Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιώργος Παπανικολάου

Διευθυντής του Euro2day.gr και της Media2day, σκοπευτής, σύζυγος και πατέρας. Στο χρόνο που περισσεύει, σκέφτομαι, συζητάω και διαβάζω, όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά.

Αποποίηση ευθυνών
Ιουλ 17 2017

Η πιο μεγάλη απειλή για το ελληνικό εμπόριο

Για ορισμένες ηλικίες, η αγορά προϊόντων ένδυσης και υπόδησης, διαφόρων ηλεκτρονικών συσκευών, κοσμημάτων, ρολογιών, ακόμη και διαφόρων ειδών άθλησης και χόμπι, έχει πάψει να συνδέεται με μια βόλτα στα μαγαζιά της περιοχής ή στο αθηναϊκό κέντρο και στα μεγάλα πολυκαταστήματα.

Κυρίως για όσους είναι σήμερα 20-30 χρονών (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η τάση δεν εξαπλώνεται και σε μεγαλύτερες ηλικίες), η αγορά στην οποία ψάχνουν να βρουν αυτό που θέλουν, ιδίως αν δεν είναι πολύ μεγάλης αξίας ή βάρους, είναι πλέον διεθνής.

Όχι μόνο στην Ευρωπαϊκή Ενωση αλλά και σε χώρες της Ασίας ή της Αμερικής.

Τα κίνητρά τους σε αυτή την αναζήτηση είναι δύο και συχνά λειτουργούν συνδυαστικά: Η ποικιλία και η διαφορά τιμής. Και στις δύο περιπτώσεις, το ελληνικό λιανεμπόριο, ακόμη και με τη μορφή των ηλεκτρονικών on line καταστημάτων, είναι πολύ δύσκολο να ανταγωνιστεί, τουλάχιστον με τις συνθήκες που λειτουργεί ως σήμερα.

Τα στοιχεία που καταγράφει σχετικό ρεπορτάζ του Euro2day.gr για το μέγεθος που ήδη έχουν λάβει οι ηλεκτρονικές πωλήσεις -κυρίως από το εξωτερικό- είναι εξόχως αποκαλυπτικά μιας τάσης που με το πέρασμα πιθανώς σύντομου χρόνου, μπορεί ναν ανατρέψει τα δεδομένα δεκαετιών.

Η επίσκεψη στα λιγότερο ή περισσότερο οικεία φυσικά καταστήματα αντικαθίσταται με την «έρευνα» για την εύρεση του επιθυμητού προϊόντος στις μηχανές αναζήτησης και στα ηλεκτρονικά καταστήματα ανά τον κόσμο, εύκολα και γρήγορα, ακόμη και από το κινητό τηλέφωνο, οποιαδήποτε ώρα και μέρα.

Οι απόψεις των φίλων και γνωστών αντικαθίστανται ολοένα και περισσότερο από τα reviews σε γίγαντες του διεθνούς ηλεκτρονικού εμπορίου όπως το amazon.com και το ebay, στα επιμέρους μικρότερα καταστήματα αλλά και σε διάφορα μεγάλα blogs που εξειδικεύονται στην κριτική προϊόντων σε διάφορους τομείς.

Και βέβαια, ο τρόπος πληρωμής -ιδίως μετά την καθιέρωση των έμμεσων ασφαλών τρόπων, όπως το paypal- διασφαλίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό όχι μόνο την ασφάλεια της συναλλαγής αλλά και την ποιότητα της συναλλαγής, καθώς ο πωλητής προσπαθεί να προστατεύσει την αξιοπιστία του όχι μόνο έναντι του πελάτη αλλά και του διαμεσολαβητή της πληρωμής.

Μεγάλο ρόλο στην επέκταση των ηλεκτρονικών πωλήσεων παίζει βεβαίως και ο τρόπος αποστολής. Όσο πιο φτηνά, πιο γρήγορα και με ασφαλή τρόπο, τόσο το καλύτερο για τον πελάτη, άρα και για τις πωλήσεις.

Το μεγαλύτερο «πρόβλημα» για τις ελληνικές επιχειρήσεις σήμερα (ή τουλάχιστον για όσες έχουν αντιληφθεί την κρισιμότητα του νέου οn line ανταγωνισμού), όσο κι αν αυτό φαίνεται εκ πρώτης όψεως παράδοξο, είναι το θέμα του μεγέθους της εσωτερικής αγοράς.

Κι αυτό καθώς οι ηλεκτρονικές πωλήσεις είναι ακόμη ένα σεβαστό μεν, όχι όμως το κυριότερο ποσοστό των συνολικών πωλήσεων ενός «φυσικού» καταστήματος.

Με άλλα λόγια, καταστήματα σε χώρες που έχουν μεγάλη εσωτερική αγορά, έχουν πλεονέκτημα, διότι αυτό τους προσφέρει α) μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη απέναντι στους προμηθευτές, άρα καλύτερη τιμολόγηση και β) μεγαλύτερη δυνατότητα για στοκάρισμα προϊόντων και άμεση αποστολή (που είναι ένα από τα κυριότερα ζητούμενα στις οn line πωλήσεις).

Ένα ακόμη ζήτημα αφορά στην ποιότητα της διασύνδεσης για αποστολή των εμπορευμάτων. Παρότι οι εσωτερικές αποστολές με courier φτάνουν στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας σε 1-2 μέρες, η διασύνδεση με το εξωτερικό (βασική προϋπόθεση για διεθνείς πωλήσεις) πολλές φορές δεν έχει την απαιτούμενη ποιότητα και αξιοπιστία.

Ένα ακόμη ζήτημα όμως αφορά και στην ένταση του ηλεκτρονικού marketing, από την πλευρά των οn line καταστημάτων, είτε αυτό αφορά στο λεγόμενο search engine optimization (το πόσο «ψηλά» εμφανίζεται στα αποτελέσματα ηλεκτρονικών αναζητήσεων), είτε στη διαφημιστική επικοινωνία με τον εν δυνάμει πελάτη, είτε στην απευθείας επικοινωνία με τον ήδη πελάτη, προκειμένου να γίνονται συχνές προσφορές και προωθητικές ενέργειες.

Διότι, δυστυχώς, στη χώρα μας, όλα αυτά εξακολουθούν να βρίσκονται -με ελάχιστες εξαιρέσεις- σε εμβρυακή κατάσταση, παρότι έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που οι πρωτεργάτες του διεθνούς οn line εμπορίου (και σημερινοί μεγάλοι πρωταγωνιστές) έδειξαν τον δρόμο.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, ουδείς εξ όσων δραστηριοποιούνται σήμερα στο ελληνικό λιανεμπόριο, πουλώντας είδη που δεν είναι ευπαθή, δύναται να αγνοήσει το κύμα των εξελίξεων που έχει ήδη εμφανιστεί.

Για τη μεγάλη πλειονότητα των εμπορεύσιμων ειδών, η σύγκριση της τιμολόγησης, πολύ συχνά και της ποιότητας, είναι πλέον μια διαδικασία που γίνεται ολοένα και πιο προσιτή στον χρήστη ενός κινητού τηλέφωνου, ενός τάμπλετ ή ενός επιτραπέζιου υπολογιστή με σύνδεση στο Ιnternet.

H «γειτονιά» έχει παγκοσμιοποιηθεί. Κι αυτό θα επιφέρει πολύ μεγάλες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του ελληνικού λιανεμπορίου τα επόμενα χρόνια. Για κάποιους που θα σπεύσουν να προσαρμοστούν, όσο απομένει κάποιος χρόνος, η απειλή θα αποτελέσει τη νέα «ευκαιρία». Για τους άλλους, μάλλον θα εξελιχθεί σε κίνδυνο επιβίωσης

ΥΓ1: Η επέλαση της Κίνας στο διεθνές ηλεκτρονικό εμπόριο, όχι μόνο μέσα από πλατφόρμες όπως το ebay.com αλλά και με οργανωμένες on line «υπεραγορές» δικής της εμπνεύσεως, θα έπρεπε να αποτελεί case study για το πόσο γρήγορα και αποτελεσματικά η συγκεκριμένη χώρα εκμεταλλεύτηκε τα πλεονεκτήματα του φτηνού προϊόντος, αλλά και της δυνατότητάς της να προσφέρει -ατιμώρητα- ανά την υδρόγειο συχνά εντυπωσιακές απομιμήσεις διαφόρων ακριβών προϊόντων, σε εξευτελιστικές τιμές

YΓ2: Στο μεταξύ, το ελληνικό κράτος φαίνεται να μη βλέπει την παγκοσμιοποίηση των αγορών επιβάλλοντας... «ψηφιακό τέλος» που φτάνει έως και το 6% στις συσκευές εγγραφής εικόνας και ήχου και στους ηλεκτρονικούς αποθηκευτικούς δίσκους πάνω από 1 ΤΒ, όταν βεβαίως πωλούνται εδώ στην Ελλάδα, κι ενθαρρύνοντας έτσι τις αγορές από το... εξωτερικό!!!!

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v