«Γραμμή Μαζινό» για αμυντικές βιομηχανίες

Τη «γραμμή άμυνας» απέναντι στην ισχυρή πίεση της επιτροπής ανταγωνισμού της Κομισιόν για λουκέτο στις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες συγκροτεί η κυβέρνηση. Ποια είναι η αντιπρόταση. Το σχέδιο για τη Λάρκο.

«Γραμμή Μαζινό» για αμυντικές βιομηχανίες
Τη «γραμμή άμυνας» απέναντι στην ισχυρή πίεση της επιτροπής ανταγωνισμού της Κομισιόν για λουκέτο στις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες συγκροτεί η κυβέρνηση, βάζοντας τις τελευταίες πινελιές στην απαντητική επιστολή με τη δική της πρόταση για το μέλλον των εταιρειών του κλάδου.

Οι επαφές μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Άμυνας, καθώς και των συμβούλων αποκρατικοποίησης συνεχίζονται και όπως όλα δείχνουν το ζήτημα θα ξεκαθαρίσει την ερχόμενη εβδομάδα, οπότε και καταφθάνει στην Αθήνα ο δεύτερος τη τάξει αξιωματούχος της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού Τζ. Κούπμαν, που συνυπέγραφε με τον Ματίας Μορς το τελεσίγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το σχέδιο της κυβέρνησης ουσιαστικά είναι να δοθεί μια τελευταία ευκαιρία στην Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα και στη ΛΑΡΚΟ ώστε να αποφευχθεί το κλείσιμο, να διαχωριστούν και να εξυγιανθούν τα υγιή τμήματά τους και να εκκαθαριστούν τα ζημιογόνα.

* Για τα ΕΑΣ, καλύτερη λύση θεωρείται η διάσπασή τους με διατήρηση του στρατιωτικού σκέλους. Το μη στρατιωτικό μέρος θα εκκαθαριστεί εν λειτουργία. Το οικονομικό επιχείρημα της κυβέρνησης έναντι της Κομισιόν είναι ότι θα ήταν μεγαλύτερη η ζημία για το Δημόσιο αν πήγαινε σε πτώχευση η εταιρεία, επειδή θα έπρεπε να γίνει εισαγωγή των οπλικών συστημάτων που έχουν ανάγκη οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας.

Η ελληνική πλευρά ποντάρει και στις Συνθήκες της Ε.Ε. που προβλέπουν ότι για θέματα ασφάλειας και εξυπηρέτησης ουσιωδών συμφερόντων του το ελληνικό δημόσιο διατηρεί αυξημένα περιθώρια ενεργειών και αποφάσεων.

Η εταιρεία από το 2010 έχει υπαχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, αντιμετωπίζοντας, όμως, παράλληλα τον κίνδυνο να κλείσει γιατί -έτσι κι αλλιώς- στέρεψαν οι κρατικές ενισχύσεις (συνολικά οφείλει στο Δημόσιο 1,13 δισ. ευρώ), ενώ περιορίστηκαν στο ελάχιστο οι όποιες παραγγελίες από την πλευρά του υπουργείου Άμυνας. Ετσι, οι ζημίες έφθασαν τα 130 εκατ. το 2010, τα 85 εκατ. το 2011 και τα 50 εκατ. στο 9μηνο του 2012.

Αδυνατεί να πληρώσει οποιονδήποτε και αν δεν επρόκειτο για αμυντική βιομηχανία όπλων με βάση το εθνικό δίκαιο θα είχε κηρυχθεί αμέσως σε πτώχευση.

Δυσοίωνες είναι και οι προοπτικές της, καθώς:

-Δεν έχει έσοδα και δεν μπορεί να πάρει νέες συμβάσεις παραγωγής οπλικών συστημάτων, αφού ο βασικός πελάτης της, το υπουργείο Άμυνας, δεν διαθέτει πλέον κονδύλια για νέες προμήθειες. Για την προσεχή 5ετία θα διαθέσει μόνο 105 εκατ. ευρώ, αλλά με διεθνείς διαγωνισμούς στους οποίους θα μπορούσε να λάβει μέρος η εταιρεία.

-Δεν μπορεί να εξάγει στο εξωτερικό ελλείψει κεφαλαίων κίνησης, εγγυητικών επιστολών κ.λπ., ενώ δεν μπορεί να εξασφαλίσει πρόσβαση σε νέο δανεισμό, ούτε με την εγγύηση του Δημοσίου.

* Στην περίπτωση της ΕΛΒΟ, προκρίνεται η εκκαθάριση εν λειτουργία. Τμήμα της θα εκκαθαριστεί, ενώ το υπόλοιπο κομμάτι θα παραμείνει εν λειτουργία για να καλύπτει τις ανάγκες συντήρησης οχημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων.

* Η βιώσιμη λειτουργία και στη συνέχεια η επιτυχής ιδιωτικοποίηση είναι το σχέδιο για τη ΛΑΡΚΟ.

Το συνολικό σχέδιο έχει πιθανότητες να γίνει δεκτό από την τρόικα, όμως το μεγάλο αγκάθι παραμένουν οι παράνομες κρατικές ενισχύσεις των προηγούμενων ετών. Σε κάθε περίπτωση, εκατοντάδες εργαζόμενοι στις τρεις εταιρείες θα αποχωρήσουν, είτε μέσω απολύσεων είτε με προγράμματα εθελουσίας εξόδου.

Στο μνημόνιο είχε τεθεί όρος και για τις τρεις βιομηχανίες ότι μέχρι τον Αύγουστο φέτος θα έπρεπε να ληφθούν οριστικές αποφάσεις για αναδιάρθρωση, συρρίκνωση, αποκρατικοποίηση ή διάλυση, και να εφαρμοστούν έως τέλος της χρονιάς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v