Ο David Grayson (φωτό), όπως εύστοχα λέει και ο ίδιος, ξεκίνησε την επαγγελματική του καριέρα προσπαθώντας να πείσει τον κόσμο να αγοράσει μια συγκεκριμένη μάρκα υγρού απορρυπαντικού -στον τομέα διοίκησης μάρκετινγκ της πολυεθνικής εταιρείας Procter & Gamble.
Ωστόσο, στο μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του υπήρξε «κοινωνικός επιχειρηματίας», έχοντας ξεκινήσει και διευθύνει αρκετές συνεργασίες ανάμεσα στις τοπικές κοινωνίες, τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Είναι συνιδρυτής και διευθυντής του προγράμματος «Βορράς-Ανατολή» (Project North-East), μιας βρετανικής νεωτεριστικής μη κυβερνητικής οργάνωσης που έχει ήδη αναπτύξει δράση σε 49 χώρες.
Συγγραφέας, επίσης, του εντυπωσιακού βιβλίου «Everybody’s Business», ο David Grayson, ομότιμος καθηγητής επίσης Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (Ε.Κ.Ε.), τα τελευταία 35 χρόνια έχει υπηρετήσει σε διάφορα συμβούλια φιλανθρωπίας ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Έχει ακόμα γράψει δέκα βιβλία με πιο γνωστό το προαναφερόμενο «Eurobook’s Business», που εκδίδεται και επανεκδίδεται από το 2001.
«...Στο βιβλίο αυτό», μας είπε, «με συνεργάτη τον ειδικό σε θέματα ΕΚΕ Adrian Hodges, προσπάθησα και προσπαθώ ακόμα να αφυπνίσω τους μάνατζερς ότι στις ημέρες μας οι ευθύνες των επιχειρήσεων πάνε πολύ πιο μακρυά από μια απλή κερδοφορία και διάφορα παιχνίδια στις αγορές.
Στη σημερινή πραγματικότητα, που είναι πολυσύνθετη, τα στελέχη των επιχειρήσεων και οι επιχειρηματίες έρχονται όλο και περισσότερο αντιμέτωποι με εξαιρετικά σύνθετες και δύσκολες αποφάσεις σε πολλά θέματα που αφορούν το περιβάλλον, την υγεία, την υγιεινή της εργασίας, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις κοινωνίες των πολιτών. Πρόκειται για μια σειρά από θέματα που ονομάζουμε «ανερχόμενα ζητήματα διοίκησης» και έχουν να κάνουν με τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο που έχουν οι ενέργειες μιας εταιρείας.
Είναι επικίνδυνο να αγνοήσουμε τα θέματα αυτά ή να εφησυχάσουμε ότι κάποιος άλλος στην εταιρεία αναλαμβάνει την ευθύνη τους. Και αυτό γιατί έχουν μεγάλες επιπτώσεις σε όλες τις λειτουργίες και τους τομείς της βιομηχανίας. Το θετικό στην υπόθεση αυτή είναι ότι εμείς είμαστε αυτοί που γνωρίζουμε τώρα περισσότερα για το πώς θα χειριστούμε αποτελεσματικά αυτά τα θέματα και με λίγη διορατικότητα μπορείτε και εσείς να τα διαχειρισθείτε προς όφελος σας - προς όφελος της επιχείρησης και της τοπικής κοινωνίας της οποίας είστε μέλος. Πράγματι, με αυτό τον τρόπο μπορεί να ανακαλύψετε ότι αυξάνεται και το επίπεδο ικανοποίησης που παίρνετε από την δουλειά σας. Σαφώς, λοιπόν, η επιχείρηση έχει μία ζωτική κοινωνική αποστολή, γι’ αυτό και πολύς λόγος γίνεται για την έννοια της επιχείρησης - πολίτη.....».
Από μόνη της όμως, η έννοια αυτή φέρνει στο προσκήνιο το θέμα του ανθρώπινου κεφαλαίου, τόσο σε μια επιχείρηση όσο και στη χώρα που αυτή δραστηριοποιείται.
«....Το κοινωνικό κεφάλαιο», υποστηρίζει ο ομότιμος καθηγητής David Grayson, «...δεν είναι μια αφηρημένη έννοια καλή για διαλέξεις. Αποτελεί αδρή πραγματικότητα, μέσα στην οποία ο ρόλος και η λειτουργία της επιχείρησης αλλάζουν με πρωτόγνωρη ταχύτητα....».
«....Πάρτε, για παράδειγμα, τη δουλειά ενός διευθυντή πωλήσεων, ας πούμε στον τομέα της βιομηχανίας ένδυσης ή υπόδησης. Πριν μερικά χρόνια, αυτό που θα τον ανησυχούσε ήταν το αν θα σταλεί στην συμφωνημένη τιμή, με καλή ή κακή ποιότητα των προϊόντων, για την αγορά - ας πούμε, αθλητικά παπούτσια ή μπλουζάκια - από τους προμηθευτές του σε όλον τον κόσμο.
Σήμερα, πέρα από αυτά τα θέματα, πρέπει να ανησυχεί και για τις συνθήκες υπό τις οποίες παρήχθησαν αυτά τα προϊόντα. Κατασκευάστηκαν σε εργοστάσιο που λάμβανε τα κατάλληλα μέτρα ασφαλείας για τους εργαζομένους; Λειτουργούσαν τα κατάλληλα συστήματα που εξασφαλίζουν την ασφαλή χρήση χημικών ουσιών, όπως βαφών, και την καταστροφή των απορριμμάτων με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο; Οι συνθήκες εργασίας και οι μισθοί των εργατών ήταν σε ικανοποιητικά επίπεδα; Η επιχείρηση ήταν φιλική προς τον ευρύτερο κοινωνικό της περίγυρο;
Να μία σειρά από ερωτήματα στα οποία ο σύγχρονος μάνατζερ πρέπει να απαντήσει, αν θέλει να τύχει η εταιρεία του ευρείας κοινωνικής αποδοχής. Θα έχετε δει άκρως δημοσιοποιημένες περιπτώσεις εταιρειών που δεν προσέδωσαν την πρέπουσα προσοχή σε αυτά τα ζητήματα και γι αυτό έγιναν στόχος μποϊκοτάζ και επικριτικών ρεπορτάζ του τύπου. Και αυτό έχει επιπτώσεις στο προσεκτικά φροντισμένο εταιρικό τους σήμα και στο καλό τους όνομα....», τονίζει ο David Grayson και σίγουρα οι απόψεις του αποτελούν πολύτιμη τροφή για σκέψεις για κάθε επιχειρηματία και ανώτατο στέλεχος επιχείρησης, σε Ευρώπη, Αμερική και Ελλάδα.