Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δυο λάθη κι ένα δίκιο στον κ. Κατσάμπα!

Η δημόσια τοποθέτηση του κ. Κατσάμπα, εκπροσώπου της Ελλάδας στο ΔΝΤ, στο θέμα της έξτρα χρηματοδότησης της χώρας μέχρι το 2020 ήταν άκαιρη και λανθασμένη. Όμως, δεν ήταν η μόνη.

Δυο λάθη κι ένα δίκιο στον κ. Κατσάμπα!
Φωτιές άναψε χθες ο Αθανάσιος Κατσάμπας, εκπρόσωπος της Ελλάδας στο ΔΝΤ, με τις δηλώσεις που έκανε στη Wall Street Journal (WSJ) και στον Κώστα Πάρη σχετικά με το ελληνικό πρόγραμμα προσαρμογής.

Για την Ιστορία, θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο κ. Κατσάμπας ήταν επί χρόνια στέλεχος του ΔΝΤ πριν συνταξιοδοτηθεί.

Η σχέση εμπιστοσύνης που είχε με τον πρώην πρωθυπουργό Λ. Παπαδήμο φαίνεται ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην τοποθέτησή του στο πόστο του εκπροσώπου της Ελλάδας στο ΔΝΤ, διαδεχόμενος τον Παναγιώτη Ρουμελιώτη.

Κοιτάζοντας προσεκτικά το περιεχόμενο των δηλώσεων του κ. Κατσάμπα θα πρέπει κανείς να παραδεχθεί ότι δεν εμπεριέχουν ανακρίβειες, εκτός από μία που ελάχιστοι πρόσεξαν.

Κατ’ αρχάς, όλοι συμφωνούν ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος δεν είναι φερέγγυο με τα σημερινά δεδομένα υπό την αυθαίρετη έννοια ότι δεν υποχωρεί στο 120% του ΑΕΠ ή χαμηλότερα το 2020.

Για να επανέλθει το δημόσιο χρέος σε τροχιά φερεγγυότητας (κι όχι βιωσιμότητας, αφού δεν έχει νόημα το χρέος να είναι βιώσιμο), κάτι που ενδιαφέρει σφόδρα το ΔΝΤ, θα πρέπει είτε να μειωθεί είτε να εξασφαλιστεί επιπρόσθετη χρηματοδότηση μέχρι το 2020.

Διαφορετικές πηγές συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι το Ταμείο ανεβάζει τις έξτρα χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας για την περίοδο μέχρι το 2020 σε 30 δισ. ευρώ και άνω.

Για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι, το επιπλέον ποσό ξεκινά από τα 30 δισ. και φθάνει τα 50 δισ. ευρώ για να διατηρηθεί ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ στο 120% το 2020, σύμφωνα με ανεπίσημες εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Πρόκειται για μεγάλα ποσά.

Εναλλακτικά, το ελληνικό δημόσιο χρέος θα έπρεπε να μειωθεί μέσω μιας νέας αναδιάρθρωσης.

Ως γνωστόν, μεγάλο μέρος του βρίσκεται σε χέρια κρατών και θεσμικών οργάνων, π.χ. της ΕΚΤ, μετά την αναδιάρθρωση του χρέους που βρισκόταν στα χέρια ιδιωτών (PSI).

Το ποσοστό αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω υπό φυσιολογικές συνθήκες, όταν δηλαδή αρχίσουν να ρέουν οι δόσεις προς τη χώρα.

Επιπλέον, τα νέα ελληνικά ομόλογα ονομαστικής αξίας 65 δισ. ευρώ περίπου που εκδόθηκαν στο πλαίσιο του PSI διέπονται από το βρετανικό δίκαιο, περιπλέκοντας οποιαδήποτε νέα αναδιάρθρωση.

Επομένως, μια αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους που βρίσκεται στην κατοχή κρατικών και διεθνών αρχών δεν μπορεί να αποκλειστεί αν στόχος είναι η αποκατάσταση της φερεγγυότητας της Ελλάδας.

Τα ανωτέρω δεν συνιστούν νέο, ούτε είναι η πρώτη φορά που διατυπώνονται.

Υπό αυτήν την έννοια, ο κ. Κατσάμπας δεν είπε τίποτε καινούργιο.

Όμως, ο ίδιος θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτικός και όφειλε να γνωρίζει ως εκπρόσωπος της Ελλάδας στο ΔΝΤ ότι η κατάσταση είναι ρευστή και κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον της και για το μέλλον της ευρωζώνης αναμένεται να ληφθούν τις επόμενες εβδομάδες.

Ανάμεσα σε αυτές συμπεριλαμβάνονται κι εκείνες για την ανακούφιση υπερχρεωμένων χωρών από το χρέος μέσω του δημόσιου τομέα.

Η πιθανή μελλοντική ανάληψη από το ESM του τμήματος του χρέους που προκύπτει από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών είναι ένα παράδειγμα.

Επομένως, τέτοιες δημόσιες τοποθετήσεις, όπως του κ. Κατσάμπα, σε μια περίοδο όπου η κρίση χρέους στην ευρωζώνη βρίσκεται σε ύφεση, δεν βοηθούν κανέναν και ιδίως την Ελλάδα.

Όμως, ο κ. Κατσάμπας διατύπωσε επίσης μια άποψη σχετικά με την επέκταση της αποπληρωμής των δανείων που έχει λάβει η Ελλάδα από το ΔΝΤ, η οποία είναι λανθασμένη με βάση τα στοιχεία του ΔΝΤ.

"Η επέκταση της αποπληρωμής των δανείων από το ΔΝΤ είναι αδύνατη, καθώς οι όροι και οι προϋποθέσεις των δανείων του ΔΝΤ σε όλες τις χώρες βασίζονται σε κανόνες που είναι αδιαπραγμάτευτοι", σύμφωνα με τον κ. Κατσάμπα, ανέφερε χθες το Euro2day.

Όμως, παρά τα λεγόμενα του κ. Κατσάμπα, υπάρχουν αρκετά παραδείγματα χωρών, π.χ. η Σερβία, η Τουρκία, η Γουατεμάλα, στις οποίες το ΔΝΤ προχώρησε σε επέκταση της αποπληρωμής των δανείων που είχαν λάβει, όπως προκύπτει από στοιχεία που παρατίθενται σε μελέτη του ΔΝΤ.

Κοντολογής, ήταν λάθος του κ. Κατσάμπα να τοποθετηθεί δημοσίως στο θέμα της έξτρα χρηματοδότησης της Ελλάδας, παρότι τα λεγόμενά του αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα.

Αποδεικνύεται επίσης λανθασμένη η άποψή του ότι το ΔΝΤ δεν επεκτείνει την αποπληρωμή των δανείων που έχει ήδη δώσει.

Dr. Money


*Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης
.





Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v