Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η κρυφή (;) ατζέντα των δανειστών μας!

Η διακοπή των συνομιλιών μεταξύ της τρόικας και της κυβέρνησης για το νέο πακέτο λιτότητας έδωσε την αφορμή για διάφορα σενάρια. Παρ’ όλα όσα λέγονται, το κυρίαρχο είναι ένα.

Η κρυφή (;) ατζέντα των δανειστών μας!
Καλώς ή κακώς ορισμένα πράγματα, όχι όλα, έχουν προαποφασισθεί από τους δανειστές για μας και κάποιοι στην κυβέρνηση θα πρέπει να το γνωρίζουν.

Ας καταθέσουμε λοιπόν την δική μας πληροφόρηση για τα θέματα του πακέτου, της επόμενης δόσης και της επιμήκυνσης και πως θα εξελιχθούν τις επόμενες εβδομάδες.

Δεν βάζουμε στοίχημα ότι τα πράγματα θα εξελιχθούν ακριβώς έτσι, αν και οι πηγές μας ήταν τόσο σίγουρες που μας προκάλεσαν να βάλουμε στοίχημα όταν εκφράσαμε κάποιες αμφιβολίες.

Κατ’ αρχάς είναι αλήθεια ότι υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ του εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ στο θέμα της φερεγγυότητας του ελληνικού χρέους αυτή την στιγμή.

Για το ΔΝΤ, η προσγείωση του δημοσίου χρέους στο 120% του ΑΕΠ και χαμηλότερα είναι σημαντική, καθότι άπτεται της χρηματοδότησης της Ελλάδας από το Ταμείο.

Γι’ αυτό το ΔΝΤ ασκεί διακριτικές πιέσεις εδώ και καιρό στην ΕΕ για την λήψη αποφάσεων που θα μείωναν το ελληνικό δημόσιο χρέος κάτω από το 120% του ΑΕΠ το 2020.

Αλλωστε δεν του κοστίζει τίποτε. Τα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα δεν πρόκειται να θιγούν.

Ομως, η συγκεκριμένη θέση του ΔΝΤ συμβαδίζει με τις ελληνικές θέσεις και συμφέροντα και τυγχάνει διακριτικής στήριξης από την αμερικανική πλευρά.

Δεν είναι τυχαίο ότι στις 12 προτάσεις που τέθηκαν υπόψη του Μάριο Ντράγκι και των υπολοίπων υψηλόβαθμων στελεχών της ΕΚΤ κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού με το οικονομικό επιτελείο και τους συμβούλους του στη Φρανκφούρτη, υπήρχαν κάποιες που απέβλεπαν στη χρηματοδότηση της δημοσιονομικής επιμήκυνσης και της απομείωσης του χρέους.

Όμως, τόσο το ΔΝΤ όσο και η ΕΕ γνωρίζουν ότι θα πρέπει να κατασταλάξουν σε κάποιο σημείο σ’ ένα κοινά αποδεκτό τρόπο υπολογισμού της φερεγγυότητας του ελληνικού χρέους (DSA) και να το συμπεριλάβουν στην έκθεση.

Όμως, ακόμη κι αν κατέληγαν σε συμφωνία με την ελληνική πλευρά για τα μέτρα που θα συνιστούν το πακέτο των 13,5 δισ. ευρώ, θα έπρεπε να προχωρήσουν σε αναπροσαρμογές της μελέτης φερεγγυότητας του ελληνικού χρέους σε περίπτωση επιμήκυνσης της δημοσιονομικής προσαρμογής.

Η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται, για οικονομικούς και πολιτικούς λόγους, να θέσει το ζήτημα στη Σύνοδο Κορυφής της 18ης Οκτωβρίου.

Ως τότε θα πρέπει φυσικά να έχει κλείσει το πακέτο των επώδυνων μέτρων και να έχει ψηφισθεί από την Βουλή και να έχουν προωθηθεί κάποιες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

Μ’ αυτό τον τρόπο οι πιστωτές θα μπορούν να δικαιολογήσουν την απόφαση υπέρ της επιμήκυνσης προβάλλοντας το επιχείρημα ότι η κυβέρνηση Σαμαρά υλοποιεί τις δεσμεύσεις της χώρας απέναντι στους δανειστές της.

Με άλλα λόγια δεν υπάρχει λόγος να δοθεί στη δημοσιότητα η πλήρης έκθεση της τρόικας με την ανάλυση για την φερεγγυότητα του ελληνικού χρέους από την στιγμή που θα τροποποιηθεί λόγω επιμήκυνσης.

Δεν υπάρχει λόγος να δοθεί για μια ακόμα παράμετρο.

Ακόμη κι αν το πακέτο των 13,5 δισ. ευρώ εγκριθεί από την Βουλή και το ΔΝΤ υποχωρήσει από τις τωρινές θέσεις του συγκλίνοντας με τις πιο ευνοϊκές υποθέσεις της ΕΕ, το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα παραμείνει πάνω από 120% του ΑΕΠ.

Σε μια τέτοια περίπτωση, η δημοσιοποίηση θα προκαλούσε αναταραχή στις αγορές και η ΕΕ θα καλείτο να δώσει λύση ή να ρισκάρει επιδείνωση της κρίσης χρέους.

Λύση που ακόμη κι αν δινόταν θα ήταν πρακτικά ημιτελής αν δεν λάμβανε υπόψη την επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής στην Ελλάδα και θα προκαλούσε την κυβέρνηση Ομπάμα.

Επιπλέον, η αναταραχή στις παγκόσμιες αγορές θα προκαλούσε την αντίδραση της αμερικανικής πλευράς και κυρίως της κυβέρνησης Ομπάμα που δεν επιθυμεί κάτι τέτοιο πριν τις προεδρικές εκλογές της 6ης Νοεμβρίου.

Για να μην πολυλογούμε, οι συγκλίνουσες πληροφορίες θέλουν την τρόικα να μην συντάσσει και να μην δημοσιοποιεί την έκθεση για την Ελλάδα μέχρι τις 18 Οκτωβρίου, αφού ο σχεδιασμός προβλέπει την υποβολή επίσημου αιτήματος για επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής από ελληνικής πλευράς και θετικής αποδοχής του από τους ηγέτες της ΕΕ.

Όμως, δεν υπάρχει λόγος να δημοσιοποιηθεί η έκθεση της τρόικας ούτε το διάστημα πριν τις αμερικανικές εκλογές 6 Νοεμβρίου, ρισκάροντας την αρνητική αντίδραση των αγορών.

Αν χρειασθεί δεν αποκλείεται να αποτραπεί η δημοσίευση για «τεχνοκρατικούς λόγους» με το ΔΝΤ, στο οποίο η αμερικανική πλευρά ασκεί επιρροή, να προβάλλει αντιρρήσεις για όσο διάστημα χρειασθεί.

Ως εκ τούτου η έκθεση πάει για Νοέμβριο και μαζί της καθυστερεί η εκταμίευση της επόμενης δόσης των 31,3 δισ. ευρώ με ότι αρνητικό αυτό συνεπάγεται για την ελληνική οικονομία.

Αυτή είναι η «κρυφή» ατζέντα, μέσα-έξω, εκείνων που αποφασίζουν σύμφωνα με τους επαΐοντες και φυσικά συμβαδίζει με το άρθρο του Reuters την Παρασκευή για τον ρόλο των αμερικανικών εκλογών στην όλη διαδικασία.

Φαίνεται λοιπόν ότι οι αμερικανικές εκλογές παίζουν μεγαλύτερο ρόλο απ’ αυτό που περίμεναν πολλοί με προεξάρχουσα την ελληνική πλευρά και κυρίως κύκλους του υπουργείου οικονομικών που επέμεναν να βλέπουν τα πράγματα από την δική μας οπτική γωνία και να εκπέμπουν αβάσιμη αισιοδοξία για την έκθεση, την δόση κ.τλ.

Dr. Money


*Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v