Οριακή αποκλιμάκωση των τιμών σε κατηγορίες προϊόντων όπως τα χαρτικά, τα σπορέλαια και το χοιρινό, που τους τελευταίους μήνες είχαν ανατιμηθεί σημαντικά, διαπιστώνει το τελευταίο διάστημα ο Αριστοτέλης Παντελιάδης ιδιοκτήτης της εταιρείας METRO.
Όμως αυτή η μείωση των τιμών είναι «σταγόνα στον ωκεανό», λέει στο Euro2day.gr, καθώς «ακόμα έρχονται αρκετές ανατιμήσεις και στα τρόφιμα και στα μη τρόφιμα». «Οι πολυεθνικές «σέρνουν» τις ανατιμήσεις στα μη τρόφιμα, ενώ στα τρόφιμα οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν περάσει ακόμη το σύνολο της ανατίμησης του κόστους που έχουν δεχθεί» αναφέρει. «Αυτό όμως κάποια στιγμή θα τελειώσει» συμπληρώνει.
Ο επικεφαλής της εταιρείας METRO εκτιμά ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους θα κοπάσει - πολέμου επιτρέποντος- η κούρσα ανόδου των ανατιμήσεων. Όμως σημειώνει ότι «δεν θα ξαναγυρίσουμε εκεί που ήμασταν. Σε κάποια προϊόντα θα μαζευτούν οι «τρέλες», π.χ. όπως είπα στο ηλιέλαιο -αλλά και πάλι δεν ξέρω αν θα ξαναγυρίσουν οι τιμές εκεί που ήταν. Τίποτα δεν θα ξαναγυρίσει εκεί που ήταν. Ούτε η ενέργεια, ούτε το μισθολογικό κόστος θα ξαναγυρίσει εκεί που ήταν -και αυτό δεν είναι κακό- άρα λοιπόν δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουμε, αλλά θα λογικευτούμε. Θα έρθει μία ισορροπία».
Μέχρι στιγμής πάντως η αγορά συνεχίζει να συρρικνώνεται σε επίπεδο όγκου πωλήσεων. Τον Ιανουάριο η κατανάλωση μειώθηκε 4-5%, σημαντικό ποσοστό. Ωστόσο όπως λέει ο κ. Παντελιάδης στο Euro2day.gr «ο καταναλωτής έχει φανεί πολύ ανθεκτικός. Με τέτοιο πληθωρισμό στα τρόφιμα που έφθασε στο 14% - 15% θα μπορούσαν τα πράγματα να είναι χειρότερα».
Για την εταιρεία METRO το 2022 ήταν μια καλή χρονιά. Οι πωλήσεις της, σε σχέση με το 2021, ενισχύθηκαν 9%, λόγω κυρίως της καλής πορείας του δικτύου cash & carry που διαθέτει, ενώ τα κέρδη της κινήθηκαν πάνω από τα επίπεδα του 2021. Ρωτάμε τον κ. Παντελιάδη πως σε αυτό το περιβάλλον η εταιρεία εμφανίζει αύξηση στην κερδοφορία της. «Αν γυρίσουμε στην εποχή της εξαγοράς της αλυσίδας Βερόπουλος η κερδοφορία μας είχε πιεστεί πολύ γιατί κάθε εξαγορά χρειάζεται να τη “χωνέψεις”. Όταν αυτό το πετύχεις, μετά αρχίζει και αποδίδει. Άρα θα έλεγα ότι το μέγεθος αυτό του 1,5 δισ. ευρώ τώρα αρχίζει να φαίνεται και να αποδίδει. Και αισιοδοξώ ότι θα φανεί ακόμα περισσότερο στο μέλλον και γι' αυτό είμαι αισιόδοξος για τα αποτελέσματά μας τα επόμενα χρόνια ότι θα πάνε καλύτερα», λέει.
Ο επικεφαλής της METRO απαντώντας στην ερώτηση γιατί η εταιρεία του δεν συμμετέχει στη συγκέντρωση στον κλάδο μέσω εξαγορών, δηλώνει: «είμαστε πιο εκλεκτικοί ή πιο παράξενοι. Ψάχνουμε αλυσίδες και καταστήματα που μοιάζουν στο δικό μας φορμάτ. Τι σημαίνει αυτό; Καταστήματα με 600, 700, 1.000 τμ, και οι περισσότερες μικρομεσαίες αλυσίδες στην Ελλάδα έχουν μικρομεσαία καταστήματα. Γι’ αυτό και δεν έχουμε βρει κάτι. Δεν είναι ότι δεν ψάχνουμε και δεν έχουμε ανοιχτά τα μάτια μας, όμως είμαστε πολύ πιο επιλεκτικοί σε σχέση με τους άλλους».
Για το «καλάθι του νοικοκυριού» λέει πως έχει αρχίσει να ξεφουσκώνει. «Οι πελάτες δεν του δίνουν τη σημασία που του έδιναν στην αρχή. Δεν ασχολούνται ιδιαίτερα. Πλέον δεν έχει ιδιαίτερο νόημα για μένα».
Αναφερόμενος στα φωτοβολταϊκά στα οποία έχει επενδύσει η εταιρεία του λέει πως ακόμη ο ΔΕΔΔΗΕ δεν τα έχει συνδέσει ακόμη στο σύστημα από την περασμένη Άνοιξη που εγκαταστάθηκαν τα πρώτα. «Αυτή τη στιγμή έχουμε καμμιά 30αριά εγκαταστάσεις και θα φτάσουμε έως τον Οκτώβριο τις 90 που θα καλύψουν το 30% της κατανάλωσης μας, και δεν έχει συνδεθεί ούτε μία! Να το γράψετε αυτό. Ούτε μία…».
«Παράγουν λίγο ρεύμα το οποίο το ιδιοκαταναλώνουμε αλλά δεν συνδέονται στο δίκτυο. Για τεχνικούς λόγους, που κι εγώ δεν έχω καταλάβει, πρέπει να παράγεις πολύ λιγότερο απ’ αυτό που μπορείς για να μην προκαλέσεις βραχυκύκλωμα στο δίκτυο. Όλα υπολειτουργούν στο μισό της δυναμικότητας τους», λέει. Και συμπληρώνει «στην Ευρώπη του 2023 πετάμε ρεύμα».