Πώς μια βιομηχανία από την Εύβοια εκμεταλλεύεται την παγκοσμιοποίηση

Με 7 εργοστάσια σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Κίνα και Ιορδανία, η Παλίρροια Σουλιώτης τυλίγει 2 εκατ. ντολμαδάκια την ημέρα. Η εξαγορά του Τσαμπάση, τα «καρτελάκια» του Σκρέκα και οι συνεργασίες με Aldi, Lidl και Walmart.

Πώς μια βιομηχανία από την Εύβοια εκμεταλλεύεται την παγκοσμιοποίηση

Όταν το 1957 ο Αντώνης Σουλιώτης, από τα Πολιτικά Ευβοίας, αποφάσιζε να αφήσει το γενικό εμπόριο και να ασχοληθεί με τα τουρσιά και τα ντολμαδάκια με βοηθό του τον πρωτεργάτη ανταγωνίστριας εταιρείας που του προσέφερε υψηλότερο μισθό, πολλά έχουν αλλάξει. Όχι μόνο για την Παλίρροια Σουλιώτης, που το 2019 ο Βασίλης Κάτσος απέκτησε το 36% των μετοχών της, αλλά και για την παγκόσμια οικονομία.

Τα εμπορικά σύνορα, αυτές τις τελευταίες επτά κοντά δεκαετίες, «έπεσαν». Πολλές από τις 40 βιομηχανίες και οικοτεχνίες που δραστηριοποιούνταν τις δεκαετίες του ’60-’70 στον κλάδο του ντολμά -βασική δραστηριότητα της Παλίρροια Σουλιώτης- έκλεισαν. Και οι διατροφικές συνήθειες έχουν αλλάξει ουκ ολίγες φορές.

Ένα πράγμα δεν έχει αλλάξει. Τα ντολμαδάκια, συνεχίζουν να τυλίγονται στο χέρι. Κάθε μέρα οι εργάτες -γυναίκες κατά βάση-, στα εργοστάσια της Παλίρροια Σουλιώτης σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Κίνα και Ιορδανία, τυλίγουν 2 εκατομμύρια ντολμαδάκια, δηλαδή 760 εκατομμύρια τεμάχια τον χρόνο, λέει ο Κώστας Σουλιώτης πρόεδρος και βασικός μέτοχος της εταιρείας.

Από αυτά τα εκατομμύρια τεμάχια τον χρόνο μόνο το 5% τυλίγεται στο εργοστάσιο της Ελλάδας. Οι υπόλοιπες ποσότητες παράγονται σε Βουλγαρία, Κίνα και Ιορδανία, όπου το εργατικό και το ενεργειακό κόστος είναι χαμηλότερο.

Το χαμηλό εργατικό κόστος ήταν ο λόγος που το 2000 η οικογένεια Σουλιώτη επεκτάθηκε παραγωγικά στη Βουλγαρία (σήμερα έχει δύο εργοστάσια εκεί), και το 2008 στην Κίνα. Η επέκταση στην Κίνα, όπου σήμερα διαθέτει δύο μονάδες, συνδυάστηκε με την προμήθεια της πρώτης ύλης. Μόνο από την περιοχή Turpan, αγοράζει τουλάχιστον 3.700 τόνους αμπελόφυλλα τον χρόνο.

Η Ιορδανία αποτέλεσε για τη εταιρεία από τα Πολιτικά Ευβοίας φυσική εξέλιξη της παραγωγικής και εμπορικής της επέκτασης. Στη Μέση Ανατολή, των 420 εκατομμυρίων κατοίκων, καταναλώνεται πάνω από το 80% των εξαγωγών της. Οπότε το εργοστάσιο στην Ιορδανία πέρα από αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας -σ.σ. αυτό θα μπορούσε να το επιτύχει αν οι υπόλοιπες μονάδες δούλευαν πάνω από μια βάρδια την ημέρα- μείωσε τον χρόνο και το κόστος μεταφοράς του προϊόντος της στον τελικό καταναλωτή. Από 45 ημέρες που έκανε ένα κοντέινερ για να φθάσει το προϊόν από τα εργοστάσια της Ελλάδας, της Κίνας ή της Βουλγαρίας, στους καταναλωτές της Μέσης Ανατολής, πλέον ο χρόνος αυτός έχει μειωθεί στις 12 ώρες.

Το μοντέλο της Ιορδανίας, δηλαδή παραγωγική μονάδα κοντά σε αγορές στόχους, εξετάζει να το επαναλάβει στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού που απορροφά πάνω από το 15% των εξαγωγών της. Για την αγορά των ΗΠΑ φτιάχνει προϊόν ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό αλυσίδων όπως η Aldi και Lidl ενώ με επώνυμο προϊόν βρίσκεται στα ράφια της Walmart.

Η δημιουργία παραγωγικής μονάδας στο Μεξικό παραμένει στη σκέψη του βασικού μετόχου και προέδρου της εταιρείας Κώστα Σουλιώτη, που εκτός από ντολμαδάκια ανοίγει φύλλο και φτιάχνει και έτοιμα φαγητά. Από τους 250 κωδικούς προϊόντων που παράγει ο όμιλος οι 130 είναι προϊόντα ζύμης μέσω της πρόσφατα εξαγορασθείσας, έναντι 18 εκατ. ευρώ, Τσαμπάσης, ενώ από τους υπόλοιπους 120 κωδικούς το 35% είναι ντολμαδάκια, το 25% κατεψυγμένα, το 5% έτοιμα φαγητά ψυγείου και τα υπόλοιπα λαδερά, μελιτζανοσαλάτα, όσπρια, και άλλα κονσερβοποιημένα προϊόντα.

Στην εξαγορασθείσα βιομηχανία Τσαμπάσης από το Άργος, που προσθέτει στον τζίρο της Παλίρροια πάνω από 17 εκατ. ευρώ, υλοποιείται επένδυση 7 εκατ. ευρώ ενώ αντίστοιχου ύψους είναι και η επένδυση στη βασική μονάδα της εταιρείας στην Εύβοια. Με την προσθήκη και της Τσαμπάσης, η διοίκηση της Παλίρροια Σουλιώτης, εκτιμά ότι εφέτος οι πωλήσεις θα αγγίξουν τα 100 εκατ. ευρώ ενώ προσβλέπει σε ετήσια ανάπτυξη πάνω από 10% την επόμενη πενταετία.

Στόχος μάλλον συγκρατημένος από τη στιγμή που πέρυσι οι ενοποιημένες πωλήσεις της χωρίς την Τσαμπάσης ξεπέρασαν τα 75,9 εκατ. ευρώ -το 65% των πωλήσεων αφορά προϊόντα pl που παράγει για λογαριασμό των Aldi, Lidl, MetroAhold Delhaize κ.λπ.-, τα μικτά κέρδη τα 23,2 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη τα 5,221 εκατ. ευρώ.

Βέβαια σημαντική συμβολή στην αύξηση του τζίρου, πέρα από την άνοδο των πωλήσεων στο εξωτερικό -οι εξαγωγές αποτελούν πάνω από το 70% του κύκλου εργασιών-, διαδραμάτισαν οι ανατιμήσεις 17-18% στις οποίες προχώρησε πέρυσι. Εφέτος ανατιμήσεις δεν έχει κάνει όπως υποστήριξε η διοίκησή της, αντιθέτως ανακοίνωσε πως θα συμμετάσχει από την 1η Νοεμβρίου στην πρωτοβουλία του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα για «κλειδωμένη» τιμή τουλάχιστον 5% και για διάστημα ενός εξαμήνου με 10 κωδικούς τους.

Στους 9 κωδικούς η μείωση θα είναι 5% και σε έναν η «κλειδωμένη» μειωμένη τιμή 10%. Ωστόσο μεταξύ αυτών των 10 κωδικών απουσιάζει το βασικό της προϊόν, τα ντολμαδάκια. Για αυτά, η εταιρεία θα «τρέξει» προωθητική ενέργεια από την 1η Φεβρουαρίου του 2024 εν όψει της σαρακοστής. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Γιώργος Κωστιάνης δεν θέλησε να αποκαλύψει ποιο θα είναι το ποσοστό της προσφοράς και για πόσο χρονικό διάστημα θα «τρέξει» αυτή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v