Γιώργος Παπανικολάου

Διευθυντής του Euro2day.gr και της Media2day, σκοπευτής, σύζυγος και πατέρας. Στο χρόνο που περισσεύει, σκέφτομαι, συζητάω και διαβάζω, όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά.

Αποποίηση ευθυνών
Ιουν 13 2016

Ο Παππάς, η «σκοτεινή» πλευρά του Internet και οι… διαφημιστές

Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι.

Με το… κουκλοθέατρο στο οποίο επιδίδονται σταθερά διάφοροι υπουργοί της κυβέρνησης, κινδυνεύουν να χαθούν από την επικαιρότητα και εκείνες οι περιπτώσεις στις οποίες πράγματι συντελούνται σημαντικές μεταρρυθμίσεις από την πλευρά της -και μάλιστα πέραν των μνημονιακών υποχρεώσεων.

Διότι λίγο με τις εκπληκτικές δηλώσεις του κ. Καμμένου για τον πακτωλό επενδύσεων-οχυρών στα ακίνητα του υπουργείου Αμυνας, λίγο με τις «γκάφες» του κ. Φίλη, λίγο με τις δακρύβρεχτες δηλώσεις του κ. Σπίρτζη για το Ελληνικό και τη φαινομενικά διαρκή κόντρα του με τον κ. Πιτσιόρλα στο ΤΑΙΠΕΔ, κόντεψε να περάσει απαρατήρητη η δομική αλλαγή στο καθεστώς ενημέρωσης (και «ενημέρωσης») του διαδικτύου, που επιφέρει η κατάρτιση μητρώου ενημερωτικών sites από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης.

Παρότι κάποιοι έσπευσαν να γράψουν υποκριτικά για δήθεν… «φακέλωμα» (λέξη εξαιρετικά αρνητικά φορτισμένη ως γνωστόν), πρόκειται για μια ουσιαστική πρώτη κίνηση, που αποσκοπεί στο να αυξήσει τη διαφάνεια της ενημέρωσης στον χώρο του διαδικτύου, αλλά και να περιορίσει τη μαζική και κυριολεκτικά κατ' επάγγελμα, κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας που συντελείται σήμερα, μέσω της ασύστολης αντιγραφής, στο ελληνικό διαδίκτυο.

Το γεγονός ότι όποιος ενδιαφέρεται να διεκδικήσει διαφήμιση από το κράτος και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα θα πρέπει να γνωστοποιεί στοιχεία, από το ΑΦΜ και τη διεύθυνσή του, έως και την ταυτότητα των μετόχων και των διευθυντικών στελεχών, δεν καταργεί αλλά σίγουρα θα περιορίσει το ιδιόμορφο καθεστώς «σκοτεινής» ενημέρωσης, που παρέχεται από πολύ σημαντικό αριθμό «ενημερωτικών» sites στο ελληνικό διαδίκτυο.

Sites που στις σελίδες τους δεν αναφέρεται συχνότατα οποιοδήποτε στοιχείο(!) για το ποιος παρέχει αυτή την «ενημέρωση», αλλά και ποιος είναι ο ιδιοκτήτης, ενώ τα άρθρα είναι κατά κανόνα ανυπόγραφα και σε πολύ μεγάλο βαθμό… αντιγραφές από άλλους διαδικτυακούς τόπους. Με εξαίρεση, βέβαια, εκείνα τα «άρθρα» που έχουν συγκεκριμένη… στόχευση!

Εκτός όμως από την πρόσβαση στις προαναφερθείσες πηγές διαφήμισης, όσοι εγγραφούν θα αποκτήσουν και πρόσβαση σε ειδικό «εργαλείο» της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης, μέσω του επίσημου Αρχείου Οπτικοακουστικού Υλικού, προκειμένου να υπάρξει αυξημένη προστασία από τη συστηματική κλοπή κειμένων.

Πέραν του γεγονότος ότι αυτή η εξέλιξη είναι εξαιρετικά σημαντική για τις οργανωμένες εταιρίες, όπως η Media2day (εκδότρια του Euro2day.gr), που απασχολεί (και… πληρώνει στην ώρα τους) πάνω από 80 στελέχη και συνεργάτες, αφού στηρίζεται στην παραγωγή πρωτότυπου ειδησεογραφικού περιεχομένου, μεγάλη είναι η σημασία και για τον ίδιο τον χρήστη αυτών των υπηρεσιών.

Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο στο Euro2day.gr, όσο και στα υπόλοιπα sites του ομίλου μας, δίδεται ιδιαίτερη σημασία στην ύπαρξη πλήρους ταυτότητας αλλά και επώνυμων κειμένων, με πρόσβαση ακόμη και στα βιογραφικά στοιχεία του δημοσιογράφου ή του ειδικού.

Η ενημέρωση δεν μπορεί να είναι ανώνυμη, διότι κάτι τέτοιο φανερώνει διάθεση υπεκφυγής από τυχόν νόμιμες συνέπειες αλλά και απόκρυψη της «πηγής» της. Κι αυτό σιγά σιγά θα το καταλάβει ο κάθε αναγνώστης κι όχι μόνον οι πιο έμπειροι και υποψιασμένοι.

Ίσως το μόνο «ελάττωμα» των νέων ρυθμίσεων είναι η προαιρετικότητα. Για ποιο λόγο να επιτρέπεται η ανώνυμη ενημέρωση, πέραν των προσωπικών ιστολογίων; Οποιαδήποτε επαγγελματική ενημερωτική προσπάθεια στο διαδίκτυο θα έπρεπε να υπόκειται στους κανόνες του ημερήσιου Τύπου και των λοιπών Μέσων, σε ό,τι αφορά την ύπαρξη κατά νόμο υπευθύνου και λοιπών κατοχυρωμένων στοιχείων.

Αλλά φαίνεται ότι μετά τις σφοδρές αντιδράσεις για το θέμα των καναλιών, τόσο ο προϊστάμενος υπουργός Νίκος Παππάς όσο και ο αρμόδιος γενικός γραμματέας Λευτέρης Κρέτσος θέλησαν να ακολουθήσουν την ηπιότερη οδό, προκειμένου να αποφύγουν τυχόν σχόλια περί «περιορισμού της ελευθερίας» στη διαδικτυακή ενημέρωση. Ας είναι. Σημασία έχει ότι το πρώτο ουσιαστικό βήμα έγινε.

Θα είναι δε ενδιαφέρον να δούμε αν ο ιδιωτικός τομέας, δηλαδή οι ελληνικές διαφημιστικές εταιρίες (οι περισσότερες εξ αυτών συνδεδεμένες ή θυγατρικές σοβαρών εταιριών του εξωτερικού) θα υιοθετήσουν ανάλογο best practice για τον χειρισμό της… μη κρατικής διαφήμισης, προς όφελος της εξυγίανσης μιας πραγματικά «χαώδους» αγοράς.

Ή απλώς θα κάνουν ότι… δεν κατάλαβαν.

ΥΓ: Η υπόθεση των δημοσιογράφων εκβιαστών, που φαίνεται να έπαιξε ρόλο στην ταχύτερη προώθηση του μητρώου, ήταν μόνο η κορυφή του παγόβουνου, κι αυτό το ξέρουν καλά οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ των ΜΜΕ, είτε είναι πολιτικοί, είτε δημοσιογράφοι, είτε «παράγοντες».

Η υπόθεση αυτή κάθε άλλο παρά έχει κλείσει, ενώ δεν αποκλείεται να ανοίξουν και άλλες...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v