Ο Μπεν Σουήτλαντ, γνωστός σύμβουλος επιχειρήσεων και συγγραφέας βιβλίων με απλές αλλά αποτελεσματικές συμβουλές, είναι απολύτως σαφής.
«Σύμφωνα με βρεταννική μελέτη», τονίζει, «τα στελέχη των επιχειρήσεων που ξέρουν να ακούν, κατέχουν υψηλότερες θέσεις στην ιεραρχία και προάγονται συχνότερα από τους άλλους». Παρόμοια είναι και η άποψη του διάσημου Λη Αϊακόκα, του ανθρώπου που πριν μερικά χρόνια ήταν στο τιμόνι της Κράϊσλερ. «Η ικανότητα της ακοής μπορεί να κάνει την διαφορά ανάμεσα σε μέτριες και εξαιρετικά επιτυχημένες εταιρείες», υποστήριζε.
Δυστυχώς, όμως, αρκετοί ειδικοί επισημαίνουν ότι τα στελέχη των επιχειρήσεων τείνουν να είναι περισσότερο ομιλητές παρά ακροατές και επιδιώκουν μόνον να τους ακούν οι άλλοι. Ο κ. Φίλιππο Φρίσκο, διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής εταιρείας μάρκετινγκ και επικοινωνίας Ντίνο ντε Λούκα, προειδοποιεί ότι στην χώρα του -και όχι μόνον- τα διευθυντικά στελέχη τελούν σε μεγάλο βαθμό υπό απομόνωση, γιατί όχι μόνον δεν θέλουν να ακούν, αλλά επιλέγουν τα ίδια αυτά που οι άλλοι τους πουν...! «Πρόκειται για μία καταστροφική πρακτική, η οποία δημιουργεί επικίνδυνα επικοινωνιακά χάσματα στις εταιρείες όπου εφαρμόζεται», λέει ο Ιταλός σύμβουλος.
Παρουσιάζουμε, λοιπόν, στην συνέχεια μερικές απλές συμβουλές, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν πολλούς Έλληνες μάνατζερς να γίνουν καλύτεροι ακροατές, προς ίδιον βέβαια όφελος, αλλά και για την εταιρεία που τους εμπιστεύεται:
*Αναλώστε περισσότερο από το 50% του χρόνου σας ακούγοντας, ιδιαίτερα αν είστε μάνατζερ. Μην λέτε την δική σας γνώμη πριν δώσετε στους υφισταμένους την δυνατότητα να ολοκληρώσουν την δική τους άποψη·
*Ακούτε και ιδέες, όχι μόνον δεδομένα. Αν έχετε «ευήκοον ους» μόνον για δεδομένα, μπορεί πολλές φορές να μην πιάνετε αυτό που εννοεί πραγματικά ο ομιλητής·
*Μην βιάζεστε να βγάλετε συμπεράσματα την ώρα που κάποιος μιλά. Μην προεξοφλείτε αυτά που προσπαθεί να πει πριν τα πει·
*Προσπαθήστε να κρατήσετε το ενδιαφέρον σας ζωντανό για την ουσία όσων ο άλλος έχει να πει, ακόμα και αν η διατύπωση είναι φλύαρη ή βαρετή. Μην αφήνετε το μυαλό σας να περιπλανιέται σε άλλα θέματα. Αν και παθητική, η ακρόαση χρειάζεται δουλειά από μέρους σας·
*Μην αξιολογείτε ή κρίνετε το πώς λέγεται κάτι. Ακούτε πάντα με σκοπό να αποκομίσετε νέες ιδέες και μην αφήνετε ορισμένες άτοπες ή αδόκιμες λέξεις να σας αναστατώσουν·
*Μην βιάζεστε και μην διακόπτετε ποτέ τον ομιλητή. Επίσης, δεν πρέπει να αλλάζετε το θέμα πριν βεβαιωθείτε ότι ο άλλος έχει ολοκληρώσει·
*Κάνετε ερωτήσεις για να ξεκαθαρίσετε ασαφή σημεία και δώστε στον ομιλητή να καταλάβει ότι τον ακούτε με προσοχή·
*Πείστε τον εαυτό σας ότι ο κάθε ομιλητής έχει κάτι σημαντικό να πει και αξίζει τον κόπο να τον ακούσετε. Μην υποκρίνεσθε ότι προσέχετε.
Αν οι συμβουλές αυτές εφαρμοσθούν, σίγουρα θα αυξηθεί ο βαθμός αυτοπεποίθησης του στελέχους, κάτι που από μόνο του μπορεί να είναι σημαντικός συντελεστής επιτυχίας.