ΑΤΤΙΚ: Χωρίς Αττ. Οδό, χωρίς έργα, χωρίς δάνεια

Τα χειρότερα αποφεύγει η ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, αφού η μεταβίβαση στη βασική της πιστώτρια τράπεζα (Αγροτική) της συμμετοχής που διατηρεί στην Αττική Οδό δίνει στην επιχείρηση του κ. Παναγιώτη Πανούση βαθιές ανάσες.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
ΑΤΤΙΚ: Χωρίς Αττ. Οδό, χωρίς έργα, χωρίς δάνεια
Τα χειρότερα αποφεύγει, προς το παρόν τουλάχιστον, η τεχνική εταιρία ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, αφού η μεταβίβαση στη βασική της πιστώτρια τράπεζα (Αγροτική) της συμμετοχής που διατηρεί στην Αττική Οδό, μετά την άρνηση των ομίλων Ελλάκτωρ - J&P Άβαξ να «χτυπήσουν» την οικονομική προσφορά του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος (113 εκατ. ευρώ), δίνει στην επιχείρηση του κ. Παναγιώτη Πανούση βαθιές ανάσες.

Ανάσες που όμως είναι προσωρινές και σε καμία περίπτωση δεν διασφαλίζουν το μέλλον της εισηγμένης, δεδομένου ότι τα βασικά προβλήματα -δηλαδή η έλλειψη έργων και η καθυστέρηση πληρωμών από το Δημόσιο- εξακολουθούν να υφίστανται.

Μάλιστα η κατάσταση για την εταιρία, αν δεν αναληφθούν το συντομότερο νέες συμβάσεις και δεν αποπληρωθούν τα χρωστούμενα, ενδέχεται να γίνει χειρότερη απ’ ό,τι ήταν, καθώς μετά τη μεταβίβαση του ποσοστού της Αττικής Οδού η ΑΤΤΙ-ΚΑΤ μένει χωρίς σημαντικά εκποιήσιμα περιουσιακά στοιχεία.

Πάντως, η εταιρία θα μείνει και με μηδενικές ή έστω μικρές δανειακές υποχρεώσεις σε περίπτωση που υλοποιήσει το σχέδιο για ολική εξάλειψή τους, όπως ανακοίνωσαν οι επικεφαλής της κατά την πρόσφατη συνέλευση των μετόχων.
 
Σημειώνεται ότι οι μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις της ΑΤΤΙ-ΚΑΤ σε ενοποιημένη βάση ανέρχονταν στο πρώτο τρίμηνο στα 65,3 εκατ. ευρώ και οι αντίστοιχες βραχυπρόθεσμες στα 48,7 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, αγγίζουν συνολικά τα 114 εκατ. ευρώ, όσο περίπου και το τίμημα της πώλησης του 9,9% της Αττικής Οδού.

Ωστόσο, η εισηγμένη θα αναγκαστεί προφανώς στη συνέχεια να προβεί σε νέο δανεισμό -και με χειρότερους όρους απ’ ό,τι στο παρελθόν- προκειμένου να εξασφαλίσει κεφάλαιο κίνησης για την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών της.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι εκκρεμούν ληξιπρόθεσμες οφειλές 59,1 εκατ. ευρώ (κυρίως σε προμηθευτές και στην εφορία), εκ των οποίων η εταιρία έχει κάνει γνωστό ότι προσπαθεί να ρυθμίσει μέρος αυτών. Το ύψος των προς ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών, σύμφωνα με την εταιρία, φτάνει τα 35,8 εκατ. ευρώ.

Ελπίδες σε νέα έργα που, όμως, δεν έρχονται

Σε κάθε περίπτωση, η σωτηρία της ΑΤΤΙ-ΚΑΤ θα προέλθει μόνο από εκείνο που η εταιρία γνωρίζει καλύτερα να κάνει: την κατασκευή οδικών και οικοδομικών έργων. Αυτήν τη στιγμή, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της εισηγμένης είναι χαμηλό (49,7 εκατ. ευρώ σύμφωνα με την οικονομική κατάσταση τριμήνου, 101 εκατ. ευρώ σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη της), ενώ σε πολλά εργοτάξια οι εργασίες έχουν σταματήσει λόγω της αναστολής πληρωμών από το Δημόσιο.
 
Έτσι, η ΑΤΤΙ-ΚΑΤ ελπίζει πλέον στην επαναλειτουργία του συστήματος ανάθεσης δημοσίων έργων προκειμένου να ενισχύσει το χαρτοφυλάκιό της με νέες συμβάσεις. Μάλιστα, θα ήθελε πολύ να επαναλάβει το… θαύμα του 2005, όταν αμέσως μετά την επαναφορά του μειοδοτικού συστήματος επιλογής αναδόχων κατάφερε να αναλάβει τρεις σημαντικές εργολαβίες στην Εγνατία Οδό και έτσι να αποφύγει τότε την οικονομική κατάρρευση.

Υπενθυμίζεται ότι το 2005 η ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, εκμεταλλευόμενη την αλλαγή του τρόπου διεξαγωγής των διαγωνισμών για τα δημόσια έργα και προσφέροντας εκπτώσεις της τάξεως του 30%, μπόρεσε να κερδίσει τις περισσότερες από τις νέες συμβάσεις της Εγνατίας Οδού που ανατέθηκαν εκείνη την περίοδο.

Συγκεκριμένα, επρόκειτο για τρία έργα με συνολικό προϋπολογισμό 324 εκατ. ευρώ που μαζί με τις συμπληρωματικές συμβάσεις τις οποίες υπέγραψε στη συνέχεια η ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, αλλά και ορισμένες εργολαβίες που εξασφάλισε το 2006 στην ΠΑΘΕ, «κράτησαν» την εισηγμένη στον κλάδο.

Το ίδιο θα επιδιώξει να πετύχει και σήμερα, αρχής γενομένης -σύμφωνα με πληροφορίες- από το έργο βελτίωσης του τμήματος «Καρτέρι - Γερακάρι - Πάργα» του οδικού άξονα Ηγουμενίτσας - Πρέβεζας, προϋπολογισμού 48,8 εκατ. ευρώ, το οποίο είναι το πρώτο σημαντικό δημόσιο έργο που θα δημοπρατήσει φέτος το υπουργείο Υποδομών.

Εκτιμάται ότι η ΑΤΤΙ-ΚΑΤ «θα τα δώσει όλα» για να κερδίσει τη συγκεκριμένη σύμβαση.


[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v