Ψηφιακά έργα 2,5 δισ. δημοπρατούνται από την ΚτΠ εντός 2022

Νέο θεσμικό πλαίσιο για επιτάχυνση των έργων πληροφορικής ζητά η Κοινωνία της Πληροφορίας, τονίζει ο CEO Σταύρος Ασθενίδης σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr. Τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και η έλλειψη στελεχών στον κλάδο.

Ψηφιακά έργα 2,5 δισ. δημοπρατούνται από την ΚτΠ εντός 2022

Σε πυρετό δημοπρατήσεων βρίσκεται η Κοινωνία της Πληροφορίας, η οποία μέχρι το τέλος του έτους καλείται να δημοπρατήσει το 90% των 60 έργων που αφορούν τον πυλώνα Ψηφιακού Μετασχηματισμού του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΚτΠ μιλώντας στο Euro2day.gr τόνισε ότι αυτό το στοίχημα δεν πρέπει επ’ ουδενί να χαθεί. Για τον λόγο αυτό αποκάλυψε ότι η ΚτΠ έχει εισηγηθεί την ανάγκη διαμόρφωσης ενός νέου θεσμικού πλαισίου που θα επιταχύνει την ολοκλήρωση των έργων πληροφορικής. Όπως είπε, πρέπει να απλοποιηθούν διαδικασίες και μηχανισμοί, δίκαια και με διαφάνεια.

Μάλιστα μίλησε για την έλλειψη στελεχών στην αγορά της πληροφορικής, τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη στελέχωσης των εταιρειών προκειμένου να αντεπεξέλθουν στα σφιχτά χρονοδιαγράμματα και στις υψηλές απαιτήσεις των έργων που αναλαμβάνουν.

Πώς προχωρά η προετοιμασία και η δημοπράτηση των έργων του Σχεδίου Ανάκαμψης;

Η προετοιμασία για τη δημοπράτηση των έργων προχωρά με γοργούς ρυθμούς. Άλλωστε η πρόσφατη δέσμευση του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκου Πιερρακάκη ότι εντός του έτους θα δημοπρατηθεί το 90% των ψηφιακών έργων που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» δεν αφήνει περιθώρια για εφησυχασμούς. Αποτελεί μάλιστα για την Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. απαράβατο στόχο, καθώς ο ρόλος μας είναι καταλυτικός στην υλοποίηση αυτού του σχεδίου. Μέχρι το τέλος του έτους λοιπόν καλούμαστε να δημοπρατήσουμε το 90% των 60 έργων που αφορούν τον πυλώνα Ψηφιακού Μετασχηματισμού του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ.

Ποια είναι τα σημαντικότερα έργα που θα δημοπρατήσει η ΚτΠ;

Στο Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπεται ευρεία δέσμη ψηφιακών έργων, που αφορούν όλους τους τομείς της κοινωνίας και της οικονομίας. Έτσι λοιπόν αυτές οι ψηφιακές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες και συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μερίδιο των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, έχουν ως βασικό σκοπό την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της Υγείας, της Δικαιοσύνης, της Γεωργίας, του Τουρισμού, της Ναυτιλίας, των υποδομών Τηλεπικοινωνιών, των υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης κ.ά.

Προβλέπονται μεταξύ άλλων παρεμβάσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό:

  • Της υγείας με την ψηφιοποίηση των αρχείων του Συστήματος Δημόσιας Υγείας και την ενίσχυση της τηλεϊατρικής.
  • Της δικαιοσύνης με τη δημιουργία του Εθνικού Ολοκληρωμένου Συστήματος Ηλεκτρονικής Δικαιοσύνης (e-justice).
  • Της γεωργίας με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του γεωργικού τομέα αλλά και την εξωστρεφή γεωργία.
  • Του τουρισμού με το ενιαίο μητρώο τουριστικών επιχειρήσεων και τον ψηφιακό Μετασχηματισμό του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού.
  • Της Ναυτιλίας με το έργο της ψηφιοποίησης των αρχείων του Υπουργείου Ναυτιλίας.
  • Του Υπουργείου Εξωτερικών με το σύστημα υποστήριξης στρατηγικού και επιχειρησιακού προγραμματισμού, την ψηφιοποίηση των Διπλωματικών και Ιστορικών Αρχείων του, τον εκσυγχρονισμό κρυπτογραφικών ΤΠΕ υποδομών ασφαλείας και την πλατφόρμα Παγκόσμιου Ψηφιακού Κέντρου Πληροφοριών.

Παράλληλα στη μεγάλη αλυσίδα των ψηφιακών έργων περικλείονται και παρεμβάσεις, οι οποίες πρόκειται να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο τη σχέση του Δημόσιου Τομέα με τον πολίτη και τις επιχειρήσεις όπως είναι: οι Smart Cities (Έξυπνες Πόλεις), η Ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων CRMS, η Μεταρρύθμιση του Δημοσιονομικού Συστήματος στην Κεντρική Διοίκηση και τη λοιπή Γενική Κυβέρνηση (gov-ERP), τα Ψηφιακά μητρώα (eRegistries), το Νέο σύστημα δημόσιων συμβάσεων, η Κεντρική Επιχειρηματική Νοημοσύνη - BI.

Θα ήθελα επίσης να σημειώσω ότι στην ατζέντα του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», μεγάλο μερίδιο καταλαμβάνει και ο ψηφιακός μετασχηματισμός 100.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τη χρηματοδοτική υποστήριξη μέσω συστήματος κουπονιών (voucher) για τη δημιουργία/ανάπτυξη νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά και την αναβάθμιση ή αντικατάσταση τουλάχιστον 600.000 ταμειακών μηχανών, φορολογικών μηχανισμών ή παλαιών συστημάτων POS.

Τέλος, εξόχως σημαντικά είναι και τα έργα που έρχονται στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, της τεχνολογίας και των υποδομών όπως είναι:

  • Η ανάπτυξη δικτύων 5G κατά μήκος των σημαντικών ελληνικών αυτοκινητοδρόμων και των διασυνδέσεών τους με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς, καθώς και η δημιουργία εφαρμογών 5G.
  • Η δημιουργία υποθαλάσσιων καλωδίων οπτικών ινών στα ελληνικά νησιά, που θα συμπληρώνουν τις υφιστάμενες υποδομές.
  • Η προετοιμασία (καλωδίωση) περίπου 120.000 κτιρίων για εγκατάσταση οπτικών ινών μέχρι το σπίτι.
  • Δημιουργία υποδομών και παροχής υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους.
  • Προμήθεια Κεντρικών Νεφο-υπολογιστικών Υποδομών και Υπηρεσιών.

Θεωρείτε ότι η Ελλάδα θα καταφέρει να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις που θέτει το σχέδιο Ανάκαμψης;

Αυτό το στοίχημα, όπως έχω επανειλημμένα αναφέρει δεν πρέπει επ’ ουδενί να χαθεί. Είναι μια μοναδική ευκαιρία που όμοιά της δεν θα υπάρξει ξανά για τη χώρα. Πρέπει να ανέβουμε στο τρένο του ψηφιακού μετασχηματισμού και να ενισχύσουμε ουσιαστικά την πορεία της χώρας προς την 4η βιομηχανική επανάσταση. Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει σημαντική ψηφιακή πρόοδος, η οποία αποτυπώνεται με αριθμούς στην καθημερινότητα των πολιτών.

Είναι ενδεικτικά και συνάμα εντυπωσιακά τα στοιχεία που δείχνουν ότι ο αριθμός των ηλεκτρονικών συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν το 2021 ανήλθαν σε 564 εκατ. από τα 8 εκατ. που καταγράφηκαν το 2018. Αυτό είναι μια καλή αρχή, η οποία όμως απαιτεί και μια ανάλογη συνέχεια. Γι' αυτό και πρέπει να συνεχίσουμε με τον ίδιο και αν γίνεται με ακόμα γρηγορότερο ρυθμό τις ψηφιακές μεταρρυθμίσεις. Είναι θέμα που αφορά την ίδια την επιβίωση της χώρας καθώς πρόκειται για την προσαρμογή της στο διεθνές περιβάλλον και τη θέση της στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Στο χέρι μας είναι και έχουμε τις δυνατότητες να το καταφέρουμε.

Εκτιμάτε ότι οι εταιρείες του κλάδου έχουν το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό για να υποστηρίξουν τα πολλά και σύνθετα έργα του Μηχανισμού;

Η αλήθεια είναι ότι όλη η αγορά ψάχνει στελέχη. Αυτό είναι ένα γενικότερο πρόβλημα. Πάντως τα τελευταία χρόνια, με την κινητοποίηση του μηχανισμού και την εκθετική αύξηση των ψηφιακών έργων, έχει ενισχυθεί το ανθρώπινο δυναμικό στον ιδιωτικό τομέα. Οι εταιρείες, για να αντεπεξέλθουν στα σφιχτά χρονοδιαγράμματα και στις υψηλές απαιτήσεις των έργων που αναλαμβάνουν, κάνουν διαρκώς προσθήκες στελεχών. Όπως ακριβώς κάναμε και εμείς με εξειδικευμένες συνεργασίες και συμφωνίες με συμβούλους από την αγορά. Προχωρήσαμε στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού μας και πλέον έχουμε φτάσει τα 220 στελέχη, μαζί με τους συνεργάτες μας.

Αποτελεί το Ταμείο Ανάκαμψης ευκαιρία για ευρύτερες συνεργασίες μεταξύ Telecoms και εταιρειών Πληροφορικής;

Το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί μια ιδανική συγκυρία για όλη την αγορά, καθώς η διαθέσιμη χρηματοδότηση είναι μεγάλη και το πακέτο των έργων ιδιαίτερα απαιτητικό. Το ζητούμενο είναι λοιπόν τόσο εμείς όσο και οι εταιρείες να κινητοποιήσουμε όλους αυτούς τους πόρους που θα χρειαστούμε, έτσι ώστε να παραδώσουμε όλα αυτά τα έργα στον χρόνο και στην ποιότητα που απαιτείται. Διακρίνω μια ειλικρινή διάθεση συνεργασίας και προσδοκώ σε συνέργειες. Ούτως ή άλλως, η σύγκλιση μεταξύ τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής είναι κάτι πραγματικά εμφανές τα τελευταία χρόνια τόσο σε τεχνολογικό όσο και επιχειρηματικό επίπεδο. Υπό αυτό το πρίσμα, να τονίσουμε ότι ο στόχος μας είναι κοινός και είμαστε στην ίδια πλευρά για να κάνουμε το #TransformingGReece πραγματικότητα.

Έχετε προχωρήσει σε κάποιες αλλαγές στον τρόπο που δημοπρατούνται τα έργα, ώστε να επιταχύνουν τις σχετικές διαδικασίες;

Οι διαδικασίες ανάθεσης των έργων δεν μπορεί παρά να είναι σύμφωνες με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Έτσι, προσπαθούμε να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα που μας παρέχεται για επιτάχυνση των αντίστοιχων χρόνων, όπως επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης και χρήση δυνατοτήτων δημοσίων συμβάσεων όπως οι συμφωνίες-πλαίσιο. Δεν κρύβουμε πως έχουμε εισηγηθεί βέβαια την ανάγκη διαμόρφωσης ενός νέου θεσμικού πλαισίου που θα επιταχύνει την ολοκλήρωση των έργων πληροφορικής. Πρέπει να απλοποιηθούν διαδικασίες και μηχανισμοί, δίκαια και με διαφάνεια. Πρέπει η πολιτική ηγεσία και όλοι οι φορείς να εξετάσουμε και να βρούμε λύσεις από κοινού.

Επιβάλλεται επίσης να προχωρήσουμε:

  • Στην απλούστευση των δημόσιων συμβάσεων και της διαδικασίας πληρωμών, προκειμένου να τρέξουν τα έργα ΤΠΕ γρήγορα και χωρίς περιττή απώλεια πόρων.
  • Στις απαραίτητες παρεμβάσεις ώστε να μειωθούν οι πολύμηνες διαδικασίες που απαιτούνται για την πρόσληψη στελεχών στη Δημόσια Διοίκηση.
  • Στη διαρκή κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού, ώστε να αναβαθμίζονται οι δυνατότητες εξέλιξής τους και κατ’ επέκταση των υπηρεσιών που προσφέρει η Δημόσια Διοίκηση.
  • Στη βελτίωση των υφιστάμενων μισθολογικών παροχών καθώς και στη θέσπιση άλλων οικονομικών κινήτρων, για να γίνει και πάλι ο Δημόσιος Τομέας ελκυστικός εργοδότης για υψηλού επιπέδου στελεχιακό δυναμικό.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v