Ανάσα ζωής στη χειμαζόμενη αγορά οικοδομικών έργων της Αττικής προσφέρουν τα δύο έργα κατασκευής 24 σχολείων μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) που υπεγράφησαν τον τελευταίο μήνα.
Με την υπογραφή των συμβάσεων ανοίγει ο δρόμος για τη λειτουργία 24 εργοταξίων το επόμενο τρίμηνο στα οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του υπουργείου Ανάπτυξης και των τεχνικών εταιρειών που εμπλέκονται θα εργαστούν περίπου 600 άνθρωποι.
Μπορεί ο αριθμός να φαντάζει μικρός, αλλά όσοι εργάζονται στην οικοδομή υποστηρίζουν πως -με εξαίρεση το έργο κατασκευής της Νέας Λυρικής Σκηνής - Εθνικής Βιβλιοθήκης στο Φάληρο από το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» - ελάχιστα εργοτάξια είναι σήμερα ανοικτά στην Αττική. Οι ίδιοι επισημαίνουν πως εκτός από τις 600 θέσεις εργασίας την περίοδο κατασκευής των 24 σχολείων, δημιουργούνται και περίπου 150 μόνιμες θέσεις (συντηρητές, φύλακες κ.λπ.) για την επόμενη 25ετία, δηλαδή για την περίοδο όπου οι ανάδοχοι θα έχουν τη συντήρηση και τη λειτουργία των κτιριακών εγκαταστάσεων. Στο Υπουργείο Ανάπτυξης επισημαίνουν, ακόμα, πως το σύνολο των υλικών (από τα τσιμέντα μέχρι τα κουφώματα κ.λπ.) για την κατασκευή των νέων σχολικών μονάδων προέρχεται από την ελληνική αγορά.
Την Παρασκευή υπεγράφη με την J&P ΑΒΑΞ σύμβαση ΣΔΙΤ για κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία 10 δημοσίων σχολείων στην Αττική, συνολικού ύψους 52 εκατ. ευρώ. Προηγήθηκε, στις 9 Απριλίου, η υπογραφή αντίστοιχης σύμβασης, συνολικού ύψους 58 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή 14 σχολείων επίσης στην Αττική με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΤΕΣΕ - Δομική Κρήτης.
Οι αριθμοί, αλλά και οι συμμετοχές στη χρηματοδότηση των δύο έργων θεωρούνται από την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ του ΥΠΑΝ σημαντική εξέλιξη για τον θεσμό των Συμπράξεων και σκαλοπάτι για την υπογραφή νέων συμβάσεων αμέσως μετά τις εκλογές.
Το συνολικό ύψος των δύο συμβάσεων για τα σχολεία φτάνει τα 110 εκατ. ευρώ. Τα 35 εκατ. προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η οποία επιστρέφει έπειτα από 4 χρόνια στην ελληνική αγορά χρηματοδότησης έργων (project finance). Τα δάνεια της ΕΤΕπ πάνε κατευθείαν στους δύο αναδόχους, εξέλιξη που δείχνει με βάση τους εργολήπτες, πως η τράπεζα «πιστεύει στις καλές προοπτικές της χώρας». Άλλα 35 εκατ. ευρώ προέρχονται από το κοινοτικό ταμείο Jessica (μέσω της Εθνικής Τράπεζας).
Σημειώνεται πως είναι η πρώτη φορά στην Ε.Ε. που το Jessica χρηματοδοτεί έργα ΣΔΙΤ και χρειάστηκε ειδική έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Κομισιόν. Η πρωτιά της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ θα παρουσιαστεί τις επόμενες εβδομάδες σε σεμινάριο καθώς και άλλα κράτη-μέλη θέλουν να ακολουθήσουν το ελληνικό παράδειγμα. Περίπου 19 εκατ. ευρώ προέρχονται από την Alpha Bank η οποία χρηματοδοτεί τον ΦΠΑ για τα δύο έργα, ενώ 20 εκατ. ευρώ βάζουν οι δύο ανάδοχοι.
Έπειτα από προσπάθειες ετών, αρκετά έργα ΣΔΙΤ βρίσκονται σε τροχιά κλεισίματος υποστηρίζουν στην αγορά κατασκευών. Οι ίδιοι τονίζουν πως έπειτα από 40 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) που εξέτασε σχετικές προσφυγές, την εμπλοκή της ΕΤΕπ, τη στήριξη της Κομισιόν (που επέτρεψε τη συμμετοχή του Jessica στη χρηματοδότηση) δημιουργείται ασφαλές θεσμικό περιβάλλον για το θεσμό των Συμπράξεων. Γι' αυτό και αυξάνεται ο ανταγωνισμός (π.χ. στον πρόσφατο διαγωνισμό για τη διαχείριση απορριμμάτων στην Ήπειρο κατατέθηκαν πέντε δεσμευτικές προσφορές, ενώ στους μέχρι σήμερα διαγωνισμούς εμφανίζονταν τρεις ή τέσσερις στην τελική φάση).
Επιπλέον και η συμμετοχή ξένων επενδυτών (η κορεατική LG συμμετέχει στη χρηματοδότηση του έργου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα μέσα μαζικής μεταφοράς σε κοινοπραξία με την Τέρνα Ενεργειακή) είναι θετική ένδειξη. Βέβαια, για να υπογραφούν νέες συμβάσεις πρέπει να περιμένουμε τις δημοτικές εκλογές.