Μήπως αρμενίζουμε στραβά;

Αλυσιδωτές επιπτώσεις στην πορεία της ελληνικής ναυτιλίας, βασικής πηγής άδηλων πόρων για τον προϋπολογισμό, εκτιμάται ότι θα έχει η περαιτέρω εμβάθυνση της παρούσας οικονομικής κρίσης.

Μήπως αρμενίζουμε στραβά;
Φίλτατοι, καλή σας ημέρα και εβδομάδα.

Αλυσιδωτές επιπτώσεις στην πορεία ενός εκ των κυριοτέρων κλάδων της ελληνικής οικονομίας και βασικής πηγής άδηλων πόρων για τον προϋπολογισμό εκτιμάται ότι θα έχει η περαιτέρω εμβάθυνση της παρούσας οικονομικής κρίσης.

Αν και η ελληνική ναυτιλία κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών βιώνει μία από τις πλέον ανθηρές περιόδους στη μεταπολεμική ιστορία της, με τις τιμές των ναύλων να έχουν εκτοξευτεί, τις μισθώσεις να κυμαίνονται περί το 100% και τις παραγγελίες νέων πλοίων να βρίσκονται σε επίπεδα-ρεκόρ, κορυφαίοι παράγοντές της κάνουν ήδη λόγο για ευθεία αναστροφή του κλίματος, ως αποτέλεσμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης και των επιπτώσεων που αυτή θα έχει στην παγκόσμια οικονομία.

Σήμερα, ο ελληνικός εφοπλισμός διαχειρίζεται το 17% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, το 20% του παγκόσμιου στόλου σε μεταφορά ξηρού φορτίου και το 23% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.

Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισρέει στη χώρα μας από τα 14 δισ. ευρώ το 2006 ανήλθε στα 17 δισ. ευρώ το 2007 και οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει ιλιγγιώδη ποσά σε ναυπηγήσεις νέων πλοίων.

Μόνον το 2007 υπογράφηκαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση συνολικά 556 πλοίων, αξίας 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συνολικής χωρητικότητας 42,8 εκατομμυρίων τόνων, ενώ γενικά οι εκκρεμείς παραγγελίες νέων πλοίων -διεθνώς- βρίσκονται σε πρωτοφανή επίπεδα.

Συγκεκριμένα, όπως επισήμανε πρόσφατα, απευθυνόμενος σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Ένωση Ελληνικών Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας, ο καθηγητής και αντιπρύτανης του City University κ. Κ. Γραμμένος, η ολοκλήρωση νέων ναυπηγήσεων διεθνώς απαιτεί περί τα 490 δισ. δολ.

Κατά τον κ. Γραμμένο, υπάρχουν τρεις βασικοί παράγοντες οι οποίοι επιτείνουν τις ανησυχίες για την εμφάνιση του καθοδικού κύκλου στη ναυτιλία και συγκεκριμένα:

- Η κρίση των subprime αγορών και οι επιπτώσεις της στο ευρύτερο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

- Η αναταραχή στη διατραπεζική αγορά.

- Η αύξηση του κόστους χρήματος.

Χαρακτηριστικό τούτου είναι το γεγονός ότι ως αποτέλεσμα της αλματώδους αύξησης του κόστους δανεισμού στη διατραπεζική αγορά, το κόστος της ναυτιλιακής χρηματοδότησης κατά τη διάρκεια του τελευταίου εξαμήνου έχει αυξηθεί τουλάχιστον πέντε έως έξι φορές.

Αν στην εικόνα αυτή προσθέσουμε περαιτέρω επιτοκιακές αυξήσεις αλλά και μείωση του παγκόσμιου ρυθμού ανάπτυξης, με αποτέλεσμα τη μείωση του μεγέθους του μεταφορικού έργου, έχουμε -επί της ουσίας- τη συνταγή ενός πραγματικού κραχ...

Και αυτό διότι η συντριπτική πλειονότητα των κοινοπρακτικών ή άλλων δανείων που συνάπτει ο εφοπλιστικός κόσμος για την προμήθεια νέων πλοίων γίνεται στη βάση των συμφωνιών χρονοναύλωσης που έχουν ήδη συναφθεί για τα πλοία αυτά...

Εάν δεν υλοποιηθούν οι χρονοναυλώσεις επειδή η ζήτηση θα έχει σημειώσει κάμψη... μπορείτε να φανταστείτε τη συνέχεια...

[email protected]

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v