Ο «Κινέζος ασθενής» νέος πονοκέφαλος για τις εταιρείες της Δύσης

Τα προβλήματα στην κινεζική οικονομία αναδύονται μέσα από τις εταιρικές ενημερώσεις ορισμένων εκ των μεγαλύτερων ομίλων του κόσμου. Ασθενής η ζήτηση.

Ο «Κινέζος ασθενής» νέος πονοκέφαλος για τις εταιρείες της Δύσης
  • των Patricia Nilsson (Φρανκφούρτη), Andrew Edgecliffe-Johnson (Νέα Υόρκη) και Arjun Neil Alim (Λονδίνο)

Οι ζοφερές επιχειρηματικές προοπτικές της Κίνας απειλούν να έχουν παγκόσμιες επιπτώσεις, καθώς η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου ανακάμπτει ασθενώς από τα αυστηρά λουκέτα της εποχής της Covid, όπως προειδοποιούν δυτικές εταιρείες.

Εταιρικές εκθέσεις από μια ετερόκλητη σειρά εταιρειών σε όλο τον κόσμο έχουν καταγράψει τις ανησυχίες τους για την Κίνα, η οποία για δεκαετίες παρείχε μια ανθηρή αγορά για τα πάντα, από χημικά μέχρι αυτοκίνητα, υγειονομική περίθαλψη και ταξίδια.

«Η ζήτηση στην Κίνα είναι υποτονική», παραπονέθηκε ο Joel Smejkal, διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής εταιρείας κατασκευής ημιαγωγών Vishay Ιntertechnology. Ο José Ferreira Neves, επικεφαλής του βρετανικού ομίλου ηλεκτρονικού εμπορίου μόδας Farfetch, συμφώνησε: «Η ανάκαμψη δεν είναι τόσο εκρηκτική όσο όλοι πίστευαν ότι θα ήταν».

«Ο κύριος μοχλός» πίσω από την πτώση των εσόδων της Agilent το τελευταίο τρίμηνο ήταν η δραστηριότητα της καλιφορνέζικης εταιρείας κατασκευής εργαστηριακών οργάνων στην Κίνα, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Mike McMullen, γεγονός που ώθησε την εταιρεία να μειώσει τους ετήσιους στόχους ανάπτυξης.

Η οικονομία της Κίνας έχασε τη δυναμική της το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, όπως έδειξαν τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν τον περασμένο μήνα, καθώς η πτώση των εξαγωγών, οι αδύναμες λιανικές πωλήσεις και ο θνησιγενής τομέας των ακινήτων επιβάρυναν την ανάπτυξη.

Το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν επεκτάθηκε κατά 0,8% τους τρεις μήνες έως τον Ιούνιο, από 2,2% τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου αποτελούν τροχοπέδη για την παγκόσμια ανάπτυξη.

Σε μια προσπάθεια να τονώσουν την οικονομία, οι κινεζικές αρχές ανακοίνωσαν αυτό το μήνα μια δέσμη μεταρρυθμίσεων της χρηματοπιστωτικής αγοράς και μείωσαν τα επιτόκια, αλλά λιγότερο από ό,τι αναμενόταν. Οι δαπάνες δεν κατάφεραν να ανακάμψουν, οι εξαγωγές μειώθηκαν και οι τιμές καταναλωτή μειώθηκαν τον περασμένο μήνα.

Ο Qi Wang, επικεφαλής επενδύσεων της MegaTrust Investment, η οποία ειδικεύεται σε εγχώριες κινεζικές μετοχές, δήλωσε ότι δεν μπορούσε να θυμηθεί εποχή κατά την οποία η εμπιστοσύνη των καταναλωτών, των ακινήτων και των επιχειρήσεων ήταν τόσο χαμηλή. «Αυτό δεν είναι απλώς ένα απλό, κυκλικό ζήτημα. Μοιάζει με κάτι κοσμικό και διαρθρωτικό».

«Οι Κινέζοι δεν είναι τόσο χαρούμενοι και σίγουροι για την ίδια τους την κυβέρνηση», σχολίασε ο Martin Brudermüller, επικεφαλής του χημικού ομίλου BASF, ενός από τους μεγαλύτερους ξένους επενδυτές στην Κίνα. «Ξοδεύουν πολλά χρήματα για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Έχουν ένα ποσοστό ανεργίας των νέων της τάξης του 20% τώρα. Έχουν χάσει πολλά χρήματα στα ακίνητα. Και είναι απλώς επιφυλακτικοί στο να ξοδεύουν χρήματα».

«Τα θεμελιώδη στοιχεία για τις επόμενες δεκαετίες δεν αλλάζουν, αλλά…(η ανάκαμψη) δεν ξεκινάει, κατά το δεύτερο εξάμηνο», πρόσθεσε.

Η Maike Schuh, οικονομική διευθύντρια της Evonik, ενός άλλου γερμανικού ομίλου χημικών, χαρακτήρισε την ανάκαμψη της Κίνας «πολύ αργή», σημειώνοντας ότι οι κατασκευές βρίσκονται «ακόμη σε κρίση» και ότι «η ανεργία, ιδίως για τους νεότερους, φαίνεται να είναι ένα πραγματικό ζήτημα». Ο Markus Steilemann, διευθύνων σύμβουλος της Covestro, μιας ανταγωνίστριας εταιρείας, ανακοίνωσε πτώση κερδών κατά σχεδόν ένα τρίτο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, προειδοποιώντας ότι «δεν αναμένεται γρήγορη ανάκαμψη στην Κίνα κατά το δεύτερο εξάμηνο».

Οι Κινέζοι τουρίστες πηγαίνουν λιγότερο στο εξωτερικό, δήλωσε η ταξιδιωτική εταιρεία Booking Holdings αυτόν τον μήνα. «Η Κίνα εξακολουθεί να μην παράγει σημαντικά», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Glenn Fogel. «Δεν περιμένω ανάκαμψη στην Κίνα για εμάς για κάποιο χρονικό διάστημα, ένα σημαντικό χρονικό διάστημα, πιθανότατα».

Υπάρχουν εξαιρέσεις μεταξύ των εταιρειών που απευθύνονται στον καταναλωτή, όπως η Apple, όπου ο διευθύνων σύμβουλος Tim Cook μίλησε για «επιτάχυνση» στην Κίνα, καθώς μετέτρεψε τη μείωση των πωλήσεων κατά 3% στο δεύτερο τρίμηνο σε αύξηση 8% στο τρίτο τρίμηνο.

Η Starbucks, η οποία μετρά την Κίνα ως τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της, δήλωσε ότι η αδύναμη ανάκαμψη δεν είχε «αξιοσημείωτο αντίκτυπο» στις πωλήσεις της, ενώ η Walmart ανέφερε αύξηση 22% στις πωλήσεις της στη χώρα το περασμένο τρίμηνο και η Ralph Lauren δήλωσε ότι οι πωλήσεις της εκεί αυξήθηκαν περισσότερο από το μισό σε σύγκριση με πέρυσι, όταν η Σαγκάη ήταν σε lock down.

«Κοιτάζοντας μπροστά, εξακολουθούμε να αναμένουμε ότι η Κίνα θα παραμείνει μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές μας», δήλωσε ο Patrice Louvet, διευθύνων σύμβουλος της Ralph Lauren.

Ο ολλανδικός ασφαλιστικός όμιλος Aegon δήλωσε ότι είχε υψηλότερες εκροές στην κοινοπραξία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων στην Κίνα, επικαλούμενος αυτό που ο διευθύνων σύμβουλος αποκάλεσε «αρκετά ασταθή οικονομία». Όμως οι πωλήσεις ασφαλίσεων ζωής στη χώρα -μέσω μιας ξεχωριστής επιχειρηματικής συνεργασίας- αυξήθηκαν κατά 80% μετά την άρση του κλειδώματος.

Ο γερμανικός βιομηχανικός όμιλος Siemens δήλωσε ότι υπήρξε απότομη πτώση των νέων παραγγελιών στην Κίνα, ιδίως στον τομέα της αυτοματοποίησης εργοστασίων. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος Roland Busch δήλωσε: «Μακροπρόθεσμα, μπορούμε να πούμε ότι η Κίνα είναι σίγουρα μία από τις σημαντικότερες αγορές και θα δημιουργηθούν κέρδη».

Ο μεταλλευτικός όμιλος Rio Tinto παραμένει «συγκρατημένα αισιόδοξος» για την κινεζική οικονομία, δήλωσε ο Jakob Stausholm, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου. «Έχουν αποδείξει επανειλημμένως, αν υπάρξει μια αναποδιά, ότι είναι σε θέση να τονώσουν την οικονομία και να διαχειριστούν την οικονομία με αποτελεσματικό τρόπο.

Αλλά άλλοι παραδέχθηκαν ότι απλώς δεν γνώριζαν: «Είναι πολύ δύσκολο να προβλέψουμε τον χρόνο και το μέγεθος αυτών των ανατροπών», δήλωσε ο Nicholas Anderson, επικεφαλής του βρετανικού μηχανολογικού ομίλου Spirax-Sarco. «Στην περίπτωση της Κίνας, η κρυστάλλινη σφαίρα μου είναι πολύ θολή – (υπάρχει) πολλή ομίχλη».

© The Financial Times Limited 2023. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v