Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Όσο θεμιτή κι αν είναι η επιφυλακτικότητα που επιδεικνύει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης στο ενδεχόμενο μείωσης της φορολογίας στα καύσιμα, χάριν της ανάγκης δημοσιονομικής ευταξίας, άλλο τόσο εμφανής είναι η διαχρονική αδυναμία του κράτους να τιθασεύσει έστω ένα τμήμα της λαθρεμπορίας καυσίμων και συνεπακόλουθης φοροδιαφυγής που μαστίζει τον συγκεκριμένο τομέα.
Σε μία εποχή κατά την οποία το ενεργειακό κόστος καλπάζει για τα ήδη δοκιμαζόμενα ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις, η κυβέρνηση εμφανίζεται να θέτει εκτός συζήτησης, τουλάχιστον για το επόμενο διάστημα, το ενδεχόμενο μείωσης του ΕΦΚ στα καύσιμα. Και τούτο, μολονότι η Ελλάδα κατέχει μία από τις υψηλότερες θέσεις στην Ε.Ε. σε ό,τι αφορά στην έμμεση φορολογία στον συγκεκριμένο τομέα.
Τόσο ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας όσο και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδ. Γεωργιάδης, με δηλώσεις τους θέτουν «εκτός κάδρου» αυτό το ενδεχόμενο, παρά τη ραγδαία άνοδο της τιμής της βενζίνης και παρά την αποδοχή τους ότι «η ακρίβεια ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη», όπως παραδέχθηκε πρόσφατα ο φίλτατος κ. Σταϊκούρας.
Την ίδια ώρα, βεβαίως, η αξιωματική αντιπολίτευση σπεύδει να εκμεταλλευτεί το έδαφος, καταθέτοντας εκ νέου τροπολογία της στη Βουλή για τη μείωση της φορολογίας στα καύσιμα, θέτοντας σε «δεύτερο πλάνο» τις όποιες δημοσιονομικές ανησυχίες, χάριν της ελάφρυνσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Αντίστοιχα, ο πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ, Ν. Ανδρουλάκης, αποδοκίμασε πρόσφατες δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θ. Σκυλακάκη να μη μειωθεί η φορολογία στα καύσιμα. «Οι δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού για τον ειδικό φόρο κατανάλωσης αιωρούνται της πραγματικότητας. Είναι γνωστό ότι τα πιο ενεργοβόρα οχήματα στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα τα έχουν οι πιο ευάλωτοι συμπολίτες μας», είπε ο κ. Ανδρουλάκης, επαναλαμβάνοντας το αίτημά του για τη μείωση, μεταξύ άλλων, του ΕΦΚ στα καύσιμα.
Το βασικό ερώτημα, ωστόσο, παραμένει. Γιατί ακόμη και υπό τις παρούσες ασφυκτικές συνθήκες δεν εντείνει τις προσπάθειές της η πολιτεία (διάβαζε ΑΑΔΕ και άλλοι αρμόδιοι φορείς), ώστε να τιθασεύσει το λαθρεμπόριο καυσίμων από το οποίο, διαπιστωμένα, υφίσταται απώλειες εσόδων της τάξης των 300 έως 500 εκατ. ευρώ ετησίως. Εάν μπορούσε να περιορίσει έστω ένα τμήμα αυτής της απώλειας εσόδων, θα υπήρχε ανάγκη να συνεχίσει να καταλαμβάνει η χώρα μας μία από τις πλέον υψηλές θέσεις σε ό,τι αφορά στην επιβολή φορολογίας στα καύσιμα, ανά την Ευρώπη;
Με τον ΕΦΚ στο 0,70 ευρώ ανά λίτρο και τον ΦΠΑ του τομέα στο 24%, από το 1,85 ευρώ της τρέχουσας μέσης τιμής της βενζίνης (95 οκτ.), περίπου 1,08 ευρώ αφορούν φόρους. Πέραν της ελάφρυνσης που θα προσέφερε στις τσέπες νοικοκυριών και επιχειρήσεων τυχόν μείωση της φορολογίας, δεν θα αύξανε και την οικονομική δραστηριότητα, καλύπτοντας έτσι ένα τμήμα των διαφυγόντων εσόδων; Αρκεί, βεβαίως, να είχε τιθασευτεί έστω και ένα μέρος του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής που το συνοδεύει…
Όλα αυτά, δε, σε μία εποχή που οι πολίτες προσφεύγουν μαζικά σε ίδια μέσα μετακίνησης, αποφεύγοντας τις δημόσιες συγκοινωνίες, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) με πρόσφατη επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών (3/2/22) ζητά μείωση του ΕΦΚ των καυσίμων και τονίζει ότι: «Για την αύξηση των κρατικών εσόδων, σας υπενθυμίζουμε ότι πρέπει επιτέλους να ληφθούν μέτρα για τον περιορισμό της παραβατικότητας, που θα αποφέρει μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία του κράτους, κάτι που τονίζουν όλοι οι παράγοντες της αγοράς, μηδενός εξαιρουμένου. Τα τελευταία χρόνια, η παραβατικότητα έχει αυξηθεί και τα όποια μέτρα έχουν ληφθεί εκ του αποτελέσματος κρίνονται επιεικώς αναποτελεσματικά».
Με άλλα λόγια, αυτό που λέει η αγορά είναι: εάν δεν μπορείτε να κάνετε μειώσεις της φορολογίας, τουλάχιστον «συλλάβετε» το λαθρεμπόριο, μήπως και μπορέσετε έτσι να μειώσετε και τη φορολογία!
Λογικό δεν είναι;
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.