Οποιος περπατήσει στην τεράστια έκταση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που διαχειρίζεται ο ΟΛΘ, ο οποίος εδώ και λίγες ημέρες βρίσκεται στα χέρια της επενδυτικής εταιρείας SEGT, θα διαπιστώσει πως πρόκειται για ένα απέραντο νεκροταφείο σκουριασμένων μηχανημάτων, άδειων κτιρίων και συρματοπλεγμάτων.
Η ανάσταση του λιμανιού, ώστε να αποτελέσει περιφερειακό κόμβο για τη Βαλκανική και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αποτελεί στοίχημα για τη νέα διοίκηση του OΛΘ υπό τον Σωτήρη Θεοφάνη, που κατέχει πλέον τη θέση του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου. Αλλά και των βασικών μετόχων της SEGT, δηλαδή της γερμανικής DIEP (κατέχει το 47% της SEGT), της Terminal Link (κοινοπραξία διαχείρισης 13 λιμένων μεταξύ του γαλλικού κολοσσού CMA-CGM και της κινεζικής China Merchants) και του ομίλου Σαββίδη.
Χθες, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στη Θεσσαλονίκη, η διοίκηση του OΛΘ επικεντρώθηκε στα στραβά που βρήκε κατά την ανάληψη της διοίκησης, αλλά μίλησε και για την ανάγκη άμεσης προώθησης των επενδύσεων, ώστε το λιμάνι να καταστεί ανταγωνιστικό.
Το κύριο βάρος πέφτει στην επιμήκυνση του προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων κατά 440 μέτρα, με αύξηση του βάθους υποδοχής πλοίων στα 16,5 μέτρα, καθώς και την προμήθεια πέντε καινούργιων γερανογεφυρών. Ετσι το λιμάνι θα έχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίων new Panamax, 13.000-14.000 TEU, τα οποία θα καλύπτουν κύριες γραμμές λιμενικών μεταφορών.
Ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του OΛΘ Σωτήρης Θεοφάνης, παλιός γνώριμος στο λιμάνι αφού κατείχε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και την περίοδο που ο οργανισμός εισήχθη στο χρηματιστήριο, είπε πως στόχος είναι να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός μέχρι το τέλος του έτους, αν και ο ίδιος θα το θεωρήσει κατόρθωμα αν τηρηθεί το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Ο κ. Boris Wenzel, αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του OΛΘ και διευθύνων σύμβουλος της Terminal Link, υποστήριξε πως «θέλουμε να προχωρήσουμε γρήγορα στις αλλαγές που σκεφτόμαστε να εφαρμόσουμε στον λιμένα. Στόχος να επανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των πελατών μας, που χάθηκε τα τελευταία χρόνια και ιδίως τους τελευταίους μήνες, γιατί υπήρχαν προβλήματα με τις τελωνειακές αρχές».
Ο ίδιος αλλά και ο νέος αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Rui Pinto υποστήριξαν πως με την ολοκλήρωση των επενδύσεων, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να διαδραματίσει ευρύτερο ρόλο όχι μόνο στη νοτιοανατολική Ευρώπη αλλά και την Κεντρική Ευρώπη. Μάλιστα ο κ. Θεοφάνης αναφέρθηκε και σε σχέδια του ομίλου για ευρύτερη παρουσία στον χώρο των συνδυασμένων μεταφορών, χωρίς να μπει σε λεπτομέρειες.
Ο κ. Arthur Davidyan, διευθύνων σύμβουλος της Belterra Investments του ομίλου Σαββίδη, που συμμετέχει με 20% στη SEGT, ρωτήθηκε για το ενδιαφέρον του ομίλου για το εμπορευματικό κέντρο που προωθεί η ΓΑΙΑΟΣΕ στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου. Είπε πως ήταν «αρχικό ενδιαφέρον», με τον κ. Θεοφάνη να συμπληρώνει πως εμπορευματικό κέντρο χωρίς σύνδεση με σιδηρόδρομο δεν έχει τύχη.
Εκτός από τα σοβαρά προβλήματα με την κατάσταση του εξοπλισμού (για «μαύρη τρύπα» 27 εκατ. ευρώ για τη συντήρησή του μίλησε η διοίκηση) και τις αιχμές ακόμα και για την οικονομική κατάσταση του OΛΘ, η νέα διοίκηση (και οι νέοι μέτοχοι) μίλησαν για τον κρίσιμο ρόλο του δημοσίου στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης με το λιμάνι. Ο κ. Θεοφάνης είπε πως «χωρίς οδική και σιδηροδρομική σύνδεση, οι επενδύσεις για πλοία κυρίων γραμμών δεν θα έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα. Στο εσωτερικό του λιμανιού θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για την ενίσχυση του σιδηροδρόμου».
Αιχμηρός ήταν ο Σωτήρης Θεοφάνης, όταν κλήθηκε να σχολιάσει τις απανωτές δηλώσεις του πρέσβη των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ για το επενδυτικό σχήμα του OΛΘ. Όπως είπε, «δεν είναι δουλειά μου να σχολιάζω δηλώσεις κρατικών διπλωματικών υπαλλήλων τρίτων χωρών διαπιστευμένων στη χώρα μου. Ούτε είναι δουλειά αυτών των υπαλλήλων να σχολιάζουν στις περιπτώσεις που δεν υφίσταται ενδιαφέρον από εταιρείες της χώρας που εκπροσωπούν». Κατά σύμπτωση, ο Αμερικανός πρέσβης ήταν στη χθεσινοβραδινή πτήση της Ολυμπιακής από τη Θεσσαλονίκη προς Αθήνα...
Η νέα διοίκηση του OΛΘ ανακοίνωσε επίσης πως τρεις νέες διεθνείς εταιρείες επανακάμπτουν στο λιμάνι.
Πρόκειται για εταιρείες που είχαν διακόψει στο παρελθόν τις στοχευμένες γραμμές προς τη Θεσσαλονίκη και μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ξαναρχίσουν τη συνεργασία με τον OΛΘ. Κατά πληροφορίες, πρόκειται για τις Maersk, Cosco και CMA-CGM.