Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέο πακέτο νομοσχεδίων για την αγορά (update)

Η εφαρμογή των ΔΛΠ, η εταιρική διακυβέρνηση, οι λογιστικοί έλεγχοι, ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων της κεφαλαιαγοράς, τα ομολογιακά δάνεια και η τιτλοποίηση των απαιτήσεων συζητήθηκαν σήμερα σε συνάντηση του Ν. Χριστοδουλάκη με παράγοντες της αγοράς. Η συζήτηση για τα 3 νομοσχέδια αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του Νοεμβρίου. Δείτε τις βασικές διατάξεις.

Νέο πακέτο νομοσχεδίων για την αγορά (update)
Στη τελική φάση βρίσκεται η διαδικασία για το νομοσχέδιο σχετικά με τα εταιρικά ομόλογα, όπως δήλωσε σήμερα ο υπουργός οικονομίας, Ν. Χριστοδουλάκης.

Μετά από σύσκεψη που είχε με τραπεζίτες και τους προέδρους της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, του ΧΑΑ και του ΟΔΔΗΧ, ο υπουργός είπε ότι για το θέμα των εταιρικών ομολόγων, δεν έχει αποφασιστεί ακόμη, αν η αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας των εταιριών θα γίνεται μόνο από ξένους εξειδικευμένους οργανισμούς ή και από ελληνικές τράπεζες.

Άφησε, πάντως, ανοικτό το ενδεχόμενο να γίνεται αξιολόγηση από ελληνικές τράπεζες για εκδόσεις ομολόγων μικρότερων ποσών.

Η συζήτηση για το θέμα αυτό θα ολοκληρωθεί μέχρι τέλους Νοεμβρίου, ώστε στη συνέχεια να είναι έτοιμο το νομοσχέδιο για να κατατεθεί στη Βουλή.

Επίσης, στην ίδια περίπου ημερομηνία, θα είναι έτοιμα και τα νομοσχέδια για τον πλήρη διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων της ΕΧΑΕ και της Ε.Κ., καθώς και το νομοσχέδιο για την δημιουργία εποπτικού οργάνου για τους λογιστικούς ελέγχους.

Ο υπουργός αναφέρθηκε στην χθεσινή απόφαση του ECOFIN, με την οποία εγκρίθηκε η οδηγία της ευρωπαϊκής επιτροπής, για τη καθιέρωση κοινού μηνιαίου ενημερωτικού φυλλαδίου για όλες τις χώρες της Ε.Ε. σχετικά με εκδόσεις εταιρικών ομολόγων ή μετοχών από επιχειρήσεις.

Όσον αφορά τις εκδόσεις εταιρικών ομολόγων, αξίας άνω των 5 χιλ. ευρώ, η εκδότρια εταιρία μπορεί να επιλέξει τη χώρα, στις εποπτικές αρχές της οποίας θα καταθέσει για έγκριση το εποπτικό φυλλάδιο, ενώ για τις εκδόσεις μικρότερης αξίας, η υποβολή της αίτησης γίνεται αναγκαστικά στη χώρα που είναι εγκατεστημένη η εταιρία.

Ειδικότερα κατά τη συνάντηση Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών με την Τράπεζα της Ελλάδος, την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το Χρηματιστήριο Αθηνών και τον ΟΔΔΗΧ συζητήθηκαν τα εξής:

Α. Χρονοδιάγραμμα της εισαγωγής των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων.

Σύμφωνα με αυτό:

1. Η πρώτη εμφάνιση των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων γίνεται με τον Ισολογισμό της 31-12-2003.

2. Οι περιοδικές λογιστικές καταστάσεις καταρτίζονται σύμφωνα με τα ΔΛΠ από το πρώτο τρίμηνο του 2004.

3. Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης του ισολογισμού της 31-12-2003 οι επιχειρήσεις τηρούν τα λογιστικά βιβλία τους σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και καταρτίζουν τις ετήσιες και περιοδικές οικονομικές καταστάσεις σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές.

4. Ο Ισολογισμός της 31-12-2003 καταχωρείται στο βιβλίο απογραφών και Ισολογισμού που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 27 του ΠΔ 186/1992.

5. Οι εγγραφές προσαρμογής καταχωρούνται σε ιδιαίτερο βιβλίο.

Β. Τροποποιήσεις των κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης.

Αυτές αφορούν κυρίως την διεύρυνση των χρονικών προθεσμιών ορισμού ανεξάρτητων μελών, και κάποιες άλλες λεπτομέρειες για καλύτερη λειτουργία του νόμου.

Γ. Το αναθεωρημένο σχέδιο για τους λογιστικούς ελέγχους.

Σύμφωνα με αυτό:

* Δημιουργείται ένα νέο Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΛΤΕ – Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων)

* Μεταφέρεται στην ΕΛΤΕ (από το ΥΠΕΘΟ) το ΕΣΥΛ και έχει αρμοδιότητες για την Λογιστική Τυποποίηση.

* Δημιουργείται δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο για ορκωτούς ελεγκτές.

* Εισάγεται ο ποιοτικός έλεγχος του έργου των ορκωτών ελεγκτών για τον οποίον μεριμνά το ΣΠΕ (Συμβούλιο Ποιοτικού Ελέγχου – μέρος της ΕΛΤΕ) και διενεργείται από μέλη του ΣΟΕΛ μετά από διαδικασία κλήρωσης.

* Εισάγονται περιορισμοί στις αλλαγές των ορκωτών ελεγκτών, στις προσλήψεις ορκωτών ελεγκτών από εταιρείες που ελέγχουν και ασυμβίβαστα ταυτόχρονης παροχής υπηρεσιών συμβούλου και ελεγκτικών υπηρεσιών από την ίδια εταιρεία.

* Οι εξετάσεις για τους ορκωτούς ελεγκτές γίνονται από επιτροπή την οποία ορίζει η ΕΛΤΕ.

Το σχέδιο για τον διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων της κεφαλαιαγοράς.

Σύμφωνα με αυτό, διαχωρίζονται πλήρως οι αρμοδιότητες Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και Χρηματιστηρίου. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αναλαμβάνει περισσότερες αρμοδιότητες τις οποίες μέχρι τώρα ασκούσε το κράτος. Πιο συγκεκριμένα:

Με το νέο νομοσχέδιο το Χρηματιστήριο Αθηνών θα λειτουργεί πλέον με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ως ανώνυμη εταιρία. Θα έχει την δυνατότητα να ρυθμίζει θέματα που αφορούν στην λειτουργία της αγοράς, την παρακολούθηση και την ασφάλεια των συναλλαγών με εσωτερικούς κανονισμούς.

Οι κανονιστικές αρμοδιότητες που μέχρι τώρα ασκούσε ο πρόεδρος και το διοικητικό συμβούλιο του Χρηματιστηρίου μεταφέρονται στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η οποία πλέον είναι η μόνη αρμόδια αρχή για την εποπτεία της κεφαλαιαγοράς.

Ακόμη προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης αδειών από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς η οποία πλέον για τη δημιουργία νέων χρηματιστηριακών αγορών ή και για την ίδρυση νέων χρηματιστηρίων, με κριτήρια που εναρμονίζονται με τα ισχύοντα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Το σχέδιο για τα εταιρικά ομόλογα.

Περιγράφει ένα νέο πλαίσιο για σύγχρονα χρηματοπιστωτικά προϊόντα.

Ομολογιακά δάνεια

Οργανώνεται το ισχύον καθεστώς των ομολογιακών δανείων που εκδίδονται από ανώνυμη εταιρεία με τις εξής επί πλέον ρυθμίσεις:

1. Προβλέπεται οργάνωση των ομολογιούχων σε ομάδα και ως εκπρόσωπος των ομολογιούχων ορίζεται πιστωτικό ίδρυμα ή ΕΠΕΥ.

2. Κάθε εμπράγματη εξασφάλιση και κατάθεση των εισπραττομένων απαιτήσεων είναι χωριστή περιουσία ακατάσχετη και δεν υπόκεινται σε συμψηφισμό ή άλλου είδους δέσμευση .

3. Τα ομολογιακά δάνεια μπορεί να ασφαλίζονται με κάθε είδους εμπράγματη ασφάλεια ή εγγύηση.

Τιτλοποίηση απαιτήσεων

1. Προβλέπεται η μεταβίβαση απαιτήσεων σε Εταιρεία Ειδικού Σκοπού που έχει αποκλειστικό σκοπό την απόκτηση και την τιτλοποίηση απαιτήσεων με την έκδοση και διάθεση ομολόγων σε επενδυτές.

2. Η είσπραξη και διαχείριση των μεταβιβαζομένων απαιτήσεων μπορεί να ανατίθεται σε ΕΠΕΥ ή πιστωτικό ίδρυμα.

3. Συνιστάται νόμιμο ενέχυρο στις μεταβιβαζόμενες απαιτήσεις οι οποίες αποχωρίζονται από τη περιουσία του μεταβιβάζοντος ή του διαχειριστή και οι ομολογιούχοι προηγούνται από τους άλλους πιστωτές. Οι μεταβιβαζόμενες απαιτήσεις είναι ακατάσχετες.

4. Οι διατάξεις του σχεδίου νόμου εφαρμόζονται και σε περιπτώσεις που η εταιρεία ειδικού σκοπού εδρεύει στην αλλοδαπή, ο μεταβιβάζων όμως εδρεύει στην ημεδαπή.

5. Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα μεταβίβασης ακινήτων στην Εταιρεία Ειδικού Σκοπού προς τον σκοπό τιτλοποίησης των εσόδων τους.

Ο διάλογος που θα ακολουθήσει για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα διαμορφώσει τις τελικές θέσεις για τα εξής κρίσιμα ζητήματα:

α) Βαθμολόγηση των εκδιδόμενων τίτλων από εξουσιοδοτημένα ιδρύματα.

β) Σταδιακή εισαγωγή των νέων προϊόντων στην Ελληνική και Ευρωπαϊκή αγορά.

γ) Φορολογική μεταχείριση των νέων προϊόντων συμβατή με την ισχύουσα για κρατικούς τίτλους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v