Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αλλάζουν στρατηγική οι εταιρείες πληροφορικής

Σε στίβο σκληρής μάχης εξελίσσονται για την ελληνική αγορά πληροφορικής οι επενδύσεις του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα σε λύσεις τεχνολογίας καθώς μόνο η αξία της αγοράς των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για έργα τεχνολογίας υπολογίζεται γύρω στα 100 εκατ. ευρώ την επόμενη τριετία. Δείτε τους πρωταγωνιστές του κλάδου και τις επιδιώξεις τους.

Αλλάζουν στρατηγική οι εταιρείες πληροφορικής
της Νίκης Μαυροειδή

Σε στίβο σκληρής μάχης εξελίσσονται για την ελληνική αγορά πληροφορικής οι επενδύσεις του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα σε λύσεις τεχνολογίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο η αξία της αγοράς των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για έργα τεχνολογίας υπολογίζεται γύρω στα 100 εκατ. ευρώ την επόμενη τριετία.

Ωστόσο, η σύγκλιση των τηλεπικοινωνιών και της πληροφορικής αλλάζουν το μοντέλο του system integrator. Σημαντικό προβάδισμα παίρνουν πλέον οι υπηρεσίες πληροφορικής που βασίζονται στην πλατφόρμα του Διαδικτύου και δεν απαιτούν μεγάλες επενδύσεις για τον εξοπλισμό και τη συντήρησή του.

Στο πλαίσιο αυτό οι ελληνικές εταιρείες πληροφορικής προσπαθούν να αποκτήσουν νέα ταυτότητα και να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους στις απαιτήσεις της αγοράς. Την παρούσα περίοδο στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή είναι λίγες οι εταιρείες που μπορούν να αντιδράσουν άμεσα προς τη νέα κατεύθυνση της αγοράς.

* Στις εξελίξεις αυτές εντάσσεται η συνεργασία της Byte με την Google και η στροφή της ελληνικής εισηγμένης προς τις διαδικτυακές υπηρεσίες πληροφορικής. Σύμφωνα με τη διοίκηση της Byte, το μοντέλο αυτό θα υιοθετηθεί για την υλοποίηση έργων πληροφορικής σε αγορές εκτός Ελλάδος. Η εταιρεία επιδιώκει ραγδαία αύξηση του πελατολογίου της μέσω της συνεργασίας με την Google, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα και τα αποτελέσματα αναμένεται να φανούν εντός της χρήσης του 2007.

* Σε ανανέωση του προφίλ της ως ολοκληρωμένου παρόχου τεχνολογικών υπηρεσιών προχωρά η Info-Quest. Οι συνέργιες με τη Unisystems και το ενδεχόμενο νέας εξαγοράς εκτιμάται ότι θα δώσουν στον όμιλό της το πλεονέκτημα του system integrator νέων προδιαγραφών για την υλοποίηση έργων στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα σε Ελλάδα και εξωτερικό.

*Στις συνέργιες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών εστιάζει ο όμιλος Altec. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση της εταιρείας φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο πώλησης τμήματος του κλάδου πληροφορικής προκειμένου να εστιάσει αποκλειστικά στις τηλεπικοινωνίες.

* Έμφαση στην κάλυψη των τεχνολογικών αναγκών της αγοράς των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, στην οποία διατηρεί σημαντικό μερίδιο αγοράς και πρόσφατα ενισχύθηκε περαιτέρω μέσω της στρατηγικής συνεργασίας με την Avaya, δίνει η εταιρεία SingularLogic. Η διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται σε διαδικασία αναδιάρθρωσης προκειμένου να συνεχίσει τη χρηματιστηριακή της πορεία και κυρίως να διεκδικήσει έργα στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας, στόχος της SingularLogic είναι η ενίσχυση της προϊοντικής της γκάμας, προσπάθεια που θα συνοδευτεί αν χρειαστεί με νέες εξαγορές και συνεργασίες.

* Τις δυνάμεις της προσπαθεί να ενεργοποιήσει εκ νέου η PC Systems. Η διοίκησή της βρίσκεται σε διαδικασία ”συμμαζέματος” της εταιρείας, ενώ η συνεργασία της με τη Red Hat δείχνει την τάση της PC Systems να στραφεί προς τις νέες υπηρεσίες ανοιχτού λογισμικού που κερδίζουν έδαφος στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ποιες εταιρείες ζητούν τι

Σύμφωνα με τα στοιχεία αναλυτών της αγοράς, κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης των υποδομών σε τεχνολογία, ειδικά από τον ιδιωτικό τομέα, είναι η επιδίωξη των επιχειρήσεων να βελτιώσουν την αποδοτικότητά τους και να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους, επενδύοντας σε εφαρμογές και σε τεχνολογικά συστήματα. Η ηλεκτρονική ολοκλήρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας φαίνεται να αποτελεί το κλειδί που οδηγεί στην απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, ιδιαίτερα στη μεταποιητική βιομηχανία.

Εντούτοις, κάποιες μικρότερες επιχειρήσεις φαίνεται ότι -προς το παρόν τουλάχιστον- δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην εξέλιξη αυτή. Αντίθετα, αρκετές μεγάλες, αφού επένδυσαν σημαντικά σε βασική υποδομή πληροφορικής, περνούν σε πιο προχωρημένα συστήματα που επιτρέπουν νέους και δημιουργικούς τρόπους εξυπηρέτησης του πελάτη. Οι μεταποιητικές βιομηχανίες εστιάζουν το ενδιαφέρον τους σε ηλεκτρονικά συστήματα προμηθειών, καλύτερης διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας και ολοκληρωμένης επικοινωνίας με τα δίκτυα διανομής και λιανικής εμπορίας.

Σε τομείς που η έμφαση δίνεται σε συγκεκριμένα έργα, συνήθως αυτοτελή, όπως ο κατασκευαστικός κλάδος, οι εφαρμογές διαχείρισης έργων φαίνεται να αποκτούν μεγαλύτερη σπουδαιότητα. Στον τομέα παροχής υπηρεσιών, όπως ο τουρισμός, όπου τη μεγαλύτερη σημασία έχει η εξυπηρέτηση του πελάτη, αυξάνει και η σημασία ανάλογων εφαρμογών πληροφορικής όπως η online παροχή πληροφοριών, προσφορών και κρατήσεων.

Τέλος, σε κλάδους όπου οι τεχνολογίες αποτελούν σημαντικό τμήμα τόσο των προϊόντων ή υπηρεσιών όσο και της υποστήριξης της λειτουργίας των εταιρειών τους, όπως για παράδειγμα η παραγωγή υλικού πληροφορικής ή η παροχή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, η χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών είναι επίσης πολύπλευρη, πολυδιάστατη και εν γένει βρίσκεται σε αρκετά υψηλότερο επίπεδο απ’ ό,τι σε άλλους κλάδους της οικονομίας.

Οι τεχνολογίες

Από πλευράς τεχνολογικών εξελίξεων, ιδιαίτερη σημασία στο άμεσο και μεσοπρόθεσμο μέλλον θα έχουν εφαρμογές όπως το Voice over IP (VoIP), η Radio Frequency Identification (RFID), νέες μορφές κινητών επικοινωνιών (new mobile solutions) και πιθανόν η χρήση ”ελεύθερου λογισμικού” (open source software). Σε βάθος χρόνου, πάντως, η εκτίμηση είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της επιχειρηματικής δραστηριότητας θα βασίζεται στη χρήση των ΤΠΕ -άρα θα είναι αυτό που σήμερα ονομάζουμε e-business. Επομένως, ο συγκεκριμένος όρος δεν θα έχει πλέον ιδιαίτερη σημασία καθώς θα αφορά στην κοινή πρακτική εκείνης της όχι και τόσο μακρινής εποχής.

Η χρήση της πληροφορικής από ελληνικές επιχειρήσεις της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών, καθώς και από τον τουριστικό τομέα δεν απέχει σημαντικά από τους αντίστοιχους μέσους όρους στην Ε.Ε. Σημαντική υστέρηση εμφανίζεται κυρίως στον κατασκευαστικό κλάδο και, όπως θα ήταν αναμενόμενο, συνολικά με τις επιχειρήσεις της Δανίας. Παρ’ όλα αυτά, στον τομέα του τουρισμού η διαφορά είναι μικρότερη.

Σημαντικό ποσοστό ελληνικών επιχειρήσεων δήλωσε ότι χρησιμοποιεί συστήματα ERP (Enterprise Resource Planning) και CRM (Customer Relationship Management), σε επίπεδα μάλιστα που συχνά ξεπερνούν τα αντίστοιχα των επιχειρήσεων στη Δανία.

Τα σημεία υστέρησης

Οι ελληνικές επιχειρήσεις εμφανίζουν μία γενικότερη τάση υστέρησης ως προς την ευρυζωνική πρόσβαση στο Διαδίκτυο, στις ηλεκτρονικές αγορές και πωλήσεις, καθώς και στην ηλεκτρονική σύνδεση των συστημάτων τους με εκείνα των προμηθευτών και, κυρίως, των πελατών τους. Επίσης, το ποσοστό των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων που δήλωσαν αξιόλογο μερίδιο ηλεκτρονικών πωλήσεων (δηλαδή πάνω από 5% του συνόλου) είναι αρκετά χαμηλότερο από τον αντίστοιχο μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Επίσης, πάνω από το ένα τρίτο των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχουν παρουσία στο Διαδίκτυο και το 28% διαθέτουν δική τους ιστοσελίδα. Σχεδόν οι μισές (ποσοστό 47,24%) που έχουν πάνω από δύο Η/Υ διαθέτουν εσωτερικό δίκτυο σύνδεσης μεταξύ τους.

Η πλειονότητα των επιχειρήσεων χρησιμοποιεί Η/Υ σε καθημερινή βάση, διαθέτει σύνδεση στο Διαδίκτυο, ενώ υπάρχει και ένα σημαντικό ποσοστό που διαθέτει σύνδεση ταχείας ζεύξης ADSL (σχεδόν 30%). Ανά τομέα δραστηριότητας, σε συνολικό επίπεδο οι υπηρεσίες τουρισμού εμφανίζουν την καλύτερη εικόνα εισαγωγής Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), τόσο από την άποψη της τεχνολογικής υποδομής και χρήσης βασικών εφαρμογών ηλεκτρονικού επιχειρείν, όσο και από την άποψη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ακολουθούν οι τομείς του εμπορίου και της μεταποίησης οι οποίοι κινούνται παράλληλα μεταξύ τους.

Ο τομέας των λοιπών υπηρεσιών ενώ εμφανίζει σχετικά ικανοποιητική εικόνα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ταυτόχρονα έχει πολύ χαμηλές επιδόσεις στην υποδομή και ένταση χρήσης. Οι επιχειρήσεις της περιφέρειας Αττικής - με μόνη εξαίρεση τη δυτική Αττική - και οι επιχειρήσεις της κεντρικής Μακεδονίας εμφανίζουν τις υψηλότερες επιδόσεις, τόσο στην υποδομή και την ένταση χρήσης βασικών εφαρμογών ηλεκτρονικού επιχειρείν, όσο και στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Αντίθετα, οι υπόλοιπες περιφέρειες εμφανίζουν χαμηλότερες επιδόσεις με σημαντική διαφορά. Ιδιαίτερη είναι η περίπτωση της περιφέρειας νοτίου Αιγαίου, η οποία ενώ βρίσκεται στα επίπεδα του μέσου όρου στην υποδομή και χρήση βασικών εφαρμογών ηλεκτρονικού επιχειρείν, παρουσιάζει υψηλές επιδόσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο, γεγονός που κυρίως οφείλεται στις επιχειρήσεις που ανήκουν στον τομέα των υπηρεσιών τουρισμού.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 469 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 16-20/3/2007.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v