Τι αποφασίστηκε στη σύσκεψη για την κεφαλαιαγορά

Στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου στην κεφαλαιαγορά, στην ενίσχυση του πλαισίου διαφάνειας στις αγορές και τις επιχειρήσεις και στη δημιουργία νέων χρηματοπιστωτικών προϊόντων αποσκοπούν τα 3 νέα νομοσχέδια που προωθούνται προς ψήφιση στη Βουλή και το περιεχόμενο των οποίων οριστικοποιήθηκε σε σημερινή σύσκεψη στο ΥΠΕΘΟ.

Τι αποφασίστηκε στη σύσκεψη για την κεφαλαιαγορά
Την τιτλοποίηση χρηματικών απαιτήσεων που έχουν εταιρίες από ακίνητα ή άλλες δραστηριότητες, προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου οικονομικών το οποίο θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Σχετικές δηλώσεις έκανε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Γιώργος Ζανιάς, μετά από ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε υπό τον υπουργό Νίκο Χριστοδουλάκη για θέματα που αφορούν στην Κεφαλαιαγορά.

Προκειμένου να γίνει η τιτλοποίηση, προβλέπεται η δημιουργία ειδικών εταιριών (SPV) οι οποίες θα παραλαμβάνουν τις απαιτήσεις που έχουν οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και θα εκδίδουν τα αντίστοιχα ομόλογα επ’ ονόματι των εταιριών.

Στη σύσκεψη συζητήθηκαν οι συνθήκες και η τελική μορφή του νομοσχεδίου για την ίδρυση χρηματιστηριακών αγορών, το οποίο δίνει την δυνατότητα να δημιουργηθούν ιδιωτικά χρηματιστήρια στην Ελλάδα.

Παράλληλα, το ΧΑΑ μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρία ενόψει της πλήρους ιδιωτικοποίησης του και όλες οι εποπτικές αρμοδιότητες που είχε το κράτος μέσω της διοίκησης του ΧΑΑ μεταφέρονται στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Εξάλλου, οι υποψήφιες για ένταξη στο ΧΑΑ εταιρίες υπόκεινται σε φορολογικό έλεγχο για την τελευταία διαχειριστική περίοδο πριν την ένταξή τους στην Κεφαλαιαγορά, σύμφωνα με απόφαση που λήφθηκε στη σημερινή σύσκεψη.

Αυτό σημαίνει ότι όσες εταιρίες έχουν ήδη υποβληθεί σε φορολογικό έλεγχο, αλλά έχει παρέλθει περισσότερο από ένας χρόνος από τη διενέργειά του, χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί εν τω μεταξύ η ένταξή τους στο ΧΑΑ, θα πρέπει να υποβληθούν σε νέο φορολογικό έλεγχο.

Στη σύσκεψη συζητήθηκε επίσης το νομοσχέδιο για τους λογιστικούς ελέγχους των επιχειρήσεων, το οποίο προβλέπει το 10% των ισολογισμών εισηγμένων επιχειρήσεων και το 1% των μη εισηγμένων να επανελέγχονται κάθε χρόνο από μια μη ανεξάρτητη εποπτική αρχή.

* Η ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομίας

Κατά τη σημερινή συνάντηση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών με τον ΣΕΒ, την Τράπεζα της Ελλάδος, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, το Χρηματιστήριο, το ΣΟΕΛ και τον ΟΔΔΗΧ οριστικοποιήθηκε το περιεχόμενο τριών Σχεδίων Νόμων τα οποία:

· εκσυγχρονίζουν περαιτέρω το θεσμικό πλαίσιο στην κεφαλαιαγορά

· ενισχύουν το πλαίσιο διαφάνειας στις αγορές και τις επιχειρήσεις,

· δημιουργούν νέα χρηματοπιστωτικά προϊόντα.

Πιο συγκεκριμένα:

Με το νομοσχέδιο για την ”ίδρυση και εποπτεία χρηματιστηρίων οργανωμένων αγορών, αρμοδιότητες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς”, ολοκληρώνεται ουσιαστικά το θεσμικό πλαίσιο που αφορά την κεφαλαιαγορά.

Ειδικότερα:

* Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αναλαμβάνει περισσότερες αρμοδιότητες τις οποίες μέχρι τώρα ασκούσε το κράτος ή το Χρηματιστήριο Αθηνών.

* Διαχωρίζονται πλήρως οι αρμοδιότητες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και του Χρηματιστηρίου.

* Με επιπλέον ρυθμίσεις ενόψει της πλήρους ιδιωτικοποίησής του, το Χρηματιστήριο μετατρέπεται σε μια εταιρία του Ν. 2190/1920.

* Αλλάζει το καθεστώς φορολογικών ελέγχων των προς εισαγωγή στο Χρηματιστήριο επιχειρήσεων καθιστώντας πιο επίκαιρο τον έλεγχο.

Με τις ρυθμίσεις αυτές η ελληνική κεφαλαιαγορά εναρμονίζεται πλήρως με τα ισχύοντα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ συγχρόνως με τον ακριβή προσδιορισμό των αρμοδιοτήτων μεταξύ κεφαλαιαγοράς και χρηματιστηρίου απλουστεύεται σημαντικά διαδικασία εισαγωγής των επιχειρήσεων και βελτιώνεται η προσαρμοστικότητα της αγοράς κεφαλαίου και χρήματος.

Ειδικότερα με τις επιμέρους διατάξεις του σχεδίου νόμου:

* Προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης αδειών από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για τη δημιουργία νέων χρηματιστηριακών αγορών ή και για την ίδρυση νέων χρηματιστηρίων, με κριτήρια που εναρμονίζονται με τα ισχύοντα ευρωπαϊκά πρότυπα.

* Όλες οι κανονιστικού χαρακτήρα αρμοδιότητες του Χρηματιστηρίου Αθηνών και του Χρηματιστηρίου Παραγώγων Αθηνών μεταφέρονται στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Με την μεταφορά των αρμοδιοτήτων αυτών το Χρηματιστήριο Αθηνών λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ως ανώνυμη εταιρία. Όμως, θα έχει την δυνατότητα να ρυθμίζει θέματα που αφορούν στην λειτουργία της αγοράς και στην παρακολούθηση και την ασφάλεια των συναλλαγών με εσωτερικούς κανονισμούς του.

* Με τον κανονισμό εκκαθάρισης των Χρηματιστηριακών Συναλλαγών καθορίζονται λεπτομερώς οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των φυσικών και νομικών προσώπων που συμμετέχουν στην διαδικασία εκκαθάρισης και ορίζονται οι πάσης φύσεως εισφορές που τα μέλη του χρηματιστηρίου και οι λοιποί συμμετέχοντες καταβάλουν στο Κεντρικό Αποθετήριο Αξιών.

* Απλοποιείται η διαδικασία εισαγωγής κινητών αξιών για διαπραγματεύσεις στο χρηματιστήριο. Με τις ρυθμίσεις αυτές μειώνεται δραστικά ο χρόνος αναμονής των επιχειρήσεων για την εισαγωγή τους σε οργανωμένη αγορά.

Με την κατάρτιση νέων κανονισμών λειτουργίας των οργανωμένων αγορών και του Κεντρικού Αποθετηρίου, παρέχεται η δυνατότητα σύνταξης νέων σύγχρονων και ευέλικτων οργανισμών λειτουργίας που θα συμβάλλουν στη μείωση του λειτουργικού τους κόστους. Από την μείωση αυτή αλλά και την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών θα ευνοηθούν κυρίως οι επιχειρήσεις οι οποίες επιθυμούν να αντλήσουν πόρους για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους. Θα ωφεληθούν όμως και οι αποταμιευτές επενδυτές αφού η βελτίωση της λειτουργίας των οργανωμένων αγορών θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη διαφάνεια και λιγότερο επενδυτικό κίνδυνο.

Με άρθρο του σχεδίου νόμου, οι απαιτήσεις για φορολογικό έλεγχο των προς εισαγωγή στο Χρηματιστήριο επιχειρήσεων μεταβάλλονται. Η αναμονή για διενέργεια δημόσιας εγγραφής δεν συνεπάγεται πλέον απαλλαγή από φορολογικούς ελέγχους. Ο φορολογικός έλεγχος καθίσταται υποχρεωτικός για πιο πρόσφατες χρήσεις. Εταιρίες που έχουν ήδη υποβάλλει αίτηση για εισαγωγή των μετοχών τους στο Χρηματιστήριο οφείλουν επίσης να ελεγχθούν φορολογικά πριν την εισαγωγή. Με αυτόν τον τρόπο προστατεύονται οι επενδυτές από τυχόν μη ελεγμένες φορολογικές υποχρεώσεις των προς εισαγωγή επιχειρήσεων.

Το σχέδιο νόμου για την ”Σύσταση Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, ανάληψη, άσκηση δραστηριότητας, και προληπτική Εποπτεία Ιδρυμάτων Ηλεκτρονικού Χρήματος” αποτελεί συνέχεια των ρυθμίσεων που ήδη έχουν γίνει για τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα και την Εταιρική Διακυβέρνηση και επιδιώκεται η ακριβής και αναμφισβήτητη απεικόνιση της πραγματικής θέσης των επιχειρήσεων. Οι ρυθμίσεις αυτού του σχεδίου νόμου καθιστούν της Ελλάδα πρωτοπόρο σε αυτό τον τομέα.

Η κρίση του Ελεγκτικού Επαγγέλματος όπως αυτή έγινε αισθητή στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες του ΟΟΣΑ επέβαλε την προώθηση αυτού του Σχεδίου Νόμου έτσι ώστε να εισαχθεί ο ποιοτικός έλεγχος στο έργο των ορκωτών ελεγκτών λογιστών και να καθορισθούν περιορισμοί στην άσκηση του Ελεγκτικού Επαγγέλματος ενώ συγχρόνως ενισχύεται η ανεξαρτησία του Λογιστή - Ελεγκτή.

Πιο συγκεκριμένα, με αυτό το σχέδιο νόμου:

* Δημιουργείται μια νέα ανεξάρτητη εποπτική αρχή στην οποία ανατίθεται η ευθύνη των θεμάτων της λογιστικής τυποποίησης και της ποιότητας των λογιστικών ελέγχων (ΕΛΤΕΕπιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων).

* Μεταφέρονται από το ΥΠΕΘΟ στην ΕΛΤΕ οι αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Λογιστικής (ΕΣΥΛ) όπου τις αναλαμβάνει το ΣΛΟΤ (Συμβούλιο Λογιστικής Τυποποίησης).

* Αλλάζει η σύνθεση του πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου για τους ορκωτούς ελεγκτές, ώστε να διασφαλιστεί μεγαλύτερη ανεξαρτησία.

* Αυξάνονται οι ποινές για τυχόν επίορκους ορκωτούς ελεγκτές ή/και ελεγκτικές εταιρίες.

* Εισάγεται για πρώτη φορά ο ποιοτικός έλεγχος του έργου των ορκωτών ελεγκτών με την ευθύνη της ΕΛΤΕ. Για τον ποιοτικό έλεγχο μεριμνά το ΣΠΕ (Συμβούλιο Ποιοτικού Ελέγχου – μέρος της ΕΛΤΕ) και διενεργείται από μέλη του ΣΟΕΛ μετά από διαδικασία κλήρωσης. Το έργο των ορκωτών ελεγκτών για το 10% τουλάχιστον των εισηγμένων επιχειρήσεων και το 1% των μη εισηγμένων θα επανελέγχεται.

* Εισάγονται περιορισμοί στις αλλαγές των ορκωτών ελεγκτών, στις προσλήψεις ορκωτών ελεγκτών από εταιρείες που ελέγχουν και ασυμβίβαστα παροχής υπηρεσιών συμβούλου και ελεγκτικών υπηρεσιών από την ίδια εταιρεία. Σκοπός αυτών των περιορισμών είναι η διασφάλιση της ανεξαρτησίας του ελεγκτή.

* Οι εξετάσεις για τους ορκωτούς ελεγκτές γίνονται από επιτροπή ορκωτών ελεγκτών και εμπειρογνωμόνων την οποία ορίζει η ΕΛΤΕ σε συνεργασία με το ΣΟΕΛ.

Με την ουσιαστική αναβάθμιση του Ελεγκτικού Επαγγέλματος, παράλληλα με την καθιέρωση των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων, οι οικονομικές καταστάσεις των επιχειρήσεων θα είναι περισσότερο αξιόπιστες και τα οικονομικά αποτελέσματα συγκρίσιμα με αυτά των ομοειδών επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται η αύξηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών στις πιστοποιήσεις των οικονομικών αποτελεσμάτων των επιχειρήσεων.

Με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, ενσωματώνονται στο ελληνικό δίκαιο οι οδηγίες 2000/28/Ε.Κ. και 2000/46/Ε.Κ.. Η οδηγία 2000/46/Ε.Κ. εισήγαγε στο κοινοτικό τραπεζικό δίκαιο τις έννοιες του ”ηλεκτρονικού χρήματος” και του ”ιδρύματος ηλεκτρονικού χρήματος” ενώ με την οδηγία 2000/28/Ε.Κ. τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος εντάχθηκαν στον ορισμό του πιστωτικού ιδρύματος, που καθορίζεται στην οδηγία 2000/12/Ε.Κ.

Με το Σχέδιο Νόμου για τα ”Ομολογιακά Δάνεια και την τιτλοποίηση απαιτήσεων και ακινήτων” αφενός βελτιώνεται το ισχύον καθεστώς των ομολογιακών δανείων που εκδίδονται από ανώνυμη εταιρεία, αφετέρου προβλέπεται για πρώτη φορά η τιτλοποίηση επιχειρηματικών απαιτήσεων ή απαιτήσεων από ακίνητα .

Πιο συγκεκριμένα, καθορίζονται ρητά οι όροι έκδοσης Ομολογιακών Δανείων, ο τρόπος μεταβίβασης των ομολογιών, η συνέλευση των ομολογιούχων, οι προϋποθέσεις ορισμού εκπροσώπου των ομολογιούχων καθώς επίσης και οι διάφορες κατηγορίες των Ομολογιακών Δανείων όπως:

* Κοινό Ομολογιακό Δάνειο

* Ομολογιακό Δάνειο με ανταλλάξιμες ομολογίες

* Ομολογιακό Δάνειο με μετατρέψιμες ομολογίες

* Ομολογιακό Δάνειο με δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη.

Θεσπίζεται νέο χρηματοοικονομικό προϊόν, η τιτλοποίηση απαιτήσεων. Ως τιτλοποίηση απαιτήσεων νοείται η έκδοση και διάθεση ομολογιών οποιουδήποτε είδους ή μορφής, η αποπληρωμή των οποίων πραγματοποιείται κατά βάση από το προϊόν είσπραξης επιχειρηματικών απαιτήσεων. Για το σκοπό αυτό, οι απαιτήσεις μεταβιβάζονται σε Εταιρίες Ειδικού Σκοπού οι οποίες έχουν ως αποκλειστικό προορισμό την απόκτηση επιχειρηματικών απαιτήσεων ή ακινήτων και ελέγχονται από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Με τις ειδικότερες ρυθμίσεις που αφορούν την τιτλοποίηση απαιτήσεων καθώς και με αυτές που αφορούν τιτλοποίηση απαιτήσεων από ακίνητα εισάγονται στην αγορά νέα χρηματοοικονομικά προϊόντα τα οποία μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις στη βελτίωση της ρευστότητας τους και στη μείωση της εξάρτησής τους από τον τραπεζικό δανεισμό. Οι τίτλοι αυτοί θα διατίθενται μόνο σε θεσμικούς επενδυτές πλην των αμοιβαίων κεφαλαίων.

Με την ανάπτυξη των προϊόντων αυτών διευκολύνονται οι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν επαρκή ακίνητη περιουσία και σταθερά ετήσια εισοδήματα να βελτιώσουν την ρευστότητά τους χωρίς να προχωρήσουν σε αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου, σε έκδοση ομολογιακού δανείου ή σε μακροχρόνιο δανεισμό από τις Τράπεζες.

Σε κάθε περίπτωση αυτή η πολιτική βελτιώνει τους βαθμούς ελευθερίας που υπάρχουν στη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια βαθμιαία και συνεχή μετεξέλιξη της Ελληνικής Κεφαλαιαγοράς στις ώριμες αγορές των χωρών του ΟΟΣΑ.

Με τα τρία αυτά σχέδια νόμων, η ελληνική κεφαλαιαγορά και το χρηματοπιστωτικό σύστημα εκσυγχρονίζονται και, σε μερικούς τομείς, αποκτούν πρωτοποριακό θεσμικό πλαίσιο. Το νέο αυτό πλαίσιο αναμένεται να βοηθήσει τόσο τις ελληνικές επιχειρήσεις όσο και τους επενδυτές στο να αντιμετωπίζουν με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη την ελληνική αγορά και επιχειρήσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v