Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποιοι κλάδοι αντέχουν στην κρίση

Όλοι οι κλάδοι δεν είναι ίδιοι. Άλλοι τα πάνε καλύτερα σε περιόδους κρίσης και αυξημένης αβεβαιότητας κι άλλοι χειρότερα. Στην τωρινή φάση που χαρακτηρίζεται από την πιστωτική κρίση κάποιοι έχουν τα φόντα να ξεχωρίσουν χρηματιστηριακά.

Ποιοι κλάδοι αντέχουν στην κρίση
Η συντονισμένη παρέμβαση των μεγάλων κεντρικών τραπεζών για την τόνωση της ρευστότητας στις πιστωτικές αγορές βοήθησε στην αντιστάθμιση των άσχημων εντυπώσεων που άφησε η Fed την Τρίτη.

Οι χρηματιστηριακές αγορές αντέδρασαν ανοδικά, αντισταθμίζοντας τις απώλειες της Τρίτης που τουλάχιστον στη Wall Street οφείλονταν στη μείωση του βασικού επιτοκίου της Fed στο 4,25% από 4,5% και όχι στο 4% όπως επιθυμούσαν οι αγορές.

Είναι όμως μάλλον απίθανο η συντονισμένη παρέμβαση των κεντρικών τραπεζών να βάλει τέρμα στην έλλειψη εμπιστοσύνης που παρατηρείται ανάμεσα σε αντισυμβαλλόμενα μέρη, π.χ. τράπεζες, και να κάνει πιο χαλαρά τα κριτήρια δανειοδότησης των τραπεζών.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον η επιλογή των κλάδων που μπορούν να υπεραποδόσουν σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά αποτελεί έναν τρόπο άμυνας.

Ένας τρόπος είναι να επιλέξει κάποιος εκείνους τους κλάδους που δεν τα πήγαν καλά τα προηγούμενα χρόνια όταν επικρατούσε ευφορία, η παγκόσμια οικονομία αναπτυσσόταν με ταχείς ρυθμούς και οι αγορές ανέβαιναν.

Αν κάποιος επικεντρωθεί στην ευρωζώνη θα διαπιστώσει ότι οι κλάδοι με τις καλύτερες χρηματιστηριακές αποδόσεις από τον Μάρτιο του 2003 μέχρι σήμερα ήταν οι κατασκευές, οι επιχειρήσεις κοινής ωφελείας, των βιομηχανικών αγαθών, των χημικών, των αυτοκινήτων και φυσικά των βασικών πηγών (basic resources).

Από τον Μάρτιο του 2003 αυτοί οι κλάδοι κατέγραψαν κέρδη μεγαλύτερα του 200%.

Όμως, υπήρξαν άλλοι κλάδοι που υστέρησαν.

Τελευταίος σε απόδοση στην Ευρώπη ήταν ο κλάδος της υγείας και ακολούθησαν οι κλάδοι των ΜΜΕ και του πετρελαίου, της τεχνολογίας, των τροφίμων και αναψυκτικών.

Αν λοιπόν κάποιος θεωρήσει ότι η πιστωτική κρίση θα διαρκέσει, μια πρώτη επιλογή για να τοποθετήσει μέρος των χρημάτων του είναι ο κλάδος υγείας (healthcare).

Το αρνητικό με τον συγκεκριμένο είναι ότι αρκετές μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρίες αντλούν σημαντικό μέρος των εσόδων τους από την αμερικανική αγορά, με αποτέλεσμα τα έσοδά τους και τα κέρδη τους να πλήττονται από τη διολίσθηση του δολαρίου έναντι του ευρώ.

Όμως, σε περιόδους κρίσης έχει επίσης μεγάλη σημασία πόσο φθηνός είναι ένας κλάδος, αφού οι αποτιμήσεις έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα σε σχέση με άλλες περιόδους, όπου η δυναμική (momentum) έχει τον πρώτο λόγο.

Αν λοιπόν ρίξει κάποιος μια ματιά στα Ρ/Ε των ευρωπαϊκών κλάδων με βάση τα ομαλοποιημένα (normalized) κέρδη και τα συγκρίνει με το μέσο Ρ/Ε των ιδίων τα τελευταία 22 χρόνια, θα διαπιστώσει ότι ο πιο φθηνός κλάδος είναι της κινητής τηλεφωνίας ο οποίος όμως δεν υφίσταται πλέον στην Ελλάδα μετά την ουσιαστική έξοδο της Cosmote από τη Σοφοκλέους.

Ακολουθεί ο πετρελαϊκός κλάδος, οι ασφάλειες ζωής και οι εταιρίες γενικών ασφαλειών, το real estate (!), οι φαρμακοβιομηχανίες, οι εταιρίες βιοτεχνολογίας και οι τράπεζες.

Αντίθετα, πολύ ακριβoί σε σχέση με το μέσο Ρ/Ε τους από το 1985 μέχρι σήμερα είναι οι κλάδοι των εταιριών κατασκευής μηχανημάτων και υπηρεσιών για τις πετρελαϊκές εταιρίες.

Στην ίδια κατηγορία ανήκουν οι εταιρίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, των βιομηχανικών μετάλλων, της υγείας, των ηλεκτρονικών, των αυτοκινήτων και η καπνοβιομηχανία, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Merrill Lynch.

Από μια πρώτη ματιά, ο κλάδος της υγείας θα μπορούσε να είναι ο πρώτος υποψήφιος για υπεραπόδοση παρά το γεγονός ότι δεν είναι φθηνός, ιδίως αν το δολάριο ανέκαμπτε έναντι του ευρώ.

Σοβαρή υποψηφιότητα θέτει επίσης ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών και ιδίως της κινητής τηλεφωνίας.

Aν λοιπόν η κρίση συνεχιστεί καλό θα ήταν να τους έχουμε υπόψη μας, αν και οι εταιρίες στους κλάδους κάνουν τη διαφορά.

Dr. Money

[email protected]


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v