Παρά τις προκλήσεις στο οικονομικό περιβάλλον εν μέσω πανδημίας η Zara σχεδιάζει να επενδύσει σε νέα καταστήματα το 2021 στην Ελλάδα, κλείνοντας ωστόσο ορισμένα σημεία με σκοπό την επανατοποθέτηση του brand σε νέα εμβληματικά ακίνητα. Ανάλογες κινήσεις δρομολογούνται και για άλλα εμπορικά σήματα του ισπανικού ομίλου Inditex, που ανασυντάσσει το δίκτυο του σε παγκόσμιο επίπεδο προκειμένου να διαχειριστεί τις επιπτώσεις της κρίσης.
Στόχος της στρατηγικής αυτής από τον ελληνικό βραχίονα της πολυεθνικής είναι η τοποθέτηση των εμπορικών σημάτων σε καταστήματα που πληρούν τις προδιαγραφές των νέων concept stores που έχουν σχεδιαστεί. Στο πλαίσιο αυτό το επιτελείο του ομίλου αναζητά επιβλητικά ακίνητα μεγάλης εμπορικής επιφάνειας προκειμένου σταδιακά να μετεγκατασταθούν εκεί κάποια παλιά καταστήματα που δεν πληρούν τις νέες προδιαγραφές.
Στην οικονομική χρήση 2019/2020 στις αλυσίδες του ομίλου πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις 9 εκατ. ευρώ ενώ εν μέσω πανδημίας έχει μετατοπιστεί το κέντρο βάρους της στρατηγικής στο online κανάλι μέσω του οποίου οι αλυσίδες του ομίλου Ιnditex, τόσο η ZARA όσο και οι Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius και Oysho έχουν αντισταθμίσει σημαντικό μέρος των απωλειών των lockdown.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε ένα μεγάλο μέρος της χρονιάς οι διαδικτυακές πωλήσεις έτρεχαν με ρυθμό άνω του 60% με 70%, ενώ σε περιόδους αυστηρών περιοριστικών μέτρων η ανάπτυξη έφτανε σε τριψήφιο ρυθμό. Όμως και σε περιόδους με πιο χαλαρά μέτρα πολλοί καταναλωτές αποθαρρύνονταν από τις ουρές των 10-15 ατόμων - στην καλύτερη περίπτωση - έξω από τα καταστήματα και στρέφονταν στο online κανάλι.
Ωστόσο ο τζίρος στα e-shop δεν αρκεί να αντισταθμίσει το τζίρο των φυσικών καταστημάτων. Καθώς η οικονομική χρήση κλείνει τον Ιανουάριο οι εταιρείες του ομίλου οριστικοποιούν αυτό το διάστημα τους λογαριασμούς στις οικονομικές τους καταστάσεις και σχεδιάζουν τον προϋπολογισμό του 2021, οπότε δεν μοιράζονται οικονομικά στοιχεία. Το σίγουρο είναι πάντως ότι κλείνουν με αρνητικό πρόσημο.
Ενδεικτικά υπενθυμίζεται ότι το 2019/2020 ο κύκλος εργασιών της Zara Hellas άγγιξε τα 300 εκατ. ευρώ με αύξηση 10% περίπου σε σχέση με την προηγούμενη χρήση και με συνολικά καθαρά κέρδη προ φόρων 19.316.149 ευρώ έναντι 14.024.490 ευρώ. Το δίκτυο λειτουργεί 47 καταστήματα στην Ελλάδα ενώ παρέχει την υπηρεσία online αγορών από τον Ιούλιο του 2013. Συνολικά το δίκτυο αριθμεί σήμερα 157 καταστήματα και οι επτά αλυσίδες του ομίλου πραγματοποίησαν πέρυσι τζίρο 550 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία βρέθηκε στο επίκεντρο τις τελευταίες ημέρες με αφορμή τις νέες οδηγίες για τη λειτουργία της αγοράς με το υβριδικό μοντέλο click inside, δηλαδή των αγορών στο κατάστημα κατόπιν ραντεβού, οι οποίες απαιτούν ειδικές προσαρμογές, εγκρίσεις και τεστ. Για μια τοπική εταιρεία πιθανόν αυτά τα logistics είναι υπόθεση μερικών ωρών αλλά για μια πολυεθνική απαιτούν 24ωρα. Όπως μας μεταφέρουν πηγές στον όμιλο, δεν υπάρχουν περιθώρια αρρυθμίας και οι κανονισμοί τηρούνται κατά γράμμα στις αγορές που τα σήματα της Inditex έχουν παρουσία. Ως αποτέλεσμα, οι αποφάσεις για τη λειτουργία του λιανεμπορίου που ανακοινώθηκαν την περασμένη Παρασκευή επικοινωνήθηκαν άμεσα από το ελληνικό management στην ισπανική μητρική, αλλά απαιτήθηκε προετοιμασία ώστε να αναπτυχθούν ειδικές φόρμες για τους πελάτες, ηχητικά μηνύματα και εφαρμογές για την ενημέρωση όσων κλείνουν ραντεβού για επίσκεψη σε κατάστημα.
Η επιβεβαίωση μέσω mail και sms και άλλες λειτουργίες και αναπροσαρμογές στα συστήματα των γνωστών αλυσίδων απαιτούν χρόνο διότι προετοιμάζονται κεντρικά, από την Ισπανία. Έτσι, τα καταστήματα σε Αθήνα και Πάτρα, δηλαδή στις “κόκκινες περιοχές”, δεν πρόλαβαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και λειτουργούσαν με το μοντέλο της παράδοσης εκτός, click away από το Σάββατο, 30/1.
Από σήμερα υποστηρίζουν click inside, όπως μας μεταφέρουν στελέχη της ισπανικής πολυεθνικής.