Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μονόδρομος για τη ΔΕΗ οι επενδύσεις € 13,5 δισ.

Τους στόχους του επενδυτικού προγράμματος της ΔΕΗ για την επόμενη εξαετία αναλύει ο αναπληρωτής CEO, Ν. Χατζηαργυρίου, τονίζοντας ότι η επιτυχής υλοποίησή του είναι μονόδρομος.

  • του Καθηγητή Νίκου Χατζηαργυρίου*
Μονόδρομος για τη ΔΕΗ οι επενδύσεις € 13,5 δισ.
H ΔΕΗ έχει καταρτίσει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα για τα επόμενα έξι χρόνια, με προϋπολογισμό 2,3 φορές περίπου μεγαλύτερο από αυτόν της προηγούμενης εξαετίας.

Οι στόχοι του επιχειρησιακού σχεδίου είναι:

- Η δημιουργία χαρτοφυλακίου μονάδων παραγωγής οι οποίες θα είναι αποδοτικές, αξιόπιστες, ανταγωνιστικές και σύμφωνες με τα περιβαλλοντικά πρότυπα.
- Η βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πελάτες, δηλαδή αύξηση της αξιοπιστίας και βελτίωση της αποδοτικότητας των δικτύων διανομής και μεταφοράς.
- Η εξασφάλιση μεριδίου αγοράς 20% στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με δραστηριοποίησή της στους τομείς αιολικά, ηλιακά, μικρά υδροηλεκτρικά και γεωθερμία.

Οι στόχοι αυτοί υποστηρίζονται από την υλοποίηση επενδυτικού προγράμματος ύψους 13,5 δισ. ευρώ, τόσο στις κύριες δραστηριότητές μας όσο και σε νέες. Η ΔΕΗ θα ενεργοποιήσει όλες τις δυνάμεις της για να φέρει εις πέρας το τεράστιο αυτό έργο.

Το επιχειρησιακό σχέδιο περιλαμβάνει το χρονοδιάγραμμα ένταξης νέων θερμοηλεκτρικών μονάδων, το οποίο σήμερα παρουσιάζει καθυστερήσεις, και βρισκόμαστε σε διαδικασία επικαιροποίησής του.

Οι καθυστερήσεις οφείλονται τόσο σε εξωγενείς παράγοντες όσο και σε αδυναμίες της εταιρίας. Συγκεκριμένα:
-Για το Αλιβέρι V λόγω ανεύρεσης αρχαιοτήτων προσδιορίστηκε νέα θέση της μονάδας, η οποία οριστικοποιήθηκε στις 7/3/2009. Συνεχίζονται οι διαδικασίες για την έκδοση της οικοδομικής άδειας, η οποία αναμένεται εντός των προσεχών ημερών.
-Για τη Μεγαλόπολη V ολοκληρώθηκε η διαδικασία τεχνικής αξιολόγησης των τεσσάρων προσφορών που υποβλήθηκαν στις 25/11/2008, εκ των οποίων δύο κρίθηκαν τεχνικά αποδεκτές.
-Για την Πτολεμαΐδα V, μετά την πρόσφατη απόφαση του Δ.Σ. (στις 19/5/09) για την αλλαγή στην τεχνολογία καύσης και την ισχύ της μονάδας (από 450 MW σε 650 MW), έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού και είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στην προκήρυξη μετά την εξασφάλιση των προϋποθέσεων για την ομαλή συντέλεση της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης των οικισμών Ποντοκώμης και Μαυροπηγής.
-Στον διαγωνισμό για τη λιγνιτική μονάδα ισχύος 450 MW (Μελίτη II) δεν υποβλήθηκαν προσφορές. Η απόφασή μας τόσο για την αρχική προκήρυξη όσο και για την επαναπροκήρυξη της μονάδας συναρτάται με την από καιρό αναμενόμενη απόφαση της Πολιτείας για την ανάθεση της εκμετάλλευσης του ορυχείου της Βεύης. Η έναρξη της εκμετάλλευσης αυτού του ορυχείου είναι απαραίτητη προκειμένου να μπορέσει η ΔΕΗ να εκμεταλλευτεί αποτελεσματικά και το δικό της κοίτασμα στην ίδια περιοχή, που μαζί με το ορυχείο Κλειδίου θα τροφοδοτήσει τη νέα μονάδα.

Μετά την πρόθεση της Πολιτείας να εξαιρέσει τον λιθάνθρακα από το ενεργειακό μίγμα της χώρας, η ΔΕΗ επανεξετάζει το βέλτιστο μίγμα καυσίμων για τον ενεργειακό σχεδιασμό της.

Η ΔΕΗ υλοποιεί επίσης ένα πρόγραμμα κατασκευής υδροηλεκτρικών σταθμών συνολικής ισχύος 342 MW στο διασυνδεδεμένο σύστημα.

Ο υδροηλεκτρικός σταθμός στη Μεσοχώρα είναι έτοιμος και έχει ψηφιστεί ο σχετικός νόμος που καθορίζει τις αποζημιώσεις για τις κατακλυζόμενες περιοχές ώστε να καταστεί δυνατή η πλήρωση του ταμιευτήρα.

Παράλληλα, εξελίσσεται η κατασκευή των δομικών και ηλεκτρομηχανολογικών έργων του υδροηλεκτρικού σταθμού Ιλαρίωνα.

Σύντομα θα γίνει η νέα διακήρυξη για την ολοκλήρωση του έργου κατασκευής του σταθμού στο Μετσοβίτικο.

Συνεχίζεται το πρόγραμμα εγκατάστασης μονάδων στα νησιά

Στην Κρήτη, μετά τη χορήγηση της άδειας παραγωγής για τις νέες μονάδες φυσικού αερίου, συνολικής ισχύος 500 MW, γίνονται ενέργειες για την απόκτηση της αναγκαίας γης και εξετάζεται η οικονομικότητα διαφόρων εναλλακτικών διαδικασιών τροφοδοσίας φυσικού αερίου, δηλαδή υγροποιημένου (LNG) ή συμπιεσμένου (CNG).

Επιπρόσθετα, για τη μονάδα ΑΗΣ Αθερινόλακκου με καύσιμο μαζούτ χαμηλού θείου και δυνατότητα καύσης φυσικού αερίου ισχύος 100 MW, ολοκληρώθηκε η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης των τευχών της διακήρυξης. Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί τον Ιούλιο του 2009.

Τον Απρίλιο του 2009 ανατέθηκε η κατασκευή του σταθμού παραγωγής της Νότιας Ρόδου με καύσιμο μαζούτ χαμηλού θείου, ισχύος 115 MW.

Η ΡΑΕ έχει γνωμοδοτήσει θετικά για την κατασκευή ενός νέου σταθμού με καύσιμο μαζούτ χαμηλού θείου στη Λέσβο, ισχύος 120 MW.

Το καλοκαίρι του 2009 θα τεθεί σε λειτουργία το αιολικό πάρκο Βοιωτίας και το φθινόπωρο θα αρχίσει η κατασκευή τεσσάρων αιολικών πάρκων στις περιοχές Ρόδο, Πάρο, Λέσβο και Λήμνο με στόχο τη λειτουργία τους εντός του έτους. Επίσης, συνεχίζουμε να μελετάμε μεγάλα έργα όπως τα αιολικά πάρκα Μακρόνησου, Άνδρου και Ροδόπης, συνολικής ισχύος 383 MW και, σε συνεργασία με την Iberdrola, των νησιών του Βορείου Αιγαίου 706 MW.

Μετά την έναρξη κατασκευής του υβριδικού Ικαρίας, αναμένουμε εντός του 2009 την έναρξη λειτουργίας του ΜΥΗΣ Παπαδιάς και έως το 2011 άλλων 8 ΜΥΗΣ συνολικής ισχύος 18 MW, συμπεριλαμβανομένων των ΜΥΗΣ Ιλαρίωνα, Αλατόπετρας, Μεσοχώρας, Λάδωνα, Καλαμά, Μακροχωρίου ΙΙ, Πουρναρίου ΙΙΙ και Ιμαρέτ.

Συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας για την ανάπτυξη των γεωθερμικών πεδίων της Μήλου (σε συνεργασία με την S&B), της Νισύρου, της Λέσβου και των Μεθάνων για την κατασκευή μονάδων ηλεκτρικής παραγωγής. Τον Απρίλιο υποβλήθηκε αίτηση στη ΡΑΕ για άδεια παραγωγής για πιλοτική μονάδα ισχύος 5 MW στη Νίσυρο. Στη Λέσβο συνεχίζονται οι ερευνητικές γεωτρήσεις και στα Μέθανα ξαναρχίζουν οι απαραίτητες γεωφυσικές μελέτες που θα προσδιορίσουν καλύτερα το γεωθερμικό δυναμικό.

Στον κλάδο των φωτοβολταϊκών, στο πλαίσιο της πρόσφατης νομοθεσίας, έχουμε αναπτύξει πρόγραμμα δράσεων για φωτοβολταϊκά σε στέγες το οποίο έχει ήδη εφαρμοστεί σε σταθμούς της ΕΘΕΛ και του ΗΣΑΠ. Η κατασκευή του φωτοβολταϊκού πάρκου της Μεγαλόπολης θα αρχίσει μόλις απεμπλακεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Τέλος, επεκτεινόμαστε στον ευρύτερο κλάδο της ηλιακής ενέργειας με καινούργιες (για την Ελλάδα) εφαρμογές όπως τη συγκεντρωμένη ηλιακή ενέργεια (CSP), για την οποία ήδη μελετάμε ένα έργο ισχύος 50 MW στη δυτική Μακεδονία.

Βασικοί στόχοι των επενδύσεων του συστήματος μεταφοράς είναι η αύξηση της αξιοπιστίας του συστήματος στην ηπειρωτική χώρα, η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα και η σύνδεση των σταθμών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με το εθνικό σύστημα.

To πρόγραμμά μας προβλέπει επενδύσεις για την ενίσχυση των υποδομών μεταφοράς ύψους 1.4 δισ. ευρώ, όπως ορίζεται στη Μελέτη Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς του ΔΕΣΜΗΕ. Το ήμισυ των δαπανών αφορά σε νέες γραμμές 400 kV, συμπεριλαμβανομένης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενώ τα υπόλοιπα ποσά θα δοθούν για υποσταθμούς υπερυψηλής τάσης 400/150 kV και μικρότερα έργα.

Προβλέπεται επίσης ουσιαστική αναβάθμιση των δικτύων διανομής με ένα πρόγραμμα επενδύσεων το οποίο ανέχεται σε 2,8 δισ. ευρώ. Από αυτά 600 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την ενίσχυση του δικτύου. Έτσι θα επιτευχθεί ελαχιστοποίηση του χρόνου των μη προγραμματισμένων διακοπών της ηλεκτροδότησης και θα μειωθούν οι δαπάνες αποκατάστασης των βλαβών.

Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των έργων βεβαίως αναφέρεται στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, όπου κατοικεί η πλειονότητα των καταναλωτών.

Στα επόμενα 6 χρόνια θα απαιτηθούν 2,2 δισ. ευρώ για τη σύνδεση νέων πελατών με το δίκτυο. Το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει περίπου 3.600 km καλωδίων για τη σύνδεση 120.000 πελατών ανά έτος και κατανέμεται μεταξύ της ΔΕΗ και των πελατών.

Οι επενδύσεις μας θα φέρουν σημαντικές βελτιώσεις στην ποιότητα υπηρεσιών δικτύου στους καταναλωτές μέσης και χαμηλής τάσης. Έχουμε θέσει φιλόδοξους στόχους ώστε να είμαστε σε θέση να παρέχουμε έγκαιρα υπηρεσίες δικτύου υψηλής ποιότητας, ακόμα και κάτω από τις πλέον δύσκολες συνθήκες.

Στόχος μας είναι να μειώσουμε τους χρόνους κατασκευής για μία απλή παροχή από 17 ημέρες κατά μέσο όρο σε 11 ημέρες και για παροχές που απαιτούν επέκταση δικτύου από 62 ημέρες σε 31 ημέρες.

Σήμερα μια βλάβη ηλεκτροδότησης στη χαμηλή τάση αποκαθίσταται κατά μέσο όρο εντός 74 λεπτών. Ο χρόνος αυτός θα μειωθεί στα 60 λεπτά. Ομοίως, μια βλάβη στη μέση τάση θα πρέπει να αποκαθίσταται εντός 60 λεπτών έναντι των 102 λεπτών που απαιτούνται σήμερα.

Η μέση διάρκεια διακοπών ηλεκτροδότησης ανά πελάτη και έτος είναι σήμερα 252 λεπτά. Ο χρόνος αυτός αναμένεται να μειωθεί σταδιακά μέχρι το 2014 σε 130 λεπτά.

Οι καλύτερες υποδομές του δικτύου θα μειώσουν τις απώλειες ενέργειας κατά 15%.

Με ικανοποίηση μπορώ σήμερα να αναφέρω ότι έχουν ήδη γίνει σημαντικά βήματα βελτίωσης προς αυτή την κατεύθυνση. Συγκεκριμένα:

Το 2008 βελτιώσαμε τις υπηρεσίες που παρέχει η διανομή προς τους καταναλωτές και συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας το 2009.

Ο μέσος χρόνος μελέτης και κατασκευής απλής εναέριας σύνδεσης πελάτη μειώθηκε από 30 ημέρες το 2006 σε 19 ημέρες το δεύτερο εξάμηνο του 2008, όσο είναι και ο στόχος μας για το 2009.

Στοχεύουμε ο μέσος χρόνος σύνδεσης με επέκταση δικτύου να μειωθεί σε 48 ημέρες το 2009 (απολογισμός πρώτου τριμήνου 49 ημέρες) σε σχέση με τις 90 ημέρες το 2006.

Μεγάλες βελτιώσεις πετύχαμε και στον χρόνο σύνδεσης πελάτη με υπόγεια παροχή: από 63 ημέρες το 2006 σε 35 το πρώτο τρίμηνο του 2009, ενώ ο στόχος μας για το 2009 είναι 33 ημέρες.

Η μελέτη και κατασκευή παραλλαγών του δικτύου μας μειώθηκε σε 58 ημέρες το πρώτο τρίμηνο του 2009 από 89 ημέρες το 2006, με στόχο το 2009 τις 57 ημέρες.

Ένα δεύτερο σημαντικό σημείο παρέμβασης στα δίκτυα διανομής είναι η αυτοματοποίηση της διαχείρισης των δικτύων και των μετρήσεων.

Ο σχεδιασμός της ΔΕΗ για τηλεχειρισμούς αναφέρεται σε επενδύσεις 900 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 200 εκατ. ευρώ στοχεύουν στην αυτόματη διαχείριση του δικτύου και 700 εκατ. ευρώ για τηλεμέτρηση.

Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό βήμα τόσο στη λειτουργία του δικτύου όσο και στην τιμολογιακή εξυπηρέτηση των καταναλωτών, απαίτηση ιδιαίτερα έντονη στο πλαίσιο της απελευθερωμένης αγοράς ενέργειας και με την είσοδο νέων παικτών στη λιανεμπορική αγορά.

Η ΔΕΗ, ως καθετοποιημένη επιχείρηση και ως ιδιοκτήτης και λειτουργός των ηλεκτρικών δικτύων τα οποία ενισχύει και εκσυγχρονίζει, έχει συνειδητοποιήσει καλά ότι ή βασική παράμετρος για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διείσδυση και ενσωμάτωση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι οι κατάλληλες υποδομές στα δίκτυά της.

Τα καινοτόμα σχέδια της Πολιτείας, όπως οι δυνατότητες που δόθηκαν πρόσφατα στους οικιακούς καταναλωτές να γίνουν και παραγωγοί με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες τους, βασίζονται στη δυνατότητα που έχει η ΔΕΗ με τον κατάλληλο σχεδιασμό των δικτύων της να ενσωματώσει μεγάλες ποσότητες διεσπαρμένης παραγωγής στο σύστημα.

Ομοίως, η ενεργός συμμετοχή του καταναλωτή ηλεκτρικής ενέργειας στη διαμόρφωση του ενεργειακού προφίλ του, η οποία είναι σημαντική εξέλιξη στα σύγχρονα συστήματα, θα βασιστεί επίσης στις δυνατότητες ευρείας πληροφόρησης και αμφίδρομης επικοινωνίας που θα παρέχεται από τα δίκτυα της ΔΕΗ.

Ο σχεδιασμός τέτοιων καινοτόμων πολιτικών είναι εξίσου σημαντικός με τη δυνατότητα να τις εφαρμόσει κάποιος και να τις υποστηρίξει. Η δυνατότητα αυτή βασίζεται στη βαθιά γνώση του ηλεκτρικού συστήματος και στη γνώση του σχεδιασμού των μελλοντικών ευρωπαϊκών ηλεκτρικών δικτύων, των ευφυών δικτύων.

Είναι ιδιαίτερη χαρά για μένα το γεγονός ότι έχω την ευκαιρία από τη θέση του αντιπροέδρου της ΔΕΗ να συμβάλω στην υλοποίηση τέτοιων ιδεών, όπως η ευρεία ενσωμάτωση της διεσπαρμένης παραγωγής, των έξυπνων μετρητών κ.λπ., που έχουν αναπτυχθεί στην ευρωπαϊκή τεχνολογική πλατφόρμα των Smart-Grids, στην οποία έχω συμμετάσχει ενεργά τα τελευταία χρόνια ως μέλος του Advisory Council.

Το επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΔΕΗ έχει καταρτιστεί έτσι ώστε να εξυπηρετεί τις στρατηγικές προτεραιότητές της.

Η επιτυχής υλοποίησή του είναι μονόδρομος για να μπορέσει η Επιχείρηση να διατηρήσει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στη χώρα.

Όπως έχει αποδειχτεί όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα στερείται ευελιξία προσαρμογής του στις διαμορφούμενες εκάστοτε συνθήκες, αρκεί οι προσαρμογές αυτές να εξυπηρετούν τις ανάγκες ασφάλειας εφοδιασμού σε ηλεκτρική ισχύ και σε ενέργεια, παροχής υπηρεσιών υψηλής ποιότητας στις μικρότερες δυνατές τιμές σε βάθος χρόνου και να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της ΔΕΗ στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Την ανάγκη να παρακολουθήσουμε την πορεία της Ευρώπης στα θέματα της ενέργειας μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο μία εταιρία του μεγέθους της ΔΕΗ, με την τεράστια τεχνογνωσία της και τη δραστηριοποίησή της σε όλους τους τομείς της ενέργειας. Με γνώση της πορείας των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών συστημάτων σχεδιάζουμε τις επενδύσεις μας και κάνουμε τις μελλοντικές επιλογές μας.


* Ο Καθηγητής Νίκος Χατζηαργυρίου είναι Αντιπρόεδρος και Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Α.Ε.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v