«Είναι επικίνδυνοι». Αυτός ήταν ο πιο δημοφιλής χαρακτηρισμός που συνόδευσε τον ΣΥΡΙΖΑ από τις πρώτες κιόλας μέρες της επτάμηνης διακυβέρνησής του.
«Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει τις μεταρρυθμίσεις. Είναι υπέρ της ελλειμματικής δημοσιονομικής διαχείρισης». Αυτοί ήταν οι πιο συνήθεις αφορισμοί πολιτικών αντιπάλων και μέσων ενημέρωσης.
Ας συμβουλευτούμε όμως την αυστηρή γλώσσα των αριθμών, αυτή που επαίρονται ότι γνωρίζουν καλά οι πανταχόθεν νεοφιλελεύθεροι οικονομολογούντες, για να αποτιμήσουμε την «καταστροφή» που επέφερε αυτούς τους επτά μήνες στη χώρα ο ΣΥΡΙΖΑ.
Μέσα στη δίνη λοιπόν της σκληρής διαπραγμάτευσης που δόθηκε μέχρι τέλους, σε καθεστώς ασφυξίας και εκβιασμού, η Ελληνική Στατιστική Αρχή μάς ενημέρωσε πριν λίγες μέρες ότι κατά το β' τρίμηνο της χρονιάς (Απρίλιος-Ιούνιος 2015) σημειώθηκε αύξηση 1,7% του ΑΕΠ. Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 3.530 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2.279 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2014 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 2.988 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού είναι μειωμένες κατά 3.106 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 2.885 εκατ. ευρώ και των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 358 εκατ. ευρώ.
Φαίνεται ότι το «όργιο» των επαναπροσλήψεων των «άχρηστων», κατά Μεϊμαράκη, σχολικών φυλάκων, καθαριστριών του υπ. Οικονομικών, καθηγητών τεχνικής εκπαίδευσης και δημοσιογράφων της ΕΡΤ, δεν τίναξε στον αέρα το ταμείο του κράτους.
Αλλά και η εικόνα εσόδων, εν μέσω capital controls, βελτιώνεται εντυπωσιακά. Τον Αύγουστο εισπράχθηκαν φορολογικά και τελωνειακά έσοδα ύψους 4,5 δισ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 320 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΓΛΚ αλλά και του περσινού αποτελέσματος. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε και την επιτυχία της ρύθμισης των 100 δόσεων, που έχει αποφέρει στα κρατικά ταμεία περίπου 800 εκατ. ευρώ.
Τέλος, στο πεδίο των φορολογικών ελέγχων, οι αρμόδιοι μηχανισμοί του ΥΠΟΙΚ σημείωσαν ρεκόρ καθώς κάθε εβδομάδα ελέγχονται περίπου 5.500 με 6.000 επιχειρήσεις. Τα προηγούμενα χρόνια τόσοι έλεγχοι δεν γίνονταν ούτε σε ένα μήνα.
Τον Ιούλιο, ενώ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διεκδικούσε βιώσιμη συμφωνία εντός του ευρώ, και είχε το «θράσος» να «ξεθάψει» το βασικό στοιχείο άμεσης Δημοκρατίας που προβλέπει το Σύνταγμα, το Δημοψήφισμα, η εκβιαστική διακοπή ρευστότητας από τον ELA οδήγησε στην επιβολή των capital controls.
Σε αυτόν τον πιο δύσκολο μήνα για την ελληνική οικονομία, τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο αυξήθηκαν περίπου κατά 400 εκατομμύρια ευρώ, ενώ κάθε μήνα, τα προηγούμενα χρόνια, αυξάνονταν κατά 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Αλλά και ο ελληνικός τουρισμός, εις πείσμα των μέσων ενημέρωσης που ξέχασαν τις ουρές των ανέργων στα καταστήματα του ΟΑΕΔ και αφιερώθηκαν στις ουρές μπροστά από τα ΑΤΜs, δεν κατέρρευσε. Αντίθετα, με βάση τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΣΕΤΕ, σημείωνε ρεκόρ και σε επίπεδο διεθνών αφίξεων στη χώρα, 26 εκατ., από 24 εκατ. το 2014 και σε επίπεδο εσόδων, 14,5 δισ. ευρώ, από 13,5 δισ. ευρώ το 2014, που επίσης θεωρήθηκε μια πολύ καλή χρονιά.
Στον τομέα της απασχόλησης, το ισοζύγιο στο πρώτο πεντάμηνο του έτους αποτελεί την καλύτερη επίδοση από το 2001 μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», στο πρώτο πεντάμηνο του έτους είχαμε 194.533 νέες θέσεις εργασίας. Το 51,15% των νεοπροσληφθέντων υπέγραψαν συμβάσεις πλήρους απασχόλησης. Επίσης, θετικό είναι το ισοζύγιο προσλήψεων αποχωρήσεων και στις 13 Περιφέρειες της χώρας. Ενώ σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, η ανεργία στην Ελλάδα μειώθηκε τον Μάιο του 2015 στο 25%, από 27% πριν ένα χρόνο.
Προφανώς η στατιστική εικόνα οφείλεται και στο γεγονός ότι τα υψηλά πρόστιμα που επιβάλλονται για κάθε ανασφάλιστο οδήγησαν στην «εμφάνιση» αδήλωτων μέχρι χθες εργαζόμενων στο σύστημα. Αλλά και η αποτελεσματικότητα των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών δεν συνάδει με την εικόνα καταστροφής και απορρύθμισης της Δημόσιας Διοίκησης που επιχειρείται από τα μέσα ενημέρωσης και την αντιπολίτευση.
Τέλος, στο μέτωπο της διαφθοράς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έδωσε ήδη σε επτά μήνες επαρκή δείγματα γραφής. Ποτέ άλλοτε σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα δεν υπήρξαν τόσο μεγάλες αποκαλύψεις. Ήδη έχουν σταλεί στη δικαιοσύνη υποθέσεις για λίστες εξαγωγής κεφαλαίου στο εξωτερικό, όπως της λίστας Λαγκάρντ και της λίστας Νικολούδη, αλλά και υποθέσεις που σχετίζονται με τις προμήθειες του δημοσίου, τις σκανδαλώδεις παραχωρήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, τη δανειοδότηση των ΜΜΕ, τα θαλασσοδάνεια των μεγαλοσχημόνων, τις κατευθυνόμενες κρατικές διαφημίσεις από την ΔΕΗ και το ΚΕΕΛΠΝΟ. Μόνο δύο υποθέσεις από αυτές που έχουν σταλεί στη δικαιοσύνη ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ: 5 δισ. τα θαλασσοδάνεια της Αγροτικής και 5 δισ. από τις συναλλαγές του ΤΑΙΠΕΔ.
Με τη συμφωνία της 12ης Ιουλίου η Ελλάδα απέφυγε την άτακτη χρεοκοπία με χαοτικά και απρόβλεπτα αποτελέσματα, τεράστιες κοινωνικές και πολιτικές επιπτώσεις, και έξοδο από την Ευρωζώνη.
Το νέο πρόγραμμα, με ορίζοντα τριετίας πια, αποτρέπει τον διαρκή χρηματοδοτικό εκβιασμό, καλύπτει τις εξωτερικές χρηματοδοτικές ανάγκες και τις εσωτερικές οφειλές του κράτους και εξασφαλίζει την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών του εγχώριου τραπεζικού συστήματος, απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την άρση των capital controls.
Αντίθετα, με τη κυβέρνηση των κ.κ. Σαμαρά και Βενιζέλου, που όχι μόνο συμμορφωνόταν με την απαίτηση των δανειστών να μη γίνεται οποιαδήποτε συζήτηση για το χρέος αλλά υιοθετούσε και τη θέση ότι το ελληνικό χρέος είναι διαχειρίσιμο, η κυβέρνηση της Αριστεράς πέτυχε ρητή πρόβλεψη για άμεση εκκίνηση της συζήτησης για αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους με στόχο να καταστεί διαχειρίσιμο.
Πρώτιστο καθήκον της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί η εφαρμογή των δεσμεύσεων της χώρας με ελάφρυνση των ασθενέστερων οικονομικά τάξεων και υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος και των δημόσιων αγαθών.
Θέτουμε στην κρίση του ελληνικού λαού ένα συγκεκριμένο και σαφές μεταρρυθμιστικό σχέδιο που δεν εξαντλείται στη συμφωνία με τους εταίρους.
Βάλαμε τέρμα στον κατήφορο της χώρας. Η σταθερότητα και η αναπτυξιακή πορεία της χώρας απαιτούν όραμα, στρατηγική και υπεύθυνη διακυβέρνηση. Η επιδιωκόμενη αυτοδυναμία από μέρους του ΣΥΡΙΖΑ δεν αποκλείει μελλοντικές προγραμματικές συγκλίσεις. Ωστόσο, μια συμπαγής κοινοβουλευτική πλειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ στη νέα Βουλή μπορεί να εγγυηθεί τη σταθερότητα με δημοκρατική διακυβέρνηση, τη διευθέτηση του χρέους, την προστασία των εργασιακών σχέσεων, την οριστική ρήξη με τη διαφθορά και τη διαπλοκή.
* Ο κ. Νίκος Φίλης είναι υποψήφιος βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ στην Α' Αθηνών.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.