«Αλλάζουμε τον χάρτη του κόσμου», αναγράφεται στις πινακίδες που έχουν απλωθεί στους δρόμους του Καΐρου για τον εορτασμό της επέκτασης της Διώρυγας του Σουέζ, ένα έργο 8 δισ. δολαρίων που θα επιτρέπει την κυκλοφορία σε δύο κατευθύνσεις από το στρατηγικό θαλάσσιο πέρασμα, ένα σύμβολο της αιγυπτιακής εθνικής κυριαρχίας.
Οι επισκέπτες που καταφτάνουν στο αεροδρόμιο βλέπουν πλέον στα διαβατήριά τους μια σφραγίδα με την εικόνα δύο πλοίων να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και τη λεζάντα «To δώρο της Αιγύπτου στον κόσμο». Καθώς η χώρα προετοιμάζεται για τα εγκαίνια του καναλιού την Πέμπτη, με επίσημους προσκεκλημένους από όλο τον κόσμο, το επίσημο μήνυμα είναι ότι η αναζωογόνηση του καναλιού θα βοηθήσει στην τόνωση της ετοιμοθάνατης οικονομίας.
«Το παγκόσμιο εμπόριο μεγαλώνει και το μέγεθος των πλοίων αυξάνεται. Αν δεν καταφέρω να το διαχειριστώ αυτό και να το μετατρέψω σε έσοδα για το αιγυπτιακό υπουργείο Οικονομικών, θα δημιουργηθούν εναλλακτικές διαδρομές για να επωφεληθούν από την ανάπτυξη αυτή», ανέφερε σε πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη ο Μοχάμπ Μάμις, επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ.
Τα νούμερα γύρω από την επέκταση είναι σίγουρα εντυπωσιακά: περίπου 8,6 δισ. δολάρια σε πιστοποιητικά επενδύσεων πουλήθηκαν στο κοινό σε μόλις οκτώ ημέρες για τη χρηματοδότησή του. Για το έργο, το οποίο ολοκληρώθηκε σε 12 μόλις μήνες, χρησιμοποιήθηκε το 80% του παγκόσμιου δυναμικού βυθοκόρησης, για τη δημιουργία ενός νέου, παράλληλου καναλιού 34 χιλιομέτρων και για τη διεύρυνση μερών του παλιότερου καναλιού.
Αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι αυτό θα αυξήσει την κίνηση, επιτρέποντας σε περισσότερα πλοία να κινηθούν ανά πάσα στιγμή και προς τις δύο κατευθύνσεις. Επιπλέον θα μειώσει τον χρόνο αναμονής από τις 11 ώρες στις 3. Το αποτέλεσμα, λένε, θα είναι ο διπλασιασμός του αριθμού των πλοίων που χρησιμοποιούν το κανάλι στα 97 την ημέρα έως το 2023 και σε μια αύξηση των εσόδων κατά 250%, σε πάνω από 13 δισ. δολάρια. Η επέκταση θεωρείται επίσης ως ένα πρώτο βήμα για την προσέλκυση δισεκατομμυρίων σε επενδύσεις, σε ένα μεγάλο σχέδιο για τη μετατροπή της περιοχής γύρω από το θαλάσσιο πέρασμα σε ένα μεταφορικό και βιομηχανικό κέντρο, με στόχο τη δημιουργία εκατομμυρίων θέσεων εργασίας.
«Το κύριο οικονομικό όφελος θα προέλθει από τη βιομηχανική ζώνη που θα χτιστεί γύρω από το κανάλι, αλλά βραχυπρόθεσμα υπάρχουν πιο έμμεσα οφέλη όπως το θετικό κλίμα που δημιουργείται από την ολοκλήρωση ενός τόσο μεγάλου έργου μέσα σε ένα χρόνο», δήλωσε ο Άνγκους Μπλερ, πρόεδρος της Signet Institute, ενός οικονομικού think tank με έδρα το Κάιρο.
Ωστόσο, πολλοί αναλυτές διατηρούν επιφυλακτική στάση για τις προβλέψεις ραγδαίας ανάπτυξης της κίνησης. «Η κίνηση στο κανάλι καθορίζεται όχι τόσο από το μέγεθος του καναλιού αλλά από παράγοντες όπως το παγκόσμιο εμπόριο, η τιμή του πετρελαίου και η υγεία της κινεζικής οικονομίας», είπε ο Ισάντρ αλ Αμράνι, επικεφαλής του προγράμματος για τη Βόρεια Αφρική της Διεθνούς Ομάδας Κρίσης (ICG).
Η Capital Economics, συμβουλευτική εταιρεία με έδρα το Λονδίνο, υποστήριξε αυτή την εβδομάδα ότι οι προβλέψεις της κυβέρνησης για τα μελλοντικά έσοδα του καναλιού βασίστηκαν σε «υπερβολικά αισιόδοξες εκτιμήσεις για το παγκόσμιο εμπόριο» και ότι ενώ αναμένεται να υπάρξουν κάποια οφέλη για την οικονομία, αυτά θα είναι «μικρότερα από ό,τι οι αρχές ελπίζουν».
«Με βάση τους υπολογισμούς μας, για να επιτευχθούν οι στόχοι στη Διώρυγα του Σουέζ, ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου πρέπει να αυξηθεί κατά 9% σε ετήσια βάση. Αυτό είναι πάνω από τη μέση αύξηση του 3% που έχει καταγραφεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια», τόνισε η συμβουλευτική.
Το Σουέζ ήδη έχει τη μεγαλύτερη κίνηση σε κοντέινερ ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ασία, και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει ότι η οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή θα παραμείνει στο 4% τα επόμενα χρόνια.
Ενώ ο Πίτερ Χίντσλιφ, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας στο Λονδίνο, χαιρέτισε την επέκταση που ολοκληρώθηκε σε χρόνο-ως ένα «αξιοπρόσεκτο επίτευγμα» που θα κάνει το Σουέζ «πολύ πιο αποτελεσματικό», ήταν πιο επιφυλακτικός για τις προσδοκίες σχετικά με τον διπλασιασμό της κίνησης έως το 2023. «Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να προβλεφθεί», σημείωσε. «Το γεγονός ότι μεγάλα πλοία μπορούν να περάσουν από τη διώρυγα και ότι θα είναι πιο αποτελεσματική σημαίνει ότι είναι πιθανό να τη χρησιμοποιούν περισσότερα πλοία».
Τα ευχάριστα νέα από το μέτωπο της οικονομίας είναι σπάνια για τους Αιγύπτιους, παρά τις προσπάθειες του Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι, του προέδρου και πρώην στρατηγού που εκθρόνισε τον εκλεγμένο ισλαμιστή προκάτοχό του το 2013, να ενσταλάξει ελπίδες οικονομικής άνθισης.
Τον Μάρτιο, ένα διεθνές επιχειρηματικό συνέδριο που φιλοξενήθηκε στην Αίγυπτο και είχε ως στόχο να σηματοδοτήσει την επιστροφή της χώρας ως επενδυτικού προορισμού μετά την επανάσταση του 2011, δημιούργησε προσδοκίες μιας αναγέννησης με ώθηση από τους ξένους επενδυτές.
Αλλά μολονότι παρουσιάστηκαν ξένες επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων στην ενέργεια, οι τομείς που προσφέρουν θέσεις εργασίας δεν έχουν πάρει ακόμα μπροστά. Ο τουρισμός παραμένει στα τάρταρα.
Έργα με μεγάλη προβολή για την κατασκευή 1 εκατομμυρίου νέων κατοικιών σε πέντε χρόνια και τη δημιουργία μιας νέας πρωτεύουσας για να φύγει ένα μέρος του βάρους από το Κάιρο έχουν παγώσει. Για εκατομμύρια Αιγυπτίων δεν έχει σημειωθεί καμία αλλαγή στη ζωή τους.
Δεν είναι ξεκάθαρο αν η αναμόρφωση της διώρυγας θα αντεπεξέλθει στις προσδοκίες τους. «Η οικονομία βελτιώνεται όσον αφορά τα θεμελιώδη νούμερα, αλλά η ανάκαμψη έχει γίνει από πολύ χαμηλά επίπεδα και πρέπει να επιταχυνθεί για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και να ανταποκριθεί στην αύξηση του πληθυσμού», είπε ο κ. Μπλερ.
© The Financial Times Limited 2015. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation