Δρόμο στρωμένο με καλές προθέσεις, αλλά και μεγάλα προβλήματα δείχνει να έχει μπροστά της η ιδιωτικοποίηση της Eurobank καθώς τη στιγμή που το υπουργείο Οικονομικών διαβεβαιώνει ότι το νομοσχέδιο θα ψηφισθεί έγκαιρα, το πολιτικό κλίμα για τις τράπεζες βαραίνει όλο και περισσότερο.
Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών τονίζουν ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης δεν αλλάζει και το σχέδιο νόμου για τη διάθεση μετοχών του ΤΧΣ θα κατατεθεί στη Βουλή, εντός των προθεσμιών που επιβάλλει το μνημόνιο.
Όπως είναι γνωστό το μνημόνιο προβλέπει την ιδιωτικοποίηση της Eurobank ως τον προσεχή Απρίλιο και για να δρομολογηθεί η αύξηση κεφαλαίου της τράπεζας θα πρέπει να έχει ψηφισθεί το νέο θεσμικό πλαίσιο.
Με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα, τα τέλη Φεβρουαρίου δείχνουν ως το πιο κοντινό ορόσημο για την κατάθεση του σχεδίου νόμου στη Βουλή. Μέχρι τότε θα πρέπει να συμφωνηθούν με την τρόικα οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών από την άσκηση προσομοίωσης, το ύψος των οποίων θα κρίνει και το κεφαλαιακό απόθεμα του ΤΧΣ.
Το τελικό μέγεθος των κεφαλαιακών αναγκών ενδεχομένως να επιφέρει και μερικές τροποποιήσεις σε κρίσιμες λεπτομέρειες του υφιστάμενου προσχεδίου, όπως βέβαια και η ανοικτή διαπραγμάτευση με την τρόικα.
Αν, για παράδειγμα, η τρόικα απορρίψει τα τρία βασικά αιτήματα της ελληνικής πλευράς και οι κεφαλαιακές ανάγκες προσδιορισθούν με βάση το χειρότερο ανά τράπεζα σενάριο, χωρίς μείωση του Core Tier I σε 8% από 9% για το βασικό και σε 6% από 7% στο δυσμενές, και χωρίς συνυπολογισμό του αναβαλλόμενου, ενδέχεται να απαιτηθεί η χορήγηση εγγυήσεων από το ΤΧΣ σε τράπεζα ή τράπεζες.
Οι παραπάνω εκκρεμότητες, σε συνδυασμό με το βαρύ κλίμα που δημιουργεί το σκάνδαλο Τ.Τ., καθιστούν παράγοντες της αγοράς επιφυλακτικούς για το αν ο σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών θα ευοδωθεί ή θα αναγκαστεί να μεταθέσει για αργότερα την κατάθεση και την ψήφιση του νόμου.
Υπό το βάρος των συνεχιζόμενων αποκαλύψεων για το Τ.Τ. και με τον ΣΥΡΙΖΑ να κρατάει ψηλά τους τόνους στο θέμα των τραπεζών, θα είναι δύσκολο, σύμφωνα με τους ίδιους, οι μεν βουλευτές να ψηφίσουν την απαλλαγή του Δ.Σ. του ΤΧΣ από ευθύνες απομείωσης της αξίας χαρτοφυλακίου, τα δε μέλη της διοίκησης του Ταμείου να υπογράψουν διάθεση μετοχών σε τιμή χαμηλότερη της τιμής κτήσης αν δεν έχουν εξασφαλισμένη την απαλλαγή τους από τυχόν ευθύνες.
Οι ίδιοι, πάντως, επισημαίνουν ότι ενδεχόμενη μετάθεση της κατάθεσης για μετά τις ευρωεκλογές θα είναι καταστροφική όχι μόνο για τη Eurobank αλλά και για το σύνολο των τραπεζών και βεβαίως για την οικονομία.
Πρώτον, επειδή θα χαθεί το παράθυρο ευκαιρίας που δημιουργεί το υψηλό, σήμερα, ενδιαφέρον ξένων επενδυτών και η δυνατότητα να σταλεί ένα ηχηρό και έμπρακτο σήμα εμπιστοσύνης. Δεύτερον, γιατί μετατίθεται ή και ακυρώνεται η προσπάθεια ταχύτερης ιδιωτικοποίησης του συνόλου των τραπεζών.
«Οι ξένοι ενδιαφερόμενοι επενδυτές δεν θα είναι πάντα εδώ» αναφέρουν και προειδοποιούν ότι «αν επικρατήσει η λογική να παρεμποδισθεί η ιδιωτικοποίηση της Eurobank ώστε εν συνεχεία να τιμαριοποιηθεί» θα υπάρξουν σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχολογία της αγοράς που θα δράσουν καταλυτικά και στην οικονομία.
Γιατί κόβεται η διάταξη για μείωση της τιμής άσκησης
Ο υπουργός Οικονομικών δήλωσε πρόσφατα στη Βουλή ότι στρατηγικός στόχος της κυβέρνησης είναι η αποδέσμευση των τραπεζών από το ΤΧΣ, σημείωσε όμως ότι αυτός δεν θα επιτευχθεί με αλλαγή των όρων στα warrants, αλλά με διεύρυνση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου ώστε το Ταμείο να διαθέτει μεγαλύτερη ευελιξία για την εκπλήρωση του παραπάνω στόχου.
Αυτή η άποψη μάλλον συνεπάγεται ότι κόβεται η δυνατότητα μείωσης της τιμής άσκησης των warrants που σύμφωνα με πληροφορίες περιλάμβανε το προσχέδιο.
Το βαρύ πολιτικό κλίμα που δημιουργούν τα σκάνδαλα για τα εξοπλιστικά και το πόρισμα για τις δανειοδοτήσεις του Τ.Τ. σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αναγάγει τις τράπεζες σε προνομιακό πεδίο αντιπολίτευσης οδηγεί όπως όλα δείχνουν στην απάλειψη της παραπάνω ρύθμισης.
Αλλά παραμένει η δυνατότητα δημοσίων προτάσεων
Στον αντίποδα, ο νόμος θα παρέχει, σύμφωνα με πληροφορίες, τη δυνατότητα στο ΤΧΣ να προχωρά στην υποβολή προαιρετικών δημοσίων προτάσεων για επαναγορά και ακύρωση των warrants με αντάλλαγμα μετοχές ή να προχωρεί σε επιμέρους αλλαγές όρων (π.χ. αλλαγές στον πολλαπλασιαστή).
Ταυτόχρονα θα προβλέπει την απαλλαγή των μελών της διοίκησης του ΤΧΣ από τυχόν νομικές ευθύνες τόσο άμεσα όσο και έμμεσα δίνοντας στο Ταμείο τη δυνατότητα να διαθέτει τίτλους συστημικών τραπεζών κάτω από τη τιμή κόστους με βάση αποτίμηση εύλογης αξίας την οποία μπορεί να ζητά από ανεξάρτητο ελεγκτή.