτη του αγωγού (Front-End Engin­eering and Design study).

Ο ΤΑΡ

Σε ό,τι αφορά στον αγωγό ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline) o οποίος διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα από τους Κήπους του Έβρου έως τα σύνορα με την Αλβανία στο ύψος της Καστοριάς, τα στελέχη του αγωγού συνεχίζουν να διαπραγματεύονται με τις τοπικές αρχές για την όδευση του σε περιοχές με γεωργικές καλλιέργειες και για την χωροθέτηση του συμπιεστή που έχει σχεδιαστεί να εγκατασταθεί κοντά στην πόλη των Σερρών.

Η προοπτική κατασκευής του συμπιεστή (περιλαμβάνει αεριοστρόβιλους με καύση φυσικού αερίου) στη συγκεκριμένη τοποθεσία έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις και τις διαμαρτυρίες τοπικών φορέων με συγκεντρώσεις κ.λπ. Την περασμένη Πέμπτη απασχόλησε ευρεία σύσκεψη υπό τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα στην οποία συμμετείχαν και εκπρόσωποι της εταιρείας του ΤΑΡ.

Σύμφωνα με δηλώσεις του περιφερειάρχη μετά την ολοκλήρωση της σύσκεψης, η εταιρεία του ΤΑΡ συναίνεσε στη σύσταση μικτής ομάδας εργασίας για την εξεύρεση άλλης τοποθεσίας. Ο ίδιος είπε ότι η σημερινή θέση δε γίνεται αποδεκτή από την Περιφέρεια, ενώ τόνισε ότι το αίτημα της κοινωνίας να απομακρυνθεί ο σταθμός συμπίεσης από κατοικημένες περιοχές, θα ικανοποιηθεί.

Αναφορικά με τη διέλευση του αγωγού από καλλιεργήσιμες εκτάσεις του νομού Σερρών, ο αντιπεριφερειάρχης Σερρών Γιάννης Μωϋσίδης υπογράμμισε ότι το θέμα είναι οικονομικό και ότι μόνο αν συμφωνηθεί το επιθυμητό ύψος των αποζημιώσεων δε θα υπάρξει πρόβλημα.

Τέλος να σημειωθεί ότι προβλήματα αντιμετωπίζει η διέλευση του ΤΑΡ και από άλλες περιοχές με καλλιεργήσιμες εκτάσεις, με κυριότερη αυτή στα Τενάγη Φιλίππων (νομός Καβάλας).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v