Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μισοάδειο ή μισογεμάτο ποτήρι στο έλλειμμα

Το πρωτογενές ισοζύγιο θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις, να εμφανίσει πλεόνασμα μέχρι 4,8 δισ. ευρώ φέτος. Όμως, το ποτήρι μπορεί να το δει κανείς είτε μισοάδειο είτε μισογεμάτο.

Μισοάδειο ή μισογεμάτο ποτήρι στο έλλειμμα
Ως γνωστόν, οι δημοσιονομικές επιδόσεις της χώρας θα κριθούν από την ικανότητά της να πιάσει τους στόχους για το πρωτογενές αποτέλεσμα που έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές.

Να υπενθυμίσουμε πως το ΔΝΤ προβλέπει ότι οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης, που δεν περιλαμβάνουν εκείνες για τόκους, θα ξεπεράσουν τα έσοδα κατά 1,5% του ΑΕΠ το 2012 και θα είναι ίσα βάρκα ίσα νερά το 2013.

Οι αναλυτές του ταμείου, ευθυγραμμιζόμενοι με τις προβλέψεις του αναθεωρημένου μνημονίου, προβλέπουν πρωτογενές πλεόνασμα ίσο με 1,5% του ΑΕΠ το 2014, 3% το 2015 και 4,5% του ΑΕΠ το 2016.

Όμως, ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας έδωσε χθες στη δημοσιότητα τα ταμειακά στοιχεία για το πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης σε μη ενοποιημένη βάση, που δείχνουν πλεόνασμα της τάξης των 434 εκατ. ευρώ το δωδεκάμηνο του 2012.

Το αντίστοιχο πρωτογενές έλλειμμα σε ταμειακή βάση είχε ανέλθει σε 3,5 δισ. το 2011.

Φυσικά, τα ανωτέρω στοιχεία υπολογίζονται σε ταμειακή βάση, ενώ το αποτέλεσμα κρίνεται από τα στοιχεία της γενικής κυβέρνησης σε δεδουλευμένη βάση.

Για να κατανοήσετε τη διαφορά, το πρωτογενές έλλειμμα σε δεδουλευμένη βάση ανήλθε σε 4,8 δισ. ευρώ το 2011 ή 2,3% του ΑΕΠ έναντι ελλείμματος 3,5 δισ. σε ταμειακή βάση.

Υπήρχε δηλαδή μια απόκλιση της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ περίπου μεταξύ των δύο λογιστικών προσεγγίσεων.

Αν υποθέσουμε ότι υπήρξε παρόμοια απόκλιση το 2012, τότε το πρωτογενές έλλειμμα σε δεδουλευμένη βάση θα διαμορφωθεί κοντά στο 1 δισ. ευρώ περίπου έναντι 2,9 δισ. ευρώ που είναι η επίσημη πρόβλεψη.

Αν ο συλλογισμός μας είναι σωστός, η δημοσιονομική προσαρμογή του 2013 ξεκινά με καλύτερους οιωνούς, έχοντας «προίκα» κάπου 1,9 δισ., που είναι η διαφορά του 1 δισ. ευρώ από τα 2,9 δισ. ευρώ του μνημονίου.

Με δεδομένο ότι λαμβάνονται περιοριστικά μέτρα ύψους 11 δισ. ευρώ το 2013, το πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης θα μπορούσε να εμφανίσει σημαντικό πλεόνασμα μέχρι 4,8 δισ. ευρώ, κατά την ταπεινή μας άποψη.

Στα 4,8 δισ. ευρώ καταλήγουμε, προσθέτοντας την πιθανή «προίκα» του 1,9 δισ. ευρώ του 2012 και τη διαφορά των 2,9 δισ. που έπρεπε να καλυφθεί με τα νέα μέτρα λιτότητας από το 2012 στο 2013, με βάση τις προβλέψεις του μνημονίου.

Όλα αυτά συνιστούν καλά νέα, αν φυσικά επιβεβαιωθούν, γιατί θα δείξουν ότι η δημοσιονομική προσαρμογή στην Ελλάδα έχει ξεπεράσει τις προβλέψεις του μνημονίου, συμβάλλοντας πιθανόν στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.

Όμως, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου συμβάλλει επίσης στην ύφεση της οικονομίας, υπό συνθήκες υποαπασχόλησης.

Θεωρητικά, λοιπόν, θα μπορούσε παρόμοιο πρωτογενές αποτέλεσμα να επιτευχθεί αν η οικονομία δεν επιβαρυνόταν τόσο πολύ και η ύφεση ήταν μικρότερη.

Προς την ίδια κατεύθυνση δείχνουν τα στοιχεία του ΔΝΤ, που εμφανίζουν την Ελλάδα να είχε πρωτογενές πλεόνασμα ίσο με 1,8% του ΑΕΠ το 2012 αν το τελευταίο αναπροσαρμοζόταν, λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας (cyclically adjusted primary balance). Το ΔΝΤ εκτιμά ότι το "κυκλικά προσαρμοσμένο" πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει σε 4,6% του ΑΕΠ το 2013!

Υπάρχει λοιπόν διπλό ανάγνωσμα αναφορικά με τη διαφαινόμενη θετική εξέλιξη στο πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης.

Άλλος μπορεί να τη δει ως μισογεμάτο ποτήρι κι άλλος μισοάδειο.


Dr. Money

*Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v