Γιατί καθυστερεί η πώληση του ΟΛΠ

Η πώληση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ υποτίθεται πως θα αποτελούσε ένα από τα "μαξιλάρια" του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων προκειμένου να ισοσκελιστεί η απώλεια εσόδων από τις καθυστερήσεις σε άλλους διαγωνισμούς (κυρίως της ΔΕΠΑ). Τα νέα αγκάθια.

Γιατί καθυστερεί η πώληση του ΟΛΠ

Στον πάγο μπαίνει η πώληση του ΟΛΠ, καθώς οι αλλαγές στην κορυφή της Cosco, οι απαιτήσεις του κινεζικού ομίλου και οι συνεχείς παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βάζουν πρόσθετα εμπόδια στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).

Η διοίκηση του τελευταίου βρίσκεται αντιμέτωπη και με τις δύο γραμμές εντός της κυβέρνησης για το πώς πρέπει να αξιοποιηθεί η περιουσία του ΟΛΠ, καθώς ο επικεφαλής του οργανισμού Γ. Ανωμερίτης και το ΠΑΣΟΚ έχουν ταχθεί κατά της πώλησης πλειοψηφικού πακέτου και στηρίζουν την παραχώρηση δραστηριοτήτων μέσω πολυετών συμβάσεων.

Η Cosco, τουλάχιστον πριν αντικατασταθεί ο κάπτεν Γουέι Τζιανφού από τον Μα Ζέχουα, επιθυμούσε την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου, ενώ προς την ίδια πλευρά έγερνε η πλάστιγγα και στο ΤΑΙΠΕΔ. Αν οι Κινέζοι αποκτούσαν την πλειοψηφία του οργανισμού, τότε στην ουσία θα καταργούνταν το εγγυημένο αντάλλαγμα που πληρώνουν στον ΟΛΠ (αφού η Cosco θα ήταν ο ιδιοκτήτης...), αλλά και η 35ετής σύμβαση παραχώρησης που έχουν υπογράψει με την ελληνική πλευρά.

Η πώληση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ υποτίθεται πως θα αποτελούσε ένα από τα "μαξιλάρια" του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων προκειμένου να ισοσκελιστεί η απώλεια εσόδων από τις καθυστερήσεις σε άλλους διαγωνισμούς (κυρίως της ΔΕΠΑ).

Όμως η τελευταία παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει βάλει στο μάτι εδώ και χρόνια τη συμφωνία Ελλάδας – Cosco, δένει τα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ. Η Κομισιόν έστειλε επιστολή 23 σημείων στην κυβέρνηση με την οποία ζητά περαιτέρω διευκρινίσεις για το Μνημόνιο Συνεργασίας και φιλικού διακανονισμού που είχε υπογραφεί κατά την πρόσφατη επίσκεψη του κάπτεν Γουέι στην Αθήνα.

Το μνημόνιο προέβλεπε πως οι Κινέζοι θα προχωρούσαν σε νέα επένδυση 224 εκατ. ευρώ στον προβλήτα ΙΙΙ, με ταυτόχρονη αναστολή καταβολής του μισθώματος στον ΟΛΠ μέχρι το 2025.

Επίσης προέβλεπε και συνολική αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης που είχε υπογράψει η Cosco με τη σύσταση Επιτροπής Φιλικού Διακανονισμού, ώστε να ληφθεί υπόψη η βουτιά της ελληνικής οικονομίας από το 2009.

Η προηγούμενη διοίκηση της Cosco, παρά τα θερμά λόγια του κάπτεν Γουέι (που λίγες ώρες πριν αντικατασταθεί υποσχόταν πως θα φέρει και φίλους του να επενδύσουν στο Ελληνικό), είχε ζητήσει αναστολή καταβολής του ετησίου ανταλλάγματος που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης (εκτιμάται πως θα έφτανε τα 3,4 δισ. ευρώ στην περίοδο των 35 χρόνων) για όσο διάστημα η Ελλάδα βρίσκεται σε ύφεση.

Τελικά, συμφωνήθηκε να υπάρξει «φιλικός διακανονισμός», αλλά η παρέμβαση της Κομισιόν ανατρέπει τα σχέδια για ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μέχρι το τέλος Ιουλίου. Όπως ανακοίνωσε την Παρασκευή η διοίκηση του ΟΛΠ, συμφωνήθηκε με τη ΣΕΠ Α.Ε. (τη θυγατρική της Cosco που διαχειρίζεται τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά) παράταση του χρόνου διαπραγματεύσεων μέχρι τις 29 Αυγούστου.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτ. Βαρβιτσιώτης υποστήριξε προ ημερών πως δεν αποκλείεται τα έσοδα του Δημοσίου να είναι ελαφρώς μικρότερα από τη νέα σύμβαση παραχώρησης που θα υπογραφεί με τους Κινέζους. Ο ίδιος είχε δηλώσει πως η Cosco δίνει σήμερα εγγυημένο αντάλλαγμα το οποίο είναι περίπου στο ίδιο ύψος με το ποσοστιαίο αντάλλαγμα που προβλέπει η υφιστάμενη σύμβαση. Η Cosco μέχρι το 2018 θα καταβάλλει το 21% των ετησίων εσόδων και μετά το 2018 το ποσοστό αυξάνεται στο 24% του τζίρου της.

Οι διαπραγματεύσεις με τους Κινέζους μπλοκάρουν στην ουσία την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ την ίδια στιγμή που η νέα ηγεσία της Cosco δεν έχει παρουσιάσει τα σχέδιά της για τον Πειραιά.

Ο κινεζικός κολοσσός δεν είναι μόνο ένας μεγάλος ξένος επενδυτής από τον οποίο η κυβέρνηση θέλει να πάρει περισσότερες επενδύσεις. Αυτήν την περίοδο έχει ναυλώσει περί τα 30 πλοία ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών και κάθε χρόνο δίνει στους Έλληνες εφοπλιστές περισσότερα από 1 δισ. δολάρια.

Η πώληση του ΟΛΠ είναι περισσότερο δύσκολη εξίσωση απ' όσο πίστευαν στο ΤΑΙΠΕΔ και γι' αυτό –παρά τις στρατιές των συμβούλων– δεν έχει καταρτιστεί μέχρι σήμερα συγκεκριμένο πλάνο αξιοποίησης όχι μόνο του Πειραιά, αλλά και των υπόλοιπων λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας.

Η κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι στο ΤΑΙΠΕΔ, όπως προκύπτει και από πρόσφατες δηλώσεις του κ. Βαρβιτσιώτη, την ίδια ώρα που η διοίκηση του τελευταίου βρίσκεται μπλεγμένη στις διαπραγματεύσεις για την παλαιά σύμβαση με την Cosco.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v