Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στη Βουλή οδεύει το νομοσχέδιο για τη ΔΕΠΑ

Αρχές Δεκεμβρίου στη Βουλή οι διατάξεις για το σπάσιμο και την πώληση της επιχείρησης. Δημιουργούνται οι «ΔΕΠΑ Εμπορίας» και «Υποδομών». Τα ποσοστά ιδιωτικοποίησης και οι μνηστήρες.

Στη Βουλή οδεύει το νομοσχέδιο για τη ΔΕΠΑ

Έτοιμες είναι οι προτεινόμενες από το υπουργείο ΠΕΝ νομοθετικές διατάξεις για το σπάσιμο της ΔΕΠΑ και την αποκρατικοποίησή της.

Μετά την έκδοση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού που άναψε το «πράσινο» φως στην εξαγορά από τη δημόσια επιχείρηση των μεριδίων της Shell (49%) στις θυγατρικές Εταιρίες Παροχής και Διανομής Αερίου Αττικής, ανοίγει ο δρόμος για την πώληση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης αναμένεται να συμπεριλάβει τις σχετικές διατάξεις σε νομοσχέδιο του τομέα του, κατά πάσα πιθανότητα σε αυτό που αφορά στη σύσταση της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών. Πηγές θέλουν να κατατίθεται στη Βουλή περί τις αρχές του Δεκεμβρίου, προκειμένου στη συνέχεια να ψηφιστεί κι έπειτα το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών.

Η ΔΕΠΑ και ο κύκλος εργασιών της, ύψους 1 δισ. ευρώ, έχουν βρεθεί στο επίκεντρο ενδιαφέροντος εγχώριων και ξένων ενεργειακών ομίλων. Μυτιληναίος, Κοπελούζος και Motor Oil έχουν δηλώσει εδώ και μήνες έτοιμοι να διεκδικήσουν τη δημόσια εταιρία, ενώ πληροφορίες θέλουν και την Edison να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.

Ποιο είναι όμως το σχέδιο της κυβέρνησης;

Όπως έχει συμφωνηθεί μεταξύ της ελληνικής πλευράς και των δανειστών, αλλά και προβλέπεται από το χθεσινό σχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή, η ΔΕΠΑ θα σπάσει σε δύο εταιρίες. Για την ακρίβεια, δεν αποκλείεται να γίνει και απόσχιση του κλάδου υποδομών από τη δημόσια επιχείρηση.

Όπως και να 'χει, δύο θα είναι τα σχήματα που θα προκύψουν. Στο ένα, «ΔΕΠΑ Εμπορίας», θα υπαχθούν η θυγατρική ΕΠΑ Αττικής, οι διεθνείς συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου (π.χ. με Gazprom, Sonatrach κ.λπ.). Από αυτή την εταιρία λοιπόν θα πουληθεί πλειοψηφικό ποσοστό. Στο σχέδιο του προϋπολογισμού αναφέρεται το 50,01%.

Στη δεύτερη εταιρία «ΔΕΠΑ Υποδομών», το δημόσιο θα κρατήσει τον πλειοψηφικό έλεγχο. Για την ακρίβεια, θα ιδιωτικοποιηθεί ποσοστό 14%. Σε αυτήν θα υπαχθούν οι συμμετοχές της στα δίκτυα διανομής αερίου. Πρόκειται για την ΕΔΑ Αττικής, ΔΕΔΑ (Υπόλοιπη Ελλάδα) και το 49% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας. Επιπλέον θα δημιουργηθεί μία ξεχωριστή εταιρία, στην οποία θα υπαχθούν τα μεγάλα διεθνή έργα (αγωγοί IGB, EastMed κ.λπ.).

Η πρώτη εταιρία που θα τρέξει προς πώληση, με το ΤΑΙΠΕΔ να ετοιμάζει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος εντός του πρώτου διμήνου του 2019, είναι η ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ένα από τα προβλήματα που έχει απασχολήσει την κυβέρνηση είναι οι φόροι που θα πρέπει να καταβληθούν για τη δημιουργία των εταιριών. Η μέθοδος της απόσχισης μάλλον, λένε οι πληροφορίες, στοιχίζει λιγότερα.

Το σπάσιμο της ΔΕΠΑ εξυπηρετεί την κυβερνητική πολιτική που θέλει το Δημόσιο να διατηρεί τον πλειοψηφικό έλεγχο στα δίκτυα και υποδομές της ενέργειας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v