Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι σωστοί λογαριασμοί κάνουν καλούς φίλους!

Ένας λόγος που το ελληνικό σίριαλ ταλαιπωρεί τον λαό και τους εταίρους-δανειστές είναι ότι οι ιθύνοντες έπεσαν έξω στους υπολογισμούς τους. Θα ήταν καλό να μην επαναληφθεί με την επιμήκυνση.

Οι σωστοί λογαριασμοί κάνουν καλούς φίλους!
H ελληνική κυβέρνηση έχει υιοθετήσει στους υπολογισμούς του ελλείμματος των επόμενων χρόνων την επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής κατά 2 χρόνια.

Επομένως, έχει εγκαταλείψει τις ιδέες περί επιμονής στην εφαρμογή του προγράμματος την περίοδο 2013-2014 που είχαν μερικοί αξιωματούχοι του υπουργείου οικονομικών πριν από λίγο καιρό.

Η τρόικα εμφανίζεται επίσης να σιγοντάρει την επιμήκυνση, όπως προκύπτει από το κείμενο του μνημονίου που διέρρευσε, το ΔΝΤ την αποδέχεται, ενώ η Ε.Ε. προσπαθεί να κρατήσει τα προσχήματα, επικαλούμενη την έκθεση της τρόικας.

Σε κάθε περίπτωση, προκύπτει ένα χρηματοδοτικό κενό, κοινώς απαιτούνται περισσότερα χρήματα για τη χρηματοδότηση του ελληνικού δημοσιονομικού ελλείμματος μέχρι και το 2016, που θα πρέπει να καλυφθεί.

Αν όμως κρίνει κανείς από τα νούμερα που ακούγονται κατά καιρούς τόσο από επίσημα χείλη, π.χ. από τον υπουργό οικονομικών Γ. Στουρνάρα, όσο και από τις ανεπίσημες διαρροές Ευρωπαίων αξιωματούχων, ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος να επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος, που η χώρα πλήρωσε και πληρώνει πολύ ακριβά.

Στην προκειμένη περίπτωση, τυχόν λανθασμένη εκτίμηση ως προς το ύψος του χρηματοδοτικού κενού μπορεί κάλλιστα να βάλει τη χώρα σε νέες περιπέτειες την επόμενη χρονιά ή τα επόμενα χρόνια, καθώς ίσως βρεθεί στη δυσάρεστη θέση να αναζητά επιπλέον χρήματα.

Υπάρχουν ήδη τέτοια παραδείγματα, και δεν αναφερόμαστε στην αποτυχία του πρώτου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής.

Αν ρίξει κανείς μια ματιά στις προβλέψεις για τα προσδοκώμενα έσοδα από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, θα το διαπιστώσει.

Υπενθυμίζουμε ότι η σύνοδος κορυφής της Ε.Ε. τον Μάρτιο του 2011 αποφάσισε να καταστήσει πιο ευνοϊκούς τους όρους δανεισμού της Ελλάδας από την Ε.Ε., π.χ. να μειώσει το spread και να επιμηκύνει τη ζωή των διακρατικών δανείων από χώρες-μέλη, με αντάλλαγμα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 50 δισ. ευρώ.

Δεν χρειάστηκε να περάσει πολύς καιρός, μόλις λίγοι μήνες, για να διαπιστώσουν οι πιστωτές ότι ο στόχος ήταν μη ρεαλιστικός.

Στο μνημόνιο ΙΙ, που υπογράφηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, ο στόχος των 50 δισ. ευρώ παρέμεινε, αλλά ο χρονικός ορίζοντας επεκτάθηκε μέχρι το 2020.

Πολύ φοβόμαστε ότι το ίδιο θα μπορούσε να επαναληφθεί σύντομα με τον υπολογισμό των επιπλέον χρημάτων που χρειάζονται για να χρηματοδοτηθεί η επίτευξη των στόχων για το έλλειμμα το 2016 αντί το 2014.

Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του κ. Στουρνάρα, η επιπρόσθετη χρηματοδότηση που θα χρειαστεί για τη διετή επιμήκυνση κυμαίνεται μεταξύ των 10 και των 15 δισ. ευρώ -αν θυμόμαστε σωστά-, ενώ άλλοι την ανεβάζουν στα 18 και στα 20 δισ. ευρώ.

Όμως, οι δικοί μας υπολογισμοί δίνουν άλλα νούμερα, και εξηγούμαστε.

Κατ’ αρχάς, υπάρχει η πιθανή απόκλιση του ελλείμματος από τους στόχους που έχουν τεθεί στο μνημόνιο ΙΙ.

Το μνημόνιο ΙΙ προβλέπει πρωτογενές έλλειμμα ίσο με 1% του ΑΕΠ φέτος, πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,8% του ΑΕΠ το 2013 και σταθερό στο 4,5% του ΑΕΠ από το 2014 και μετά.

Τα νούμερα αναφέρονται σε πρωτογενές έλλειμμα ύψους 2 δισ. ευρώ το 2013 και σε πλεόνασμα 3,6 δισ. ευρώ το 2013 και 9,5 δισ. από το 2014 και μετά.

Κοινώς, το σωρευτικό πρωτογενές πλεόνασμα της περιόδου 2012-2016, στο οποίο δεν περιλαμβάνονται οι πληρωμές για τόκους, ανέρχεται σε 30 δισ. ευρώ περίπου.

Ήδη γνωρίζουμε ότι το φετινό πρωτογενές έλλειμμα θα κυμανθεί στα 2,5 - 3 δισ. ευρώ, δηλαδή θα υπάρξει μια μικρή υπέρβαση της τάξης του 0,5 με 1 δισ. ευρώ.

Επιπλέον, οι νέες εκτιμήσεις θέλουν το πρωτογενές πλεόνασμα της επόμενης χρονιάς να ανέρχεται στα 2 δισ. ευρώ, ενώ δεν αποκλείουν να αποδειχθεί μικρότερο.

Με άλλα λόγια, θα υπάρξει απόκλιση 1,6 δισ. ευρώ από τον στόχο στην καλύτερη των περιπτώσεων το 2013.

Κοινώς, η απόκλιση ανέρχεται σε 2,1 δισ. ευρώ στην καλύτερη περίπτωση τη διετία 2012-2013, ενώ μπορεί κάλλιστα να φθάσει και να ξεπεράσει τα 3 δισ.

Επιπλέον, αν κάποιος θεωρήσει ρεαλιστικά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 4,5% του ΑΕΠ το 2016 και όχι το 2014 και επιπλέον πως θα κυμανθεί μεταξύ των 4 και των 6 δισ. ευρώ το 2014 και το 2015 αντίστοιχα, η απόκλιση της διετίας 2015-2016 ανέρχεται στα 9 δισ. ευρώ.

Με άλλα λόγια, τα επιπλέον χρήματα που απαιτούνται για την περίοδο 2012-2016, με βάση τις ανωτέρω εκτιμήσεις, ξεκινούν από τα 11 δισ. ευρώ και ανεβαίνουν στα 12 δισ. και πλέον.

Όμως, το μνημόνιο ΙΙ προβλέπει επίσης ότι τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις θα ανέλθουν σε 24 δισ. ευρώ μέχρι και το 2016.

Παρά τις κυβερνητικές φιλοδοξίες, ο ανωτέρω στόχος δεν μπορεί να θεωρηθεί ρεαλιστικός.

Το πιο πιθανό είναι να υπάρξει υστέρηση σε σχέση με τον στόχο, που μπορεί να κυμαίνεται από τα 10 μέχρι τα 14 δισ. ευρώ.

Αν η ανωτέρω υστέρηση προστεθεί στα 11-12 δισ. ευρώ μίνιμουμ από την απόκλιση στο πρωτογενές αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης, προκύπτει χρηματοδοτικό κενό ύψους 21-22 με 25-27 δισ. ευρώ.

Όμως, η μπάλα δεν σταματάει εδώ.

Το μνημόνιο ΙΙ προβλέπει επίσης ότι η Ελλάδα θα μπορεί να βγει στις αγορές και να δανειστεί 10 δισ. ευρώ την περίοδο 2015-2016.

Μερικοί θεωρούν κάτι τέτοιο ανέφικτο, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι θα μπορέσει να δανειστεί τα μισά.

Αν λοιπόν προσθέσουμε 5 δισ. ευρώ στον συνολικό λογαριασμό, η έξτρα χρηματοδότηση που θα χρειαστεί η χώρα μέχρι και το 2016 ξεκινά από τα 26-27 δισ. και φθάνει τα 30-32 δισ. ευρώ στην καλύτερη των περιπτώσεων.

Αν μάλιστα υποθέσουμε ότι δεν θα μπορεί να βγει στις αγορές τη διετία 2015-2016, τότε το χρηματοδοτικό κενό της διετούς δημοσιονομικής επιμήκυνσης ξεκινά από τα 31-32 δισ. και φθάνει τα 35-37 δισ. ευρώ.

Αυτά τα ποσά είναι πιο κοντά στα 30 δισ. ευρώ που φέρεται να αναφέρθηκαν στη χθεσινή συνεδρίαση του euro working group, όπως μετέδωσε η Wall Street Journal.

Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους, λέει ο λαός.

Έτσι θα πρέπει να γίνει και εδώ με τον λογαριασμό της έξτρα χρηματοδότησης, για να αποφύγουμε ως χώρα νέα σίριαλ στο μέλλον.

Dr. Money


*Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v