Συνεργασίες σε δύο διαφορετικά επίπεδα αναζητά ο κινεζικός κολοσσός ψηφιακής τεχνολογίας και ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba στην Ελλάδα, όπως διαφάνηκε από την επίσημη παρουσίαση του γκρουπ σε χθεσινή εκδήλωση στο ξενοδοχείο Χίλτον, η οποία πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας.
Οι εκπρόσωποι του Alibaba group παρουσίασαν τέσσερις βασικές πλατφόρμες -τρεις εκ των οποίων αποτελούν market places και μία από τον χώρο του financial technology-, εξηγώντας το μοντέλο τους, τις σαρωτικές επιδόσεις τους στην κινεζική αγορά αλλά και τις επιδιώξεις επέκτασης των υπηρεσιών τους παγκοσμίως. Στο πλαίσιο αυτής της επέκτασης -η οποία ουσιαστικά ξεκίνησε μόλις το 2015- περιλαμβάνεται και η Ελλάδα, η οποία ελέγχεται από γραφείο αντιπροσωπείας της Alibaba στην Ιταλία (με ευθύνη κάλυψης Ισπανίας, Ιταλίας, Ελλάδας).
Ο κινεζικός όμιλος φαίνεται ότι κινείται σε δύο επίπεδα. Αναζητά κατ' αρχάς επιχειρήσεις που θα ενδιαφερθούν να ενταχθούν στις πλατφόρμες του (με αντίτιμο ένα αρχικό ποσό εγγραφής αλλά και προμήθειες ανά πωλήσεις) ενώ παράλληλα ενδιαφέρεται για την εξεύρεση τοπικών συνεργατών, οι οποίοι μέσω franchise θα αναλάβουν την παροχή υπηρεσιών και την υποστήριξη των πλατφορμών στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, ήδη σύμβαση franchise για την Alibaba.com (Β2Β πλατφόρμα ηλεκτρονικών αγορών) έχει αναλάβει ο όμιλος Line Group, ελληνικών συμφερόντων με έδρα στη Βουλγαρία, ενώ αντίστοιχη σύμβαση franchise έχει συναφθεί για την πλατφόρμα Alitrip (market place ταξιδιωτικών υπηρεσιών) με την ελληνική εταιρία Travel Hermes, η οποία φέρεται να ελέγχει ηγετικό μερίδιο στην ελληνική αγορά όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των Κινέζων τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα.
Επιπλέον, ο όμιλος Alibaba βρίσκεται σε συζητήσεις με ελληνικές επιχειρήσεις για την προώθηση της εφαρμογής Alipay, η οποία αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα πληρωμών και συναλλαγών, και μέρος του υπο-ομίλου Ant Financial που έχει δημιουργήσει η Alibaba για να εξυπηρετεί τόσο τις συναλλαγές στις πλατφόρμες της αλλά και για να εισέλθει δυναμικά στον διεθνή χώρο του financial technology.
Εξάλλου, το μότο του ιδρυτή του ομίλου Τζακ Μα είναι πως «η Alibaba γεννήθηκε στην Κίνα. Δημιουργήθηκε όμως για ολόκληρο τον κόσμο». Το στίγμα αυτής της πρόθεσης έδωσε και η Γιάνα Γκεγκ, υπεύθυνη Ανάπτυξης του συστήματος πληρωμών Alipay, αναφέροντας πως η Alipay λειτουργεί ήδη σε Μόναχο, Παρίσι, Τόκιο, Αυστραλία και αλλού, κατέχοντας παράλληλα μερίδιο 60% των ηλεκτρονικών συναλλαγών που πραγματοποιούνται στην Κίνα, με 450 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες.
Σε ό,τι αφορά την πλατφόρμα T-Mall Global, η οποία αποτελεί ένα B2C market place (όπου εκατομμύρια προμηθευτές απευθύνονται στον τελικό Κινέζο καταναλωτή), παρουσιάστηκε ως μια πύλη εισόδου των μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων στην τεράστια αναπτυσσόμενη αγορά της Κίνας.
Εκ μέρους του κινεζικού κολοσσού, ο κ. Τσιπριάνι ανέφερε ότι η πλατφόρμα TMall Global -εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ, και ως εκ τούτου απαλλάσσει τους συνεργάτες που θα ενταχθούν σ' αυτήν από το να διαθέτουν εμπορευματικές αποθήκες και κατατεθειμένα σήματα των προϊόντων τους στην Κίνα (το οποίο είναι προαπαιτούμενο για εμπορικές συναλλαγές στη χώρα).
Ανέφερε ότι για την ένταξη των ενδιαφερόμενων εταιριών στην πλατφόρμα καταβάλλεται εφάπαξ αμοιβή 5.000-10.000 δολάρια (για τη δημιουργία της σχετικής ιστοσελίδας εντός της πλατφόρμας) ενώ ζητείται προμήθεια 1%-5% επί των συναλλαγών που θα πραγματοποιηθούν μέσω της πλατφόρμας.
Ο ίδιος δήλωσε πως οι υπηρεσίες της ηλεκτρονικής πλατφόρμας περιορίζονται στην προβολή και επικοινωνία των συμμετεχόντων επιχειρήσεων, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σ' αυτές υπηρεσίες logistics, αποστολής προϊόντων ή μάρκετινγκ. Στη δε περίπτωση συνεργασίας και με την Alipay για την ολοκλήρωση των συναλλαγών (που αποτελεί μονόδρομο δεδομένης της διείσδυσής της στο κινεζικό ηλεκτρονικό εμπόριο), η επιχείρηση επιβαρύνεται με ένα επιπλέον 1% επί των συναλλαγών. Ήδη πάντως το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας κατέγραψε το ενδιαφέρον 600 επιχειρήσεων για την πρόταση της T Mall Global.
Για την πλατφόρμα Alibaba.com (που στην ουσία αφορά προμηθευτές και χονδρεμπόρους), υπάρχει δυνατότητα δωρεάν εισόδου για αγοραστές και πωλητές αλλά αυτό -κατά τα στελέχη της Alibaba-, τους στερεί τη δυνατότητα «διάκρισης» ανάμεσα στα εκατομμύρια των παρουσιαζόμενων προσφορών και εταιριών. Αντίθετα με εφάπαξ αμοιβή που ξεκινά από 1.000 και αγγίζει τις 60.000 ευρώ, οι ενδιαφερόμενες εταιρίες μπορούν να αξιολογηθούν και έτσι να «ξεχωρίσουν» με ειδική σήμανση.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος Alibaba πραγματοποιεί ετήσιο τζίρο ύψους 500 δισ. δολαρίων, απευθύνεται σε περισσότερους από 420 εκατ. πελάτες, διαχειρίζεται 35 εκατ. δέματα ημερησίως και 1 δισεκατομμύριο κωδικούς προϊόντων.
Σήμερα, η Alibaba είναι ένας κολοσσός στο ηλεκτρονικό εμπόριο, περίπου ισοδύναμη με το άθροισμα των eBay, PayPal και Amazon. Εισήλθε στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 2014, με μια δημόσια εγγραφή από την οποία άντλησε 21,8 δισ. δολάρια. Τέλος, σημειώνεται ότι η εταιρία αντλεί το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της από διαφημίσεις που βάζουν επιχειρήσεις και έμποροι που επιθυμούν να προωθήσουν τα προϊόντα τους στο δίκτυό της.
Τα πρώτα αποτελέσματα από τις επαφές της Alibaba στην Αθήνα
Το ραντεβού της Alibaba με τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις και τους παράγοντες του τουρισμού, που διοργάνωσε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, στέφθηκε με επιτυχία.
Οπως αναφέρει το ΕΕΑ, ανω των 600 επιχειρηματιών αλλά και οι εκπρόσωποι των σχετικών φορέων, ενημερώθηκαν άμεσα και με λεπτομέρειες για τις ευκαιρίες που ανοίγει η συνεργασία με τον Κινέζο γίγαντα και για τις «γέφυρες» που μπορούν να χτιστούν, ώστε και τα ελληνικά προϊόντα να διοχετευθούν σε μία τεράστια αγορά, αλλά και να αυξηθεί το ρεύμα κινέζων τουριστών προς τη χώρα μας.
Μπόρεσαν επίσης να ενημερωθούν για τη διαμόρφωση εθνικής τουριστικής στρατηγικής για την Κίνα, για τις βασικές αρχές εξαγωγικού μάρκετινγκ καθώς και για τις πρωτοβουλίες δικτύωσης επιχειρήσεων του Ε.Ε.Α..
Όσοι δεν μπόρεσαν να παραστούν, είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ζωντανά μέσω του διαδικτύου.
Εντυπωσιακή ήταν και η συμμετοχή στις άμεσες επαφές που έγιναν σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο με τα στελέχη του κινεζικού κολοσσού.
Τα πρώτα αποτελέσματα αυτών των επαφών, είναι ήδη πολύ σημαντικά. Ενδεικτικά, το ΕΕΑ αναφέρει:
-Τη δέσμευση της Alibaba, για αύξηση των κινέζων επισκεπτών το επόμενο καλοκαίρι κατά 100.000, μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας Alitrip.
- Τα ΕΛΤΑ ανοίγουν ηλεκτρονικό κατάστημα στην πλατφόρμα Tmall που απευθύνεται στους Κινέζους καταναλωτές και αναπτύσσουν στρατηγική υποστήριξης στην εφοδιαστική αλυσίδα των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων που θέλουν να εξάγουν μικρές ποσότητες στην Κίνα.
- Η Περιφέρεια Κρήτης προχωρεί άμεσα σε συνεργασία με την πλατφόρμα της Alibaba για προώθηση κρητικών προϊόντων στην Κίνα καθώς και για την προσέλκυση τουριστών.
-Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ξεκινά τη συνεργασία με την Alitrip και την Alipay, προκειμένου να διασυνδεθεί η δική του καινοτόμος πλατφόρμα καταχώρισης των εμπορικών καταστημάτων, εστιατορίων και σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος. Έτσι θα διευκολυνθούν οι Κινέζοι επισκέπτες στην εύκολη επιλογή των καταστημάτων, την πληρωμή λογαριασμών μέσω του κινητού τους στην Ελλάδα, αλλά και στην παροχή πολύτιμων πληροφοριών για τη χώρα μας-πάντα μέσω των συσκευών τους.
-Ο σύνδεσμος ελληνικών επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, GRECA, είναι πλέον σε άμεση επαφή με την κινέζικη εταιρεία για το πώς θα μπορούν οι ελληνικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες να διασυνδεθούν με την Alibaba.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών εκτιμά ότι στο άμεσο μέλλον θα υπάρξουν πολλές σημαντικές συνέργειες, με απώτερο στόχο την τόνωση της ελληνικής οικονομίας.