Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

One person with a belief is a social power equal to ninety-nine who have only interests
JOHN STUART MILL (1806-1873)
English Philosopher in Representative Government

Αποποίηση ευθυνών

Η Ελλάδα έχει το υψηλότερο δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ μετά την Ιαπωνία, ανάμεσα στις ανεπτυγμένες χώρες.

Παρ’ όλα αυτά δεν βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των χωρών με το υψηλότερο κατά κεφαλήν χρέος εκφρασμένο σε δολάρια. Αντίθετα, στην πρώτη δεκάδα βρίσκει κάποιος πλούσιες χώρες που ίσως δεν θα περίμενε.

Στην πρώτη θέση φιγουράρει η πλούσια Σιγκαπούρη με 114 χιλ. δολάρια, ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ με 92 χιλ. δολάρια περίπου και τρίτη την Ιαπωνία με 88 χιλ. δολάρια.  

Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν ο Καναδάς με 56 χιλ. δολάρια περίπου και το Βέλγιο με 53 χιλ. δολάρια. Τη δεύτερη πεντάδα απαρτίζουν κατά σειρά η Ιταλία με 50 χιλ. δολάρια, η Ιρλανδία με 49 χιλ., η Ισλανδία με 47 χιλ. περίπου, η Γαλλία με 46 χιλ. και η Αυστρία με 42 χιλ. δολάρια.

Πριν τα έσοδα από τον τουρισμό γίνουν καθοριστικός παράγοντας για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα και τα μεταναστευτικά εμβάσματα στήριζαν την ελληνική οικονομία.

Η μεταπολεμική, κυρίως, αλλά και η  προπολεμική μετανάστευση στήριξαν το ισοζύγιο με τα λεφτά που έστελναν οι μετανάστες στις οικογένειές τους πίσω στην Ελλάδα. Όμως, η κατάσταση έχει αλλάξει άρδην. 

Ανάμεσα σε 176 χώρες, η Ελλάδα κατέλαβε την 96η θέση με 665 εκατ. δολάρια πέρυσι, με τη γείτονα Τουρκία στην 92η θέση με 710 εκατ., με βάση τα απόλυτα νούμερα. 

Αξίζει κάποιος να επενδύσει στη μετοχή της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο; Το ερώτημα επανήλθε χθες που η Tesla Motors ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα του 4ου τριμήνου του 2022, ξεπερνώντας τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις της αγοράς.

Το μερίδιο της Tesla στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκτιμάται σε 65% περίπου σήμερα από 79% το 2020, με την S&P να περιμένει ότι το μερίδιό της θα υποχωρήσει κάτω από 20% μέχρι το 2025.

Φυσικά, το ερώτημα που τίθεται είναι αν η συγκεκριμένη αγορά (EV) θα έχει μεγαλώσει πάρα πολύ, ώστε το 20% να αντιστοιχεί σε πολύ μεγαλύτερα ποσά από το 65% ή όχι. Σε μια κίνηση ενίσχυσης του μεριδίου αγοράς της, η Tesla μείωσε τις τιμές των αυτοκινήτων της πριν λίγο καιρό. Εν τω μεταξύ η τιμή της μετοχής έχει κάνει ράλι από την αρχή της χρονιάς. Χθες, έκλεισε στα 144,43 δολάρια έναντι 108,10 δολάρια στις αρχές  του 2023. 

Το 2022 δεν ήταν καλή χρονιά για τα περισσότερα εμπορεύματα. Σε μεγάλο βαθμό, αυτό αποδίδεται στο ράλι του 2021 και το δυναμικό ξεκίνημα του 2022. 

Αν ρίξουμε μια ματιά στις αποδόσεις τους (αρχή-τέλος του 2022), θα διαπιστώσουμε ότι ο μεγαλύτερος χαμένος ήταν το μαγνήσιο με απώλειες 54% και ακολούθησαν ο κασσίτερος και το αέριο προπάνιο με 37%. Το καουτσούκ και το κοβάλτιο εμφάνισαν αρνητική απόδοση 26% και το φυσικό αέριο TTF υποχώρησε 20%.

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του TTF που έφθασε στα 340 ευρώ η μεγαβατώρα τον Αύγουστο, επειδή οι αγορές προεξοφλούσαν ενεργειακή κρίση στην ΕΕ τον χειμώνα. Όμως, η τιμή του κατέρρευσε στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς. Η μέση τιμή του TTF ήταν όμως 150% υψηλότερη το 2022 σε σύγκριση με το 2021.       

Τα 12 δισ. ευρώ προσεγγίζουν τα έντοκα γραμμάτια που έχει εκδώσει η Ελλάδα σε ετήσια βάση, για να χρηματοδοτήσει μέρος των κρατικών αναγκών. Στο παρελθόν, συνήθως, οι ξένοι αγόραζαν το μεγαλύτερο κομμάτι όταν τα πράγματα πήγαιναν καλά και το υπόλοιπο πήγαινε στις εγχώριες τράπεζες και τους επενδυτές κάθε φύσεως. Όταν οι συνθήκες δεν ήταν καλές, οι ξένοι αποχωρούσαν και τα περισσότερα έντονα διακρατούνταν από τις ελληνικές τράπεζες κ.λπ.  

Πού βρισκόμαστε σήμερα; Πάνω από το 50% των εντόκων, δηλ. κάπου 5,5-6 δισ. ευρώ, έχουν αγορασθεί από εγχώριες οντότητες, σύμφωνα με έγκυρη πηγή.

v