Η επίδραση της τεχνητής νοημοσύνης στις αερομεταφορές

Ποιες είναι οι μελλοντικές προοπτικές και οι προκλήσεις της χρήσης AI και Βig Data στα δρομολόγια. Παραδείγματα εφαρμογής σε εταιρείες, στατιστικά στοιχεία και επιπτώσεις. Γράφει ο Δημήτρης Ζοπουνίδης.

Η επίδραση της τεχνητής νοημοσύνης στις αερομεταφορές
  • Του Δημήτρη Ζοπουνίδη*

Η ταχεία εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και της Ανάλυσης Μεγάλων Δεδομένων (Βig Data) έχει αρχίσει να αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αεροπορική βιομηχανία. Ένας από τους βασικούς τομείς όπου η τεχνολογία αυτή έχει σημαντική επίδραση είναι η βελτιστοποίηση των αεροπορικών δρομολογίων.

Οι αεροπορικές εταιρείες στρέφονται όλο και περισσότερο προς την τεχνητή νοημοσύνη και την ανάλυση δεδομένων για να μειώσουν το κόστος, να βελτιώσουν την απόδοση, και να παρέχουν καλύτερη εμπειρία στους επιβάτες. Σε αυτήν την ανάλυση, θα εξετάσουμε πώς η AI και τα δεδομένα αλλάζουν το τοπίο της συγκεκριμένης βιομηχανίας και θα παρουσιάσουμε παραδείγματα από την αγορά.

Ο ρόλος των δεδομένων και της τεχνητής νοημοσύνης

Η χρήση μεγάλων δεδομένων στην αεροπορική βιομηχανία παρέχει την απαραίτητη υποδομή για την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης. Τα δεδομένα που συλλέγονται από τα συστήματα κρατήσεων, τα δρομολόγια πτήσεων, τις προτιμήσεις των επιβατών, καθώς και τις καιρικές συνθήκες, αποτελούν μια τεράστια πηγή πληροφοριών που μπορεί να αναλυθεί και να χρησιμοποιηθεί για τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων. Οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν πλέον να προβλέπουν με ακρίβεια τη ζήτηση, να σχεδιάζουν βελτιωμένες διαδρομές και να ελαχιστοποιούν τις καθυστερήσεις και το κόστος καυσίμων.

Η AI εφαρμόζεται σε αυτά τα δεδομένα για να εντοπίσει μοτίβα και τάσεις που δεν θα ήταν προφανή με παραδοσιακές μεθόδους ανάλυσης. Με τη χρήση αλγορίθμων μηχανικής μάθησης, οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να προβλέψουν με ακρίβεια τις περιόδους υψηλής ζήτησης, να βελτιστοποιήσουν την κατανομή των αεροσκαφών, και να προσαρμόσουν τις τιμές των εισιτηρίων σε πραγματικό χρόνο.

Παραδείγματα εφαρμογής

Μία από τις αεροπορικές εταιρείες που έχει επενδύσει στην Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η Delta Air Lines. Η εταιρεία χρησιμοποιεί αλγόριθμους AI για να βελτιστοποιήσει τα δρομολόγιά της, λαμβάνοντας υπόψη μια πληθώρα παραμέτρων, όπως οι προβλέψεις καιρού και οι κυκλοφοριακές συνθήκες στα αεροδρόμια. Σύμφωνα με τα δεδομένα που δημοσιεύθηκαν, η Delta έχει καταφέρει να μειώσει τις καθυστερήσεις πτήσεων κατά 15% μέσω της χρήσης αυτών των τεχνολογιών.

Άλλο παράδειγμα είναι η United Airlines, η οποία χρησιμοποιεί την πλατφόρμα AI, «ConnectionSaver» για να βελτιώσει την εμπειρία των επιβατών που έχουν συνδέσεις σε άλλες πτήσεις. Η πλατφόρμα αυτή χρησιμοποιεί δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για να καθορίσει αν πρέπει να καθυστερήσει μια πτήση για να εξασφαλιστεί ότι οι επιβάτες με συνδέσεις θα προλάβουν το επόμενο τους δρομολόγιο. Αυτή η εφαρμογή έχει μειώσει σημαντικά τον αριθμό των επιβατών που χάνουν τις συνδέσεις τους.

Στατιστικά Στοιχεία και Επιπτώσεις

Σύμφωνα με την IATA (International Air Transport Association), η αεροπορική βιομηχανία επενδύει ετησίως πάνω από 3 δισ. δολ. σε τεχνολογίες AI και Big Data (IATA). Οι επενδύσεις αυτές αναμένεται να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια, καθώς η τεχνολογία γίνεται όλο και πιο εξελιγμένη και οι αεροπορικές εταιρείες αναζητούν τρόπους να μειώσουν το λειτουργικό κόστος και να βελτιώσουν την αποδοτικότητά τους.

Οι στατιστικές δείχνουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες που εφαρμόζουν τεχνητή νοημοσύνη έχουν καταφέρει να αυξήσουν την αποδοτικότητα των στόλων τους κατά 5-10%, ενώ ταυτόχρονα μειώνουν το κόστος καυσίμων κατά 2-3% ετησίως. Αυτές οι μειώσεις μεταφράζονται σε σημαντικά οικονομικά οφέλη, ειδικά σε μια περίοδο όπου το κόστος των καυσίμων παραμένει υψηλό.

Προκλήσεις και μελλοντικές προοπτικές

Παρά τα σημαντικά οφέλη, η υιοθέτηση της AI και των Business Analytics στην αεροπορική βιομηχανία συνοδεύεται από προκλήσεις. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων των επιβατών αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους προβληματισμούς, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες συλλέγουν και επεξεργάζονται τεράστιους όγκους ευαίσθητων δεδομένων. Η συμμόρφωση με κανονισμούς όπως ο GDPR είναι κρίσιμη για την αποφυγή νομικών επιπλοκών.

Επιπλέον, οι εταιρείες πρέπει να επενδύσουν σε εξειδικευμένο προσωπικό, αναλυτές δεδομένων και όχι μόνο καθώς και σε αναβάθμιση των συστημάτων τους, γεγονός που μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό εμπόδιο, ιδίως για τις μικρότερες αεροπορικές εταιρείες.

Παρ' όλα αυτά, η συνεχιζόμενη ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης και των Business Analytics αναμένεται να οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη αποδοτικότητα και να φέρει την αεροπορική βιομηχανία πιο κοντά στην ενσωμάτωση αυτών των τεχνολογικών επιτευγμάτων στις καθημερινές λειτουργίες της.

Συμπεράσματα

Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η ανάλυση Μεγάλων Δεδομένων έχουν ήδη αρχίσει να μετασχηματίζουν την αεροπορική βιομηχανία, βελτιστοποιώντας τα δρομολόγια και μειώνοντας το κόστος λειτουργίας. Οι αεροπορικές εταιρείες που θα καταφέρουν να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες αυτών των τεχνολογιών θα έχουν σημαντικό πλεονέκτημα σε έναν συνεχώς ανταγωνιστικό κλάδο.

Ωστόσο, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που συνοδεύουν την υιοθέτηση της τεχνολογίας αυτής, διασφαλίζοντας την προστασία των δεδομένων και τη συνεχή επένδυση στην ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων και των υποδομών τους.

 

* Ο Δημήτρης Ζοπουνίδης είναι μεταπτυχιακός φοιτητής (Αναλυτική των Επιχειρήσεων και Επιστήμη των Δεδομένων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας), BSc Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, συντονιστής του Παρατηρητήριου Τουρισμού Κρήτης, ΜΑΙΧ, ιδρυτής aviationlife.gr και Παρατηρητήριου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v