Η γνώση είναι δύναμη. Η ρήση που ισχύει σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής έχει αντανάκλαση και στην κινητοποίηση της ΑΒ για τη σπατάλη τροφίμων που ξεκίνησε το 2019, οπότε η αλυσίδα σούπερ μάρκετ δεσμεύτηκε να μειώσει το δικό της αποτύπωμα κατά 50% μέχρι το 2025.
Για να το πετύχει αυτό, ξεκίνησε συνεργασία με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, καρπός της οποίας ήταν μια έρευνα 18 μηνών για τη διερεύνηση και την αξιολόγηση της σπατάλης τροφίμων στη δική της εφοδιαστική αλυσίδα. Η έρευνα, η οποία ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβρη του 2021, θεωρείται η πιο εκτεταμένη που διενεργήθηκε ποτέ στην Ελλάδα για την εκτίμηση της σπατάλης τροφίμων στον οικιακό τομέα.
Στο πλαίσιό της μελετήθηκαν εξαντλητικά οι ποσότητες τροφίμων που καταλήγουν ως απόβλητα. Η έρευνα εστίασε σε 3 στρατηγικούς εταίρους της ΑΒ: τους προμηθευτές, τα καταστήματα και τις αποθήκες και τους πελάτες της.
Τα συμπεράσματα προκαλούν και αναδεικνύουν τις μεγάλες διαστάσεις που έχει λάβει το φαινόμενο στην Ελλάδα. Αναλυτικά:
* Κάθε χρόνο στην Ελλάδα, τα ελληνικά νοικοκυριά πετούν πάνω από 1.000.000 τόνους τροφίμων, τα μισά εκ των οποίων θα μπορούσαν με ασφάλεια να καταναλωθούν και να καταλήξουν στο στομάχι μας, όχι στα σκουπίδια.
* Κάθε πολίτης στην Ελλάδα, πετά κάθε χρόνο 98,2 κιλά τροφίμων από το νοικοκυριό του.
* Για μια τετραμελή οικογένεια, η σπατάλη ανέρχεται στα 392,8 κιλά τροφίμων ετησίως. Από αυτές τις ποσότητες, σχεδόν οι μισές θα μπορούσαν να είχαν διασωθεί, δηλαδή να καταναλωθούν και να μην πεταχτούν στα σκουπίδια.
Για παράδειγμα, κάθε χρόνο μια τετραμελής οικογένεια πετά:
- 35,6 κιλά σε λαχανικά,
- 24,8 κιλά σε φρούτα,
- 22 κιλά σε αρτοσκευάσματα,
- 20 κιλά σε γαλακτοκομικά,
- 12,4 κιλά σε ζυμαρικά και ρύζι,
- 10,8 κιλά σε πατάτες,
- 10,4 κιλά σε κρέας και ψάρι,
- 4,4 κιλά σε αβγά,
Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να είχαν καταναλωθεί με ασφάλεια.
Λαμβάνοντας υπόψιν αυτά τα δεδομένα, η ΑΒ ξεκινά ένα μεγάλο ταξίδι σε συνεργασία με το WWF Ελλάς, με δράσεις για τον περιορισμό της σπατάλης τροφίμων στην εφοδιαστική αλυσίδα της, με σκοπό να μειώσει το δικό της αποτύπωμα κατά 50% μέχρι το 2025. Η ενημέρωση και εκπαίδευση όλων των «κρίκων» της αλυσίδας για την αλλαγή συνηθειών και στάσης απέναντι στο φαγητό, είναι οι βασικοί άξονες της προσπάθειας αυτής, της οποίας ηγείται η εταιρεία.
Συγκεκριμένα, η ΑΒ ξεκινά με τις δικές της εσωτερικές διαδικασίες (σε κεντρικά γραφεία, αποθήκες, καταστήματα) και με στόχο να υιοθετηθούν οι βέλτιστες πρακτικές και να μειωθούν οι απώλειες.
Προγραμματίζει εκπαιδεύσεις για τους προμηθευτές της σχετικά με το ζήτημα της σπατάλης τροφίμων και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να τη μειώσουν. Επιπλέον, πραγματοποιεί ενέργειες με στόχευση τους πελάτες της προκειμένου να κατανοήσουν εις βάθος το πρόβλημα και να τους βοηθήσει να αλλάξουν μικρές συμπεριφορές ως προς τον τρόπο που αντιμετωπίζουν το φαγητό.
Όλα τα παραπάνω αποβλέπουν σε έναν απλό αλλά συνάμα κρίσιμο στόχο: να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι με απλές αλλαγές στις καθημερινές μας συνήθειες, στον τρόπο που ψωνίζουμε, μαγειρεύουμε και αποθηκεύουμε τρόφιμα, μπορούμε να συμβάλλουμε στη μείωση της σπατάλης τροφίμων. Και αυτό θα έχει πολλαπλά οφέλη όπως το να συνδράμουμε στην αντιμετώπιση του προβλήματος της επισιτιστικής ανασφάλειας, δίνοντας μερίδες φαγητού που περισσεύουν σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη, να προσφέρουμε στο να μειωθεί το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα αλλά και να εξασφαλίσουμε χρήματα αποφεύγοντας αγορές τροφίμων που δεν θα καταναλωθούν ποτέ.