ΟΛΠ:Oικολογικός & ενεργειακά αυτόνομος εντός 2010

Το θέμα της μετατροπής του Πειραιά ως του πλέον Πρασίνου και οικολογικού Ενεργειακά Λιμανιού της Μεσογείου, εισηγήθηκε σήμερα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.Π. Α.Ε. κ. Γιώργος Ανωμερίτης.

ΟΛΠ:Oικολογικός & ενεργειακά αυτόνομος εντός 2010
Το θέμα της μετατροπής του Πειραιά ως του πλέον Πρασίνου και οικολογικού Ενεργειακά Λιμανιού της Μεσογείου, εισηγήθηκε σήμερα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.Π. Α.Ε. κ. Γιώργος Ανωμερίτης.

Όπως ανακοίνωσε ο κ. Γιώργος Ανωμερίτης:

Α. Ο Πειραιάς μετατρέπεται σε ένα λιμάνι Πρασίνου με φυτά ελληνικής και μεσογειακής χλωρίδας.
Β. Ο Πειραιάς μετατρέπεται σε ένα λιμάνι Πράσινης Ενέργειας με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού και ηλιακού θερμικού πάρκου, περιμετρικά του λιμανιού.
Γ. Ο Πειραιάς μετατρέπεται στο πιο καθαρό λιμάνι της Μεσογείου με παρεμβάσεις διαχείρισης απορριμμάτων και ανακύκλωσης.

Με αυτές τις παρεμβάσεις εντός του 2010 θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες απόκτησης σήμανσης περιβαλλοντικής ποιότητας στα πλαίσια του ευρωπαϊκού σχεδίου ECOPORT.

Στην ομιλία του ο κ. Ανωμερίτης τόνισε τα εξής:  «Καθώς πλησιάζει η 5η Ιουνίου, ο καθένας εύλογα μπορεί να αναρωτηθεί τι έχει κάνει για την προστασία του Περιβάλλοντος. Θα μπορούσα να παραθέσω, τα άρθρα και τις προτάσεις πολιτικής, τις οποίες έχω υποβάλλει επί 40 χρόνια και ιδιαίτερα τους στόχους που επεξεργάσθηκα για το θαλάσσιο περιβάλλον μέσα από την ομιλία μου στην Πάτμο κατά τη διαδικασία του Ατύπου Συμβουλίου Υπουργών Ναυτιλίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2003 και την ομώνυμη “Διακήρυξη της Πάτμου” της Ε.Ε. για το θαλάσσιο Περιβάλλον. Το θέμα όμως είναι όχι τι απολογιστικά κάναμε για το Περιβάλλον, αλλά τι κάνουμε σήμερα και τι πρόκειται να κάνουμε στο μέλλον. Γιατί, όπως πάντα γράφω, εάν στο σύστημά μας ανώτερη αξία είναι ο Άνθρωπος, θα πρέπει να αποδεχθούμε, ότι το περιβάλλον είναι η υπέρτατη αξία, αφού η ποιότητά του καθορίζει την αξία και τις ιδιότητες της ανθρώπινης ζωής.»

Ειδικότερα, όπως ανέλυσε τις οικολογικές πολιτικές της σημερινής διοίκησης του Ο.Λ.Π. Α.Ε. ο κ. Γιώργος Ανωμερίτης:

Α. Πρόγραμμα αναβάθμισης του πράσινου στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά.

Η προσέγγιση του πρασίνου βασίζεται στη μελέτη φυτοτεχνικών διαμορφώσεων του συνόλου της λιμενικής ζώνης του Ο.Λ.Π. η οποία συντάχθηκε από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Eργαστήριο Aνθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Tοπίου).

Με βάση την πιο πάνω μελέτη αξιολογήθηκε η υφιστάμενη βλάστηση και διατυπώθηκαν επιπλέον προτάσεις για την ανάδειξη και ανάπλαση των υφιστάμενων χώρων πρασίνου, καθώς και για την δημιουργία νέων, όπου υπάρχει ελεύθερος χώρος.

Στόχος του προγράμματος είναι η βελτίωση της συνοχής του πρασίνου και η ανάδειξη ενός ιδιαίτερου ύφους που να προσαρμόζεται στις βιοκλιματικές συνθήκες του λιμανιού.
Τα φυτά που επιλέχτηκαν και προτείνονται ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες. Φυλλοβόλα αειθαλή, θάμνοι, χαμηλά και υψηλά δένδρα. Με αυτή την ποικιλία των ειδών επιτυγχάνεται ένας πλούτος χρωμάτων και σχημάτων και το καλύτερο δυνατό αισθητικό αποτέλεσμα.

Η επιλογή των φυτών έγινε με βάση τους χώρους που διατίθενται προς φύτευση και το αντίστοιχο επιτρεπτό βάθος του εδάφους για την ανάπτυξη των ριζών τους.

Έγινε επίσης με γνώμονα τη βελτίωση της εμφάνισης τους, τη μείωση σε ανάγκες για νερό άρδευσης και την αύξηση της βιοκλιματικής τους προσφοράς με την πρόβλεψη μεγάλου φυτικού όγκου.

Τα δένδρα που επιλέχτηκαν είναι αντιπροσωπευτικά της Αττικής χλωρίδας (χαρουπιές. κουτσουπιές, τζιτζιφιές, πεύκα κτλ.) με αυξημένες αντοχές στις ξηροθερμικές συνθήκες και προβλέπονται μεγάλων διαστάσεων (ύψος μεγαλύτερο των 3 μέτρων), προκειμένου να έχουμε γρήγορο αποτέλεσμα. Φυτεύσεις θα γίνουν παντού όπου υπάρχει δυνατότητα, με έμφαση στις πύλες εισόδου και στους χώρους αναμονής, σηματοδοτώντας τους και παρέχοντας σκιά και δροσιά στους επιβάτες.

Η επιλογή φυλλοβόλων έγινε για να επιτυγχάνεται ικανοποιητική σκίαση κατά τους θερινούς μήνες και να μην εμποδίζεται η διέλευση της ηλιακής ακτινοβολίας μέσω των δένδρων κατά τους χειμερινούς.

Οι θάμνοι που θα φυτευτούν σε μπορντούρες στα υπάρχοντα παρτέρια ή σε νέα που θα δημιουργηθούν , επιλέχθηκαν και αυτοί μεταξύ των πλέον διακοσμητικών της Μεσογειακής χλωρίδας.

Η επιλογή τους έγινε με κριτήρια τόσο το μέγεθος τους (μεγάλοι, μικροί), όσο και με τη διαφορετική εποχή ανθοφορίας του κάθε είδους. Σκοπός της συγκεκριμένης επιλογής είναι να επιτευχθεί παρατεταμένη ανθοφορία και άρωμα καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους με την επιλογή φυτευτικού υλικού διαφορετικού χρόνου ανθοφορίας. Με αυτό τον τρόπο ο προς ανάπλαση χώρος αποκτά μια δυναμική ποικίλου ενδιαφέροντος και μια αισθητική προσαρμοσμένη στο χρόνο και στις εποχές του.

Τέλος τα αναρριχώμενα φυτά που θα φυτευτούν κατά μήκος της περίφραξης (βουκαμβίλιες, παρθενόκισσοι κλπ.) θα δώσουν χρώμα και ταυτόχρονα θα μειώσουν την όχληση από την κίνηση των οχημάτων γύρω από το λιμάνι.

Με την ολοκλήρωση των φυτοτεχνικών εργασιών οι ελεύθεροι χώροι θα γίνουν φιλικοί για τους χρήστες τους και το πρώτο λιμάνι της χώρας θα αποκτήσει ελκυστικότητα για τους επιβάτες και τους εργαζόμενους, δίνοντας έτσι ένα τέλος στο πολύχρονο καθεστώς ταλαιπωρίας τους.
Ήδη έχει ξεκινήσει και η δεύτερη φάση Πρασίνου με σχεδιασμό ανάπτυξης του στις περιοχές του car terminal και στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Π1.

Β. Πρόγραμμα εγκατάστασης Φωτοβολταϊκού Πάρκου.

Στόχος του ΟΛΠ είναι να δημιουργηθεί ένα ενιαίο φωτοβολταϊκό πάρκο (α) περιμετρικά του κεντρικού λιμένα (β) στον εμπορικό λιμένα με τη δημιουργία ηλιακού θερμικού πάρκου και (γ) με τη δημιουργία φωτοβολταϊκού πάρκου στην ευρύτερη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και το Σχιστό. Η άμεση εκκίνηση εντός του 2010 γίνεται σε επίπεδο εφαρμογής με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στη Νότια πλευρά του κεντρικού λιμένα.

Ήδη το πρώτο φωτοβολταϊκό πάρκο 510,83 KWp είναι πραγματικότητα. Σημειωτέον ότι με την ολοκλήρωσή του στον κεντρικό λιμένα θα ανέλθει σε 3 MWp.

Η μελέτη η οποία εγκρίθηκε από το Δ.Σ. του Ο.Λ.Π. Α.Ε., δείχνει ότι η επιστροφή κεφαλαίου θα γίνει εντός 2,6 έως 3,5 έτη, το περιβαλλοντικό όφελος αντιστοιχεί μόνο για το νότιο τμήμα σε συνολική μέση ετήσια μείωση εκπομπών CO2 ίση με 550,9 τόνους CO2 /έτος. Η συνολική επένδυση του νότιου φωτοβολταϊκού πάρκου ανέρχεται σε 1.673.313 ευρώ.

Σημειώνεται ότι στο νότιο πεδίο δεν συμπεριλαμβάνεται το Εκθεσιακό Κέντρο (παλαιό και νέο) λόγω κατασκευής και ανακατασκευής του, το οποίο θα επαυξήσει τη δυναμικότητα του νότιου πεδίου μετά την οριστική παράδοση του.

Τη μελέτη εφαρμογής θα ακολουθήσει η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους οίκους εγκατάστασης και λειτουργίας φωτοβολταϊκών συστημάτων.

Γ. Εγκατάσταση δύο ηλιακών θερμικών συστημάτων και Ηλιακού Πύργου Ισχύος με εγκατεστημένη ισχύ μέχρι και 14 MWp.

Οι μελέτες εκτελούνται σε εναλλακτικά σημεία και τα σχετικά έγγραφα θα κατατεθούν για άδεια από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εντός του έτους.

Δ. Άμεσες περιβαλλοντικές δράσεις.

1. Επίκειται άμεσα η εγκατάσταση ευκολιών παροχής ηλεκτρικού ρεύματος στα ελλιμενιζόμενα πλοία ώστε να αποφεύγεται η κατανάλωση καυσίμων και η παραγωγή αερίων ρύπων στο λιμάνι.
Προς το σκοπό αυτό σχεδιάζεται ένα πλήρες σύστημα διαχείρισης των απορριμμάτων και των αποβλήτων των χρηστών με την:

- Συλλογή και παράδοση κάτω από αυστηρούς υγειονομικούς, αλλά και οικολογικούς/ ποσοτικούς κανόνες.

- Προώθηση της διαλογής στην πηγή και της προχωρημένης ανακύκλωσης των εμπορεύσιμων κλασμάτων.

- Συμβολή του κανόνα «ο ρυπαίνων πληρώνει» μαζί με το αντίστοιχο του «ο ανακυκλώνων αμείβεται» με τιμολόγηση των ακαθάρτων απορριμμάτων και τη βράβευση των καθαρών και ανακυκλώσιμων.

Το σύστημα θα ξεκινήσει μέσα στο 2010 με τη συμμετοχή των υπηρεσιών του ΟΛΠ, των πελατών του λιμένα και εταιρειών διαχείρισης αποβλήτων.

2. Σχεδιάζεται επίσης σύστημα ανακύκλωσης και καθαρισμού του έρματος των πλοίων ώστε ο ελληνικός θαλάσσιος χώρος να απαλλαγεί από την βιολογική του ρύπανση, δηλαδή την εισαγωγή ξένων θαλάσσιων ειδών και παρασίτων επιβαρυντικών για το θαλάσσιο οικοσύστημα.

Εκτιμάται ότι ο σχεδιασμός του συστήματος θα ολοκληρωθεί εντός του 2010.

3. Τέλος σχεδιάζεται η κατάργηση των 2 δεξαμενών εντός του κεντρικού λιμένα λόγω παλαίωσης αλλά και πρόκλησης ρύπανσης και η αντικατάστασή τους με πλωτές δεξαμενές. Αυτό θα συνδυαστεί με την λειτουργία της νέας θυγατρικής εταιρίας «ΝΑΥΣΟΛΠ», με τεχνολογική συνεργασία των εταιρειών της COSCO GROUP.

Οι αποφάσεις αυτές θα έχουν τεράστιες επιπτώσεις στην Πόλη του Πειραιά και αυτός είναι ένας κύριος επιδιωκόμενος στόχος, αφού το συνολικό αναπτυξιακό μας σχέδιο θεωρεί ότι Πόλη και Λιμάνι είναι αδιαίρετα.

Σημείωση: Η πρόταση για τη διαμόρφωση χώρων πρασίνου στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΟΛΠ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v