«Γνώριμοι» του ΑΔΜΗΕ είναι οι τρεις από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους επενδυτές για το 20% της θυγατρικής του, ΑΡΙΑΔΝΗ Interconnection. Η κινεζική State Grid είναι μειοψηφικός συνεταίρος, η ιταλική TERNA έχει μακρά συνεργασία, με νέες προοπτικές και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει παρουσία, ως ανάδοχος, στην κατασκευή της διασύνδεσης της Κρήτης.
Από την άλλη πλευρά, το fund Macquarie Infrastructure φαίνεται ότι επικεντρώνεται στην τοποθέτηση στη χώρα μας σε δίκτυα. Μετά την απόκτηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, τώρα «χτυπά» και τη διασύνδεση της Κρήτης, που έχει αναλάβει η ΑΡΙΑΔΝΗ. Κατεβαίνει σε κοινοπραξία με την Phaethon Holdings Single Member SA, για την οποία το μόνο διαθέσιμο στοιχείο είναι ότι διαθέτει γραφεία στο Μαρούσι.
Πιο αναλυτικά, ο κινεζικός κρατικός κολοσσός State Grid Corporation είναι από το 2017 μέτοχος στον ΑΔΜΗΕ με ποσοστό 24%, μέσω της θυγατρικής του, State Grid Europe Ltd, με έδρα το Λονδίνο. Συμμετέχει, δηλαδή, ήδη έμμεσα στην ΑΡΙΑΔΝΗ, το 100% της οποίας ελέγχεται από τον ΑΔΜΗΕ.
Τώρα, μία άλλη θυγατρική της κινεζικής μητρικής, η State Grid International Development Belgium Ltd, με έδρα τις Βρυξέλλες, κατεβαίνει στον διεθνή διαγωνισμό του ΑΔΜΗΕ, επιδιώκοντας να αποκτήσει και άμεση μετοχική συμμετοχή στην ΑΡΙΑΔΝΗ. Το ενδιαφέρον της State Grid Corporation για την ΑΡΙΑΔΝΗ χρονολογείται από το 2019. Είχε υπογραφεί, μάλιστα, σχετική συμφωνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Κινέζων, στο Μέγαρο Μαξίμου, στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης, τότε, του προέδρου της Κίνας, Xi Jinping, στην Ελλάδα.
Η ιταλική TERNA είναι ο αντίστοιχος με τον ΑΔΜΗΕ Διαχειριστής στη γειτονική χώρα. Οι δύο Διαχειριστές έχουν μακρά συνεργασία, λόγω της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Ελλάδας με την Ιταλία από το 2002. Μάλιστα, η TERNA ήταν αυτή που κατασκεύασε το συγκεκριμένο υποβρύχιο καλώδιο. ΑΔΜΗΕ και TERNA έχουν σε εξέλιξη από κοινού τεχνικές μελέτες, για την κατασκευή και δεύτερου καλωδίου, μήκους 200 χλμ. και ισχύος 500-1.000 MW. Η υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου προβλέπεται να γίνει μέσω κοινοπρακτικού σχήματος, το οποίο συμφώνησαν να συστήσουν ΑΔΜΗΕ και TERNA.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέσω της ΤΕΡΝΑ, έχει αναλάβει δύο εργολαβίες για τη διασύνδεση της Κρήτης. Ειδικότερα, ολοκλήρωσε την κατασκευή του υποσταθμού στην Ανατολική Πελοπόννησο, μαζί με την αναβάθμιση του υφιστάμενου υποσταθμού στα Χανιά, για τη μικρή διασύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα. Έχει αναλάβει, επίσης, σε κοινοπραξία με τη Siemens, τη σύμβαση για τους Σταθμούς Μετατροπής, που αφορούν στη μεγάλη διασύνδεση, η οποία είναι σε εξέλιξη.
Συνεπώς, και οι τρεις υποψήφιοι φαίνεται να έχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα, ως εκ της υπάρχουσας συνεργασίας τους με τον ΑΔΜΗΕ, με το ενδιαφέρον τους να προεξοφλείται ότι είναι ισχυρό, για την περαιτέρω εδραίωση της παρουσίας και συμμετοχής τους. Άρα, ο διαγωνισμός για την ΑΡΙΑΔΝΗ, μαζί με τον τέταρτο υποψήφιο, προβλέπεται να είναι έντονος.
Ο ΑΔΜΗΕ θα ολοκληρώσει μέσα στον Οκτώβριο την αξιολόγηση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ώστε να καταλήξει στη short list. Οι επιλεγέντες θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές έως τα τέλη Ιανουαρίου 2023.
Η μεγάλη διασύνδεση
Εξαρχής, ο ΑΔΜΗΕ είχε αποφασίσει να διαθέσει σε στρατηγικό εταίρο μειοψηφικό ποσοστό της ΑΡΙΑΔΝΗ, καθώς ήθελε να διατηρεί την πλήρη εποπτεία και τον έλεγχο της κατασκευής της β’ φάσης διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω του μεγάλου, όπως έχει χαρακτηριστεί, καλωδίου, που θα τη συνδέσει με την Αττική. Ο Διαχειριστής επιδιώκει να εισρεύσουν και ιδιωτικά κεφάλαια για την ολοκλήρωση του έργου, προϋπολογισμού πλέον του 1 δισ. ευρώ.
Η ΑΡΙΑΔΝΗ συστάθηκε τον Σεπτέμβριο του 2018, με μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατ. ευρώ. Για τη μεγάλη διασύνδεση έχει συναφθεί δανεισμός, ύψους 400 εκατ. ευρώ, με τη Eurobank και την ΕΤΕπ, ενώ ισόποσα κονδύλια προβλέπεται να καλυφθούν μέσω ΕΣΠΑ.
Σε αυτή τη φάση, έχουν ποντιστεί 170 χλμ. του πρώτου ηλεκτρικού καλωδίου και το σύνολο των καλωδίων οπτικών ινών, μήκους 670 χλμ. Μέχρι τέλη του 2022 θα ποντιστεί και το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο, μήκους 335 χλμ. και εντός του πρώτου 6μήνου του 2023 θα έχουν τελειώσει όλες οι ποντίσεις ηλεκτρικών καλωδίων.
Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη οι εργασίες στην Αττική για την εγκατάσταση των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων, μήκους περί τα 33 χλμ., που θα συνδέσουν τα υποβρύχια καλώδια με τον Σταθμό Μετατροπής Κουμουνδούρου, στον Ασπρόπυργο. Στο επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν οι αντίστοιχες εργασίες και στην Κρήτη, για την εγκατάσταση τόσο των υπόγειων καλωδίων όσο και τη θεμελίωση του Σταθμού Μετατροπής στη Δαμάστα Ηρακλείου.
Η δοκιμαστική λειτουργία της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης προβλέπεται για το καλοκαίρι του 2024.