Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΗ: "Καμπάνα" €900 χιλ. από τη ΡΑΕ

Με πρόστιμο 900.000 ευρώ φιλοδώρησε τη ΔΕΗ η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, για παραβιάσεις της νομοθεσίας που αφορά στη διαχείριση του δικτύου. Της επιβολής του προστίμου προηγήθηκε 8μηνη έρευνα της ΡΑΕ.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
ΔΕΗ: Καμπάνα €900 χιλ. από τη ΡΑΕ
Με πρόστιμο 900.000 ευρώ φιλοδώρησε τη ΔΕΗ η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, για παραβιάσεις της νομοθεσίας που αφορά στη διαχείριση του δικτύου.

Της επιβολής του προστίμου προηγήθηκε 8μηνη έρευνα της ΡΑΕ, έπειτα από έγγραφη καταγγελία της εταιρίας Energa, που είναι από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους προμηθευτές.

Η καταγγελία, η οποία έγινε στις 9 Νοεμβρίου του 2010, αφορούσε σε συγκεκριμένες παραβιάσεις του Εγχειριδίου Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης Προμηθευτών Δικτύου, εκ μέρους του διαχειριστή του δικτύου που είναι η ΔΕΗ.

Με αυτές ο διαχειριστής, δηλαδή η ΔΕΗ, «αμελούσε» ή καθυστερούσε να προσφέρει στοιχεία αναφορικά με τις καταναλώσεις πελατών, να ενημερώσει τα αρχεία της για τις αλλαγές προμηθευτή, να ενημερώνει τους εναλλακτικούς προμηθευτές για την ημερομηνία της επόμενης καταμέτρησης.

Γενικότερα, δε, εμμέσως δυσκόλευε τη δυνατότητα του καταναλωτή να αλλάξει προμηθευτή.

Όπως αναφέρουν στο euro2day άνθρωποι της αγοράς, σε πολλές περιπτώσεις λόγω της μη ενημέρωσης των αρχείων της ΔΕΗ, ως διαχειριστή του δικτύου, καταναλωτές που είχαν φύγει από τη ΔΕΗ και είχαν επιλέξει άλλον προμηθευτή, εκτός από τον λογαριασμό του νέου προμηθευτή, συνέχιζαν να λαμβάνουν λογαριασμό για κατανάλωση ηλεκτρικού και από τη ΔΕΗ, με αποτέλεσμα να καλλιεργείται κλίμα αφερεγγυότητας σε βάρος του ανεξάρτητου προμηθευτή.

Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις οι εκτιμήσεις κατανάλωσης για κάθε μετρητή, που έχει υποχρέωση να κάνει ο διαχειριστής του δικτύου, ήταν απόλυτα λανθασμένες, με αποτέλεσμα οι λογαριασμοί έναντι του ανεξάρτητου προμηθευτή να προκαλούν δυσαρέσκεια στους πελάτες τους κ.λπ.

Γενικότερα, αυτό που τονίζεται είναι ότι η πληροφοριακή υποδομή που διατηρεί η ΔΕΗ ως διαχειρίστρια του δικτύου δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποστηρίξει τη λειτουργία της αγοράς σε καθεστώς απελευθέρωσης, καθώς αυτή σχεδιάστηκε για να υποστηρίζει λειτουργίες στο πλαίσιο μιας μονοπωλιακής αγοράς.

Έτσι, αντί της ύπαρξης μιας «πλατφόρμας» στον διαχειριστή του δικτύου στην οποία θα έχουν πρόσβαση όλοι οι προμηθευτές, κάτι που ισχύει στις τηλεπικοινωνίες, οι ενημερώσεις των προμηθευτών γίνονται με αποστολή αρχείων μέσω e-mails.

Ως αποτέλεσμα, τα λάθη είναι καθημερινά, ενώ εγείρονται βάσιμες υποψίες ότι η ΔΕΗ ως διαχειριστής του δικτύου λειτουργεί υπέρ της ίδιας ως προμηθευτή και σε βάρος των άλλων εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διαμόρφωση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού στη συγκεκριμένη αγορά.

Ως προς τη ζημία που έχουν υποστεί οι εναλλακτικοί προμηθευτές εξαιτίας της συγκεκριμένης συμπεριφοράς της ΔΕΗ, επισημαίνεται ότι αυτή δεν μπορεί να αποτιμηθεί ούτε να ποσοτικοποιηθεί αμέσως και πάντως είναι πολλαπλάσια του ύψους του προστίμου.

Ο λόγος είναι ότι, με τις συγκεκριμένες παραλείψεις και δυσλειτουργίες της ΔΕΗ ως διαχειριστή του δικτύου, υπήρξε δυσφήμιση εναλλακτικών προμηθευτών σε μέρος της πελατείας τους, ή εν δυνάμει πελατών τους, οι οποίοι είτε αποχώρησαν είτε τελικά δεν προχώρησαν στην αλλαγή προμηθευτή.

Η απόφαση

Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, εναντίον της οποίας η ΔΕΗ μπορεί να προσφύγει στο ΣτΕ, επιβάλλονται οι παρακάτω διοικητικές κυρώσεις:

* Πρόστιμο 300.000 ευρώ λόγω παραβίασης των διατάξεων του Εγχειριδίου Διαχείρισης Μετρήσεων για τις χρονικές προθεσμίες διενέργειας περιοδικής εκκαθάρισης, της διάταξης για την κατάρτιση καταστάσεων εκκαθάρισης για τις χρεώσεις πελατών κ.λπ.
* Πρόστιμο 300.000 ευρώ λόγω συστηματικής μη προσήκουσας εκτέλεσης των καθηκόντων του, σε ό,τι αφορά τη διαχείριση της εκπροσώπησης πελατών του δικτύου από προμηθευτές.
* Πρόστιμο 150.000 ευρώ λόγω μη συμμόρφωσης με σύσταση της ΡΑΕ.
* Πρόστιμο 150.000 ευρώ λόγω μη ενημέρωσης των εναλλακτικών προμηθευτών σχετικά με τις ημερομηνίες επόμενης καταμέτρησης της κατανάλωσης των πελατών τους για χρονικό διάστημα πολύ μεγαλύτερο του ευλόγως απαιτούμενου για την προσαρμογή και τη συμμόρφωσή του με τη συγκεκριμένη υποχρέωση, και λόγω διακριτικής μεταχείρισης μεταξύ εναλλακτικών και δεσπόζοντος προμηθευτή (δηλαδή της ΔΕΗ) σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της προαναφερθείσας διάταξης.

Τέλος, η ΡΑΕ, με την ίδια απόφαση, θέτει στη ΔΕΗ χρονικά περιθώρια για την προώθηση συγκεκριμένων ρυθμίσεων που θα καταστήσουν τις διαδικασίες διαχείρισης του δικτύου περισσότερο διαφανείς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v