Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο τρίγωνο του Επικουρικού Κεφαλαίου!

Οι ασφαλιστικές και οι δικηγόροι έχουν βγάλει τα μαχαίρια με αφορμή τροπολογία για τα οικονομικά του Επικουρικού Κεφαλαίου ασφάλισης ευθύνης από τροχαία. Υπάρχουν όμως κι οι ασφαλισμένοι.

Στο τρίγωνο του Επικουρικού Κεφαλαίου!
Έναν χρόνο μετά την αντιπαράθεση ασφαλιστικών εταιρειών και των δικηγορικών συλλόγων της χώρας, με αφορμή τροπολογία που έβαζε πλαφόν στις αποζημιώσεις ευθύνης του Επικουρικού Κεφαλαίου για τροχαία ατυχήματα, το θέμα επανέρχεται.

Αφορμή η κατάθεση τροπολογίας του υπουργείου οικονομικών για την αντιμετώπιση των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει το Επικουρικό Κεφάλαιο ασφάλισης ευθύνης από ατυχήματα αυτοκινήτων.

Υπενθυμίζεται ότι το Επικουρικό είναι ΝΠΙΔ (νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου) και ιδρύθηκε με βάση κοινοτική οδηγία για να καλύψει ένα σοβαρό κενό στην ασφάλιση που προκαλείται από ανασφάλιστα ή άγνωστα αυτοκίνητα.

Όμως, η ελληνική πολιτεία φρόντισε να το επιβαρύνει επίσης με τις αποζημιώσεις που σχετίζονται με ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν πτωχεύσει ή των οποίων η άδεια λειτουργίας έχει ανακληθεί, χωρίς να θεσπίσει όρια αποζημιώσεων.

Το αποτέλεσμα ήταν να επιβαρυνθεί το Επικουρικό αφού βρέθηκε να έχει εκτιμώμενες υποχρεώσεις ύψους 600-700 εκατ. ευρώ και ετήσια έσοδα 70 εκατ. ευρώ περίπου, με αποτέλεσμα να αδυνατεί να πληρώνει τις αποζημιώσεις στην ώρα τους.

Υπενθυμίζεται ότι τα έσοδα του Επικουρικού προέρχονται από την εισφορά που πληρώνουν οι ασφαλισμένοι και οι ασφαλιστικές εταιρείες και η οποία επιβαρύνει τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων.

Αν λοιπόν δεν τεθεί ένα όριο στα λεφτά που δαπανά το Επικουρικό για αποζημιώσεις, οι ασφαλισμένοι και οι εταιρείες του κλάδου θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερα για να αυξηθούν τα έσοδα του Επικουρικού, σε μια δύσκολη οικονομικά συγκυρία, ή το τελευταίο να οδηγηθεί σε εκκαθάριση.

Υπό αυτές τις συνθήκες, το υπουργείο οικονομικών προωθεί τροπολογία που βάζει πλαφόν στις αποζημιώσεις για ποσά άνω των 100 χιλ. ευρώ και κλιμακώνει την κάλυψη για μικρότερα ποσά από το 70% έως το 90% της αποζημίωσης.

Αν πιστέψουμε την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, το πλαφόν των 100 χιλ. ευρώ αφορά το 2% των διεκδικούμενων αποζημιώσεων.

Το συγκεκριμένο πλαφόν αφορά μόνο τις αποζημιώσεις προς ασφαλισμένους που έχουν αξιώσεις από ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν πτωχεύσει ή των οποίων η άδεια λειτουργίας έχει ανακληθεί.

Η ρύθμιση προβλέπει την πλήρη αποζημίωση για οικονομική και ηθική βλάβη από ατυχήματα που προκαλούνται από ανασφάλιστα ή άγνωστα αυτοκίνητα.

Ασφαλώς, τα πράγματα θα ήταν καλύτερα για το Επικουρικό Κεφάλαιο και τις υγιείς ασφαλιστικές εταιρείες αν η εποπτεία του ασφαλιστικού κλάδου από την πολιτεία ήταν πιο αποτελεσματική.

Σε αυτό το σημείο οι δικηγορικοί σύλλογοι της χώρας έχουν δίκιο.

Όμως, ακόμη μεγαλύτερο σημείο τριβής είναι η βούληση του νομοθέτη να μην καταβάλλεται αποζημίωση για την ψυχική οδύνη και την ανακούφιση του πόνου των συγγενών του θύματος, παρότι επιτρέπει την ικανοποίηση των οικονομικών τους αξιώσεων.

Οι ασφαλιστικές εταιρείες επικροτούν την πρόταση, ισχυριζόμενες ότι αφενός είναι δύσκολο να τιμολογήσουν το συγκεκριμένο ρίσκο και αφετέρου κάτι τέτοιο δεν ισχύει στο εξωτερικό.

Από την άλλη μεριά, οι δικηγόροι ισχυρίζονται ότι κάτι τέτοιο θα πλήξει «την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς», κλονίζοντας την εμπιστοσύνη των ασφαλισμένων, ιδίως αν η ρύθμιση ισχύσει για εκκρεμείς δίκες, στις οποίες δεν υπάρχουν τελεσίδικες αποφάσεις.

Αν και οι δύο πλευρές, ασφαλιστικές εταιρείες και δικηγορικοί σύλλογοι, επικαλούνται διάφορα επιχειρήματα για να ενισχύσουν τις θέσεις τους, είναι προφανές ότι η αντιπαράθεση γίνεται για την ταμπακιέρα των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε αποζημιώσεις από τροχαία που επιδικάζουν τα δικαστήρια.

Οι μεν ασφαλιστικές θέλουν να περιοριστούν γιατί προκαλούν αιμορραγία στις ίδιες και το Επικουρικό Κεφάλαιο, οι δε δικηγόροι να συνεχιστεί το σημερινό καθεστώς αμοιβών, θέτοντας θέμα θεσμικών παρεμβάσεων, που είναι σίγουρο ότι θα έχουν αποτέλεσμα, αν έχουν, μεσομακροπρόθεσμα.

Εδώ θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι δεν έχουμε ακόμη ακούσει την τοποθέτηση των καταναλωτικών οργανώσεων επί του θέματος.

Εν πάση περιπτώσει, η ζυγαριά γέρνει προς την πλευρά των ασφαλιστικών και του Επικουρικού Κεφαλαίου στη συγκεκριμένη περίπτωση, κατά την ταπεινή μας άποψη.

Όμως, δεν θα μας εξέπληττε καθόλου αν η υιοθέτηση του συνόλου της προωθούμενης ρύθμισης για το πλαφόν στις αποζημιώσεις που σχετίζονται με εταιρείες των οποίων η άδεια έχει ανακληθεί και η μη καταβολή αποζημιώσεων για ψυχική οδύνη δεν αποδειχθεί αρκετή για την εξυγίανση των οικονομικών του Επικουρικού.

Dr. Money


*Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v