Σταθερή βελτίωση στα μεγέθη του κατασκευαστικού τομέα, τόσο σε επίπεδο τζίρου αλλά και νέων συμβάσεων όσο και σε ό,τι αφορά την κερδοφορία του παρουσίασε στο α’ εξάμηνο του 2022 ο όμιλος Ελλάκτωρ, ενώ σταθερά ανοδική είναι η συνεισφορά του τομέα Παραχωρήσεων στα μεγέθη του ομίλου, με βασικό «αιμοδότη» την Αττική Οδό.
Αναλυτικότερα και εξαιρουμένης της δραστηριότητας στις ΑΠΕ, η οποία έχει ήδη συμφωνηθεί να μεταβιβαστεί στη Mοtor Oil, ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε στα 425,7 εκατ. ευρώ αυξημένος κατά 25%, ενώ η συγκρίσιμη κερδοφορία EBITDA διαμορφώθηκε στα 82,1 εκατ. ευρώ έναντι 35,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, με το επίσης συγκρίσιμο περιθώριο κέρδους EBITDA να διαμορφώνεται στο 19% από 10%.
Όπως από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων της είχε αναφέρει η νέα διοίκηση του ομίλου, βασικός στόχος ήταν η εξυγίανση του «μεγάλου ασθενή», δηλαδή του κατασκευαστικού τομέα με σειρά αποφάσεων που αφορούν στον περιορισμό των εξόδων αλλά και την αποτελεσματικότερη διαχείριση έργων.
Έτσι, ο κατασκευαστικός τομέας στο α’ εξάμηνο του 2022 παρουσίασε έσοδα της τάξης των 244,7 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 29,2% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021. Το EBITDA του κλάδου κατασκευής διαμορφώθηκε σε κέρδος 0,1 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών €54 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021.
Διευκρινίζεται ότι τα αποτελέσματα της συγκριτικής περιόδου του 2021 είχαν επιβαρυνθεί με ζημία ποσού 26,2 εκατ. ευρώ από σχηματισμό πρόβλεψης σχετικά με την απόφαση της διαιτησίας για το έργο στο Κατάρ.
Σε επίπεδο αποτελεσμάτων προ φόρων για το πρώτο εξάμηνο του 2022, προέκυψαν ζημιές 5,9 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 65,6 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, ενώ μετά από φόρους ο κλάδος Κατασκευής είχε ζημιές 7,2 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 66,9 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας από πλευράς υλοποίησης έργων, η έμφαση δόθηκε στην πρόοδο των έργων του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, της περιμετρικής οδού του Βουκουρεστίου Centura A0, καθώς και στην υλοποίηση οδικών αξόνων καθώς και σιδηροδρομικών έργων τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Ρουμανία.
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της ανήλθε στις 30.06.2022 σε 1,8 δισ. ευρώ. Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου 2022 υπεγράφησαν συμβάσεις συνολικής αξίας 321 εκατ. ευρώ, ενώ μετά την 30.06.2022 υπεγράφησαν συμβάσεις αξίας 24 εκατ. ευρώ. Επίσης έχουν εξασφαλισθεί νέα έργα ύψους 950 εκατ. ευρώ, οι συμβάσεις των οποίων αναμένεται να υπογραφούν, ανεβάζοντας το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της στα 2,8 δισ. ευρώ.
Για το πρώτο εξάμηνο του 2022 οι δραστηριότητες στην Ελλάδα συνεισέφεραν περίπου το 65% των εσόδων του κλάδου Κατασκευής, ενώ αντιπροσωπεύουν το 61% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου (συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων). Επιπρόσθετα η ΑΚΤΩΡ θα είναι ο κατασκευαστής των έργων του ομίλου στις Γούρνες Ηρακλείου, καθώς και στο κτήμα Καμπά στην Κάντζα Αττικής (επενδύσεις της θυγατρικής REDS), συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 350 εκατ. ευρώ.
Παραχωρήσεις
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων διαμορφώθηκαν σε 126,6 εκατ. ευρώ έναντι 98,2 εκατ. ευρώ πέρυσι, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 29%, η οποία αποδίδεται κυρίως στην αύξηση της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό.
Το EBITDA του κλάδου των Παραχωρήσεων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 διαμορφώθηκε σε 68,6 εκατ. ευρώ έναντι 56,8 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση κατά 21%. Ωστόσο, το EBITDA του κλάδου των Παραχωρήσεων επιβαρύνθηκε με ποσό ύψους 9 εκατ. ευρώ, λόγω των επιπτώσεων της κακοκαιρίας Ελπίς και των σχετικών προστίμων που βαρύνουν την εταιρεία.
Τέλος, η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ επιδιώκει να διευρύνει το χαρτοφυλάκιο έργων παραχώρησης και στο πλαίσιο αυτό συμμετέχει στη δημοπράτηση μιας σειράς νέων έργων Παραχώρησης και Συμπράξεων Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), έχοντας ήδη μειοδοτήσει σε κοινοπραξία για το τμήμα του ΒΟΑΚ στην Κρήτη, για σειρά έργων ΣΔΙΤ, για την αποκρατικοποίηση των λιμανιών κ.α., ενώ ως γνωστόν διεκδικεί μαζί με την Άβαξ και το group Adrian το νέο διαγωνισμό παραχώρησης της Αττικής Οδού, τον οποίο «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ.
Δεδομένου ότι ο όμιλος έχει συμφωνήσει την πώληση του τομέα ΑΠΕ προς τη Mοtor Oil, για την απεικόνιση των αποτελεσμάτων του επέλεξε την ξεχωριστή αποτύπωση του τομέα, ο οποίος συγκυριακά εμφάνισε κάμψη κερδών EBITDA κατά 28%, καθώς ο όμιλος αποφάσισε να αναλάβει πρόβλεψη, όσον αφορά τις διαφορές τιμολόγησης των spot τιμών ενέργειας από ΑΠΕ. Σημειώνεται πως από την παραπάνω πρόβλεψη επιβαρύνθηκαν κατά 9,1 εκατ. ευρώ τα έσοδα του τομέα και κατά 7,9 εκατ. ευρώ τα κέρδη EBITDA.