Motor Oil: Τα τέσσερα «κλειδιά» του 2010

Παρά την περυσινή ύπαρξη έκτακτων κερδών και την πρόβλεψη για μειωμένη εγχώρια ζήτηση, ο εισηγμένος όμιλος έχει τη δυνατότητα για δραστική βελτίωση των φετινών οικονομικών του επιδόσεων, αρκεί να…

Motor Oil: Τα τέσσερα «κλειδιά» του 2010
Η Motor Oil ανακοίνωσε για τη χρήση 2009 EBITDA ύψους 212,1 εκατ. (191 εκατ. το 2008) και καθαρά κέρδη 108 εκατ. ευρώ (έναντι 78,4 εκατ. το 2008).

Στις περυσινές επιδόσεις του εισηγμένου ομίλου υπήρχε μια σειρά μη επαναλαμβανόμενων αποτελεσμάτων, όπως:

* Λογιστικά κέρδη από τη θυγατρική Korinthos Power (σε συνεργασία με τον όμιλο Μυτιληναίου) και από την εξαγορά της OFC.

* Απώλειες από την καταβολή της έκτακτης φορολογικής εισφοράς, από διαφορές φορολογικού ελέγχου παρελθουσών χρήσεων, αλλά και από τις δαπάνες για την κατασκευή κατοικιών στο χωριό Μάκιστος του νομού Ηλείας (πρόγραμμα ενίσχυσης πυρόπληκτων περιοχών του 2007).

Η φετινή χρονιά λοιπόν ξεκίνησε για τη Motor Oil με τα εξής μειονεκτήματα:

Α. Το 2009 τα έκτακτα κέρδη ήταν ανώτερα από τις έκτακτες ζημίες.

Β. Η επιβολή αυξημένης φορολογίας στα καύσιμα αναμένεται ότι θα επιδράσει πτωτικά στην εγχώρια ζήτηση.

Γ. Τα επιτόκια διύλισης κυμάνθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2009 και παρά την ανάκαμψή τους το πρώτο δίμηνο της φετινής χρονιάς, εξακολουθούν να βρίσκονται χαμηλότερα από τον μέσο όρο της προηγούμενης χρήσης.

--- Οι «γραμμές άμυνας»

Παρ' όλα αυτά, υπάρχουν προϋποθέσεις για μια νέα σημαντική άνοδο των φετινών οικονομικών επιδόσεων για τη Motor Oil. Για να γίνει όμως αυτό, υπάρχουν τέσσερα σημεία-«κλειδιά».

«Κλειδί» Νο 1: Η απόκτηση της Shell

Το πρώτο «όπλο» του εισηγμένου ομίλου είναι η αναμενόμενη απόκτηση της ελληνικής Shell, η οποία το 2009 σημείωσε EBITDA της τάξεως των 40 εκατ. ευρώ. Βέβαια, για την ολοκλήρωση του deal απομένει η έγκριση από την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, με τις εκτιμήσεις να λένε ότι το όλο θέμα θα έχει λήξει γύρω στα τέλη Απριλίου. Αν γίνει πράγματι έτσι, τότε στις φετινές λογιστικές καταστάσεις της Motor Oil θα προστεθεί το EBITDA της Shell για οκτώ μήνες (από Μάιο έως και Δεκέμβριο) και όχι για δώδεκα.

«Κλειδί» Νο 2: Ξεκινά η νέα επένδυση

Ένα δεύτερο «όπλο» για τον όμιλο είναι η αναμενόμενη λειτουργία της νέας επένδυσης, η οποία θα αυξήσει την παραγωγική δυναμικότητα και θα υποκαταστήσει εισαγωγές με εγχώρια παραγωγή. Η εισηγμένη έχει αποφύγει να δώσει guidance για το πόσο θα ωφελήσει μια τέτοια επένδυση, ωστόσο οι αναλυτές μιλούν για όφελος αρκετών δεκάδων εκατ. ευρώ σε δωδεκάμηνη βάση (από 35 - 60 εκατ.). Πάντως, για το 2010 η νέα επένδυση θα ξεκινήσει να λειτουργεί μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες, άρα δεν θα επιδράσει σε δωδεκάμηνη βάση.

«Κλειδί» Νο 3: Επιπτώσεις από την οικονομική κρίση

Η διοίκηση της εισηγμένης εταιρίας δεν φαίνεται να συμμερίζεται σενάρια ακραίων επιπτώσεων από την οικονομική κρίση. Ενδεικτική η δήλωση του αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου της κ. Πέτρου Τζανετάκη: «Θεωρούμε ότι το ποσοστό πτώσης της εγχώριας ζήτησης θα είναι μονοψήφιο, καθώς τα μεταφορικά καύσιμα μειώθηκαν ήδη σημαντικά πέρυσι και γενικότερα υπάρχει ανελαστικότητα στη ζήτηση». Ακόμη επισημαίνει ακόμη ότι η παραγωγή της Motor Oil θα αυξηθεί και δεν θα μειωθεί, καθώς ένα σημαντικό κομμάτι της περυσινής ζήτησης προήλθε από εισαγωγές (άρα στη χειρότερη περίπτωση θα μειωθούν οι εισαγωγές) και επίσης θα υπάρξουν έμμεσα οφέλη από την απόκτηση της Shell Hellas.

Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα η Shell Hellas είχε ως προμηθευτές τη Motor Oil, τα Ελληνικά Πετρέλαια και το εξωτερικό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, ένα τμήμα τουλάχιστον των εισαγωγών θα εξυπηρετείται στο μέλλον από εγχώρια παραγωγή.

Επιπλέον, στη Motor Oil πιστεύουν ότι σε βάθος χρόνου θα υπάρξουν οφέλη και από τον εξορθολογισμό των πρατηρίων λιανικής, τα οποία θα μειωθούν. Η ύπαρξη ταμειακών μηχανών στα πρατήρια αποτελεί έναν ακόμη παράγοντα που θα μπορούσε να λειτουργήσει προς αυτήν την κατεύθυνση, πιστεύουν.

Κλειδί Νο 4: Τα περιθώρια διύλισης

Οι παράγοντες επίσης της Motor Oil εκτιμούν ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις ώστε τα περιθώρια διύλισης να κινηθούν ανοδικά. Διαπιστώνουν ότι όχι μόνο επενδύσεις για νέα διυλιστήρια δεν γίνονται (μόνο κάποιες λίγες αναβαθμίσεις), αλλά επιπλέον μεγάλοι όμιλοι σχεδιάζουν πρόγραμμα μείωσης του αριθμού διυλιστηρίων τους στην Ευρώπη και μέχρι να τα πουλήσουν προφανώς μειώνουν τον όγκο των εργασιών τους,

Ακόμη, όσο η ευρωπαϊκή οικονομία εξέρχεται από την ύφεση τόσο περισσότερο θα προκύπτει και τόνωση της ζήτησης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v