Στη σκληρή μάχη μεταξύ επιχειρηματικών συμφερόντων που επιδιώκουν να παρεισφρήσουν στη διαχείριση στερεών αποβλήτων στον ΟΛΠ αποδίδεται η επί ενός και πλέον έτους δυστοκία του υπουργείου Ναυτιλίας να εκπονήσει νέο σχέδιο διαχείρισης και να επιτρέψει στον οργανισμό να προχωρήσει τον διαγωνισμό για το εν λόγω έργο.
Φαίνεται, μάλιστα, πως εξαιτίας της διαμάχης το θέμα θα «φορτωθεί» στην κινεζική Cosco που επικράτησε πρόσφατα στον διαγωνισμό για το πλειοψηφικό πακέτο του OΛΠ.
Ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε αρχικά το 2014, αλλά ακυρώθηκε. Στη συνέχεια η προηγούμενη διοίκηση του OΛΠ τον επαναπροκήρυξε με ημερομηνία κατάθεσης προσφορών τον Ιούνιο του 2015, αλλά η διαδικασία πάγωσε με απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας.
Επειδή ο διαγωνισμός καθυστερεί, το έργο συνεχίζει να εκτελείται από τον προηγούμενο ανάδοχο με παρατάσεις, αλλά με τρόπο που ο OΛΠ κρίνει «αποτελεσματικό και ενδεδειγμένο», σύμφωνα με τα έγγραφα που έχει αποστείλει στο υπουργείο τόσο η σημερινή όσο και οι προηγούμενες διοικήσεις. Συνεπώς, η δυστοκία στην προώθηση του διαγωνισμού δεν είναι πολιτική, λένε όσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις στο λιμάνι.
Όμως, εσχάτως κάποια στελέχη στο υπουργείο εμφανίζονται ως επισπεύδοντες σχεδίου απόσχισης του τμήματος διαχείρισης στερεών αποβλήτων της ναυπηγοεπισκευής από το όλο έργο που είχε προκηρυχθεί ως ενιαία σύμβαση για τον OΛΠ, συνολικού ύψους περί τα 16 εκατ. ευρώ. Για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό είναι γνωστό στον Πειραιά πως ενδιαφέρεται συγκεκριμένος επιχειρηματικός όμιλος με προϊστορία στο λιμάνι. Προϊστορία που περιλαμβάνει και την εμπλοκή του στην περιβόητη πλέον υπόθεση των προβλημάτων της προβλήτας Ι από την αμφιλεγόμενη ανέλκυση του ναυαγίου του πλοίου «Άγιος Νεκτάριος».
Στην αγορά επισημαίνουν πως είναι ο ίδιος όμιλος που «έχει κάνει σωρεία ενστάσεων και καταγγελιών προς κάθε κατεύθυνση χωρίς τύχη, εξαιρουμένης της ανταπόκρισης κάποιων υπηρεσιών του υπουργείου που επανέρχονται ξανά και ξανά στο θέμα», λένε στο λιμάνι. Κάποιοι λένε πως ο ισχυρός εργολήπτης του Πειραιά έχει «κηρύξει ανένδοτο στους ανταγωνιστές του και έχει βρει απρόσμενους συμμάχους στο υπουργείο», εν αγνοία του υπουργού.
Όμως το υπουργείο και διατηρεί παγωμένο τον διαγωνισμό και ταυτόχρονα δεν εγκρίνει άλλο σχέδιο για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων.
Ταυτόχρονα, ο OΛΠ, που σύντομα θα περάσει στον έλεγχο της κινεζικής Cosco, έχει έσοδα από τα σκουπίδια και δηλώνει ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες του υφιστάμενου αναδόχου. Οι χρήστες του λιμανιού πληρώνουν τον τελευταίο (την εταιρία Antipollution) για να πάρει τα απορρίμματα και από αυτά τα έσοδα η εισηγμένη εισπράττει ποσοστό.
«Με αυτά και με εκείνα, το θέμα των αποβλήτων παραμένει ανοικτό για ενάμισι έτος σχεδόν, επειδή αρχικά ο σχεδόν μόνιμος εργολάβος του λιμανιού κατάφερε να ακυρώσει τον πρώτο και να παγώσει τον δεύτερο διαγωνισμό και ακολούθως -όταν είδε πως δεν μπορεί να τον χτυπήσει-, επειδή επιδιώκει να πάρει τουλάχιστον κομμάτι της ναυπηγοεπισκευής», επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας.
Για την ιστορία, ο πρώτος διαγωνισμός για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων του OΛΠ που προκηρύχθηκε το 2014 είχε διάρκεια 30 ετών και προέβλεπε την κατασκευή μονάδας εντός του λιμανιού κατά τα διεθνή πρότυπα. Αρχικά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον 17 όμιλοι, ενώ υπέβαλαν προσφορές τέσσερις.
Τότε υπήρξε ομοβροντία προσφυγών, ακόμα και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία πρόσφατα έκλεισε τον σχετικό φάκελο, αν και στο μεσοδιάστημα είχε αποφασιστεί η επαναπροκήρυξη του έργου.