Οποιαδήποτε συμφωνία για την επανένωση της Κύπρου ενέχει τον κίνδυνο της αποτυχίας, εκτός κι αν το νέο ομοσπονδιακό κράτος που θα προβλέπει μια ειρηνευτική συμφωνία υιοθετήσει κανόνες για δημοσιονομική πειθαρχία και σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα, προειδοποίησε ο Χάρης Γεωργιάδης, υπουργός Οικονομικών της Κύπρου.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στους Financial Times, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι η νέα Κύπρος θα πρέπει να περιλαμβάνει στο σύνταγμά της ρήτρα για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, η οποία θα μπορούσε να επιβάλει τη δημοσιονομική ευθύνη όχι μόνο στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση, αλλά και στις αυτόνομες οντότητες των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων που θα διαχειρίζονται τις καθημερινές υποθέσεις των δύο κοινοτήτων του νησιού.
Είναι μια μέτρηση της αισιοδοξίας που περιβάλλει τις πρόσφατες ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις, το γεγονός πως οι Κύπριοι φορείς χάραξης πολιτικής δίνουν σοβαρή προσοχή σε τόσο τεχνικά ζητήματα. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Παγκόσμια Τράπεζα, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη προσφέρουν συμβουλές για τις οικονομικές και χρηματοοικονομικές διαστάσεις της επανένωσης, καθώς οι πιο πρόσφατες διπλωματικές προσπάθειες για τον τερματισμό της κυπριακής διαμάχης, που χρονολογούνται πίσω μέχρι και το 1963, αρχίζουν να καρποφορούν.
«Είναι απολύτως απαραίτητο η νέα ένωση να μην επιτρέψει στον εαυτό της να αντιμετωπίσει δημοσιονομικά προβλήματα και το ένα από τα δύο κράτη που θα την αποτελούν να μην παρεκκλίνει, διότι τότε η ίδια η ομοσπονδιακή ένωση θα αντιμετώπιζε πρόβλημα», υποστήριξε ο κ. Γεωργιάδης.
Σκεφτόταν πρωτίστως τη μελλοντική οντότητα των Τουρκοκυπρίων, η οποία μπορεί να δυσκολευτεί ήδη από την αρχή, διότι οι Τουρκοκύπριοι βασίζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην Άγκυρα για οικονομική αρωγή από όταν η Τουρκία εισέβαλε στο νησί το 1974. Θα χρειάζονταν διεθνή οικονομική στήριξη για μια μεταβατική περίοδο, πριν λειτουργήσουν αυτόνομα βάσει νέων αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων, επεσήμανε.
Ο τουρκοκυπριακός τραπεζικός τομέας επίσης θα χρειαστεί μεγάλη προσοχή, πρόσθεσε. «Η κατάσταση θυμίζει λίγο άγρια δύση. Κανείς δεν γνωρίζει αρκετά σχετικά με την ιδιοκτησία, την κεφαλαιοποίηση και την επίβλεψη στο τουρκοκυπριακό τραπεζικό σύστημα», ανέφερε.
Ακόμη κι έτσι, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε πως θεωρεί την επανένωση, καταρχήν, ως μια κατάσταση από την οποία θα κερδίσουν τόσο η Ελληνοκυπριακή όσο και η Τουρκοκυπριακή πλευρά. Η πρώτη, η οποία ελέγχει τη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση της Κύπρου, θα επωφεληθεί όχι μόνο από την ικανότητα να δραστηριοποιείται επιχειρηματικά σε όλο το νησί, αλλά και κερδίζοντας πρόσβαση στην τεράστια εγχώρια αγορά της Τουρκίας που είναι προς το παρόν κλειστή για εκείνη. «Αυτή τη στιγμή είναι σαν να μην υπάρχουμε για την Τουρκία και η Τουρκία δεν υπάρχει για εμάς», τόνισε.
Ο κ. Γεωργιάδης εκτίμησε πως η ελληνοκυπριακή ναυτιλία, η οποία συνδράμει άμεσα περίπου 7% στην οικονομία της Κύπρου, θα διπλασιάσει τις επιχειρήσεις της, αν επιτευχθεί μια ειρηνευτική συμφωνία.
Οι πιο φτωχοί Τουρκοκύπριοι, των οποίων το αυτοαποκαλούμενο κράτος στα βόρεια του νησιού δεν έχει αναγνωριστεί από καμία χώρα πέραν της Τουρκίας, θα επωφεληθεί από την πρόσβαση στην αγορά της ΕΕ και στα ευρωπαϊκά τοπικά βοηθητικά ταμεία. Κάτι που είναι ζωτικής σημασίας, οι Τουρκοκύπριοι θα απολαμβάνουν «την ελεύθερη και ανεμπόδιστη ικανότητα να εμπλακούν σε εμπορική και οικονομική δραστηριότητα, νόμιμα και ανοικτά, με τον έξω κόσμο», εξήγησε ο κ. Γεωργιάδης.
Σύμφωνα με ανεξάρτητη έρευνα του 2014 με τίτλο «Cyprus Peace Dividend», μια ειρηνευτική συμφωνία θα έδινε τόσο μεγάλη ώθηση στην οικονομία της Κύπρου, που ολόκληρη η οικονομική παραγωγή του νησιού θα αυξανόταν περίπου σε 45 δισ. ευρώ μέχρι το 2035, από περίπου 20 δισ. το 2012. Το κατά κεφαλήν ακαθάριστο εγχώριο προϊόν θα αυξανόταν σε 28.000 ευρώ από 17.000.
Μια προοπτική που ανοίγει ιδιαίτερα την όρεξη, είναι η πιθανή ευημερία από τα μεγάλα αποθέματα φυσικού αερίου που έχουν ανακαλυφθεί στα ανοικτά της Κύπρου από το 2011 και μετά. Ωστόσο, ο κ. Γεωργιάδης επεσήμανε πως είναι πολύ νωρίς για να μιλά κανείς για εξαγωγή αερίου μέσω ενός αγωγού προς και μέσω της Τουρκίας. «Καθετί στην ώρα του. Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να εξάγουμε ούτε ελαιόλαδο στην Τουρκία, πόσο μάλλον βενζίνη, πετρέλαιο ή φυσικό αέριο», παρατήρησε.
Τα ενδεχόμενα οικονομικά κέρδη από την επανένωση μπορεί να είναι ελκυστικά για πολλούς Ελληνοκύπριους, των οποίων η κυβέρνηση ζήτησε μια έκτακτη διάσωση από την ΕΕ και το ΔΝΤ το 2013, αφού ο τραπεζικός τομέας κατέρρευσε λόγω της έκθεσης της Κύπρου στην Ελλάδα και μιας μη βιώσιμης χρηματοπιστωτικής φούσκας στο νησί.
Η Κύπρος πρόκειται να βγει από το τριετές πρόγραμμα αρωγής στα τέλη Μαρτίου, με την οικονομία της να επιστρέφει στην ανάπτυξη και τον προϋπολογισμό της σχεδόν ισοσκελισμένο. Αλλά οι τράπεζές της ακόμη επιβαρύνονται από έναν πολύ μεγάλο αριθμό μη εξυπηρετούμενων δανείων. «Δεν θα ήταν πιθανό να γίνει μια τελευταία προσπάθεια για επανένωση, ενώ θα μας περιέκλειε η χειρότερη χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση που έχουμε αντιμετωπίσει ποτέ», υπογράμμισε ο κ. Γεωργιάδης.
© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation